קו פתוח: כיצד עיוורים יכולים להשתמש בסמארטפונים?

סימן עם נקודה בולטת, זיהוי קולי ואפליקציות ייעודיות - בחברת Project RAY מנגישים את הסמארטפונים לעיוורים

קצת קשה לדמיין את חיינו ללא טלפון סלולרי, שלא לדבר על סמארטפון עם יכולות מתקדמות, מסך מגע משוכלל ומגוון אפליקציות אינסופי. אבל יש אוכלוסיה גדולה בעולם שהשפע הטכנולוגי הזה רחוק ממנה. בעולם חיים כ-314 מיליון עיוורים ולקויי ראייה, מתוכם יותר מ-26 אלף בישראל, שאינם יכולים להשתמש בטלפון נייד וחכם ועליהם להסתפק במכשירים "טיפשים" שמסוגלים לבצע רק שיחות קוליות, או להיעזר באמצעים יקרים במיוחד.

בחברת Project RAY החליטו ללכת עד הסוף עם האתגר הטכנולוגי ולייצר אלטרנטיבה מתקדמת וזולה יחסית עבור אוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה בישראל ובעולם. החברה, שהוקמה ב-2011 על-ידי בועז זילברמן, מיכאל וואקולנקו ואריק סיגל, מספקת נגישות לפעולות בסיסיות על-גבי מסך המגע של מכשיר אנדרואיד.

לדברי זילברמן, "אחוז מאוד קטן של אנשים עיוורים מסוגלים להשתמש בטלפונים סלולריים. למעשה, יכולות הנגישות המובנות במכשירים האלה מסתכמות רק בהקראת טקסטים שמופיעים על המסך". הרעיון של מכשיר RAY מתבסס על רעיון שנלקח ממקלדת המחשב. בצדה הימני של המקלדת מופיעה קבוצת מספרים (Keypad) כשהספרה 5 ממוקמת במרכז ועליה נקודה בולטת. "סימן זה מאפשר לעיוורים להבין היכן נמצאים המספרים שמסביב לספרה", הוא אומר.

"בהתאם לכך, אימצנו את אותו רעיון בצורה כזאת שאדם עיוור נוגע בנקודה כלשהי במסך המגע של RAY, כשהנגיעה מקבעת את הספרה 5 ואז הוא גורר את האצבע לכיוון המבוקש. למשל, מהאמצע למעלה הוא יגיע לספרה 2 ואז כשהוא ירים את האצבע מהמסך הוא יבצע את הבחירה", מסביר זילברמן.

בנוסף לחייגן המובנה, במכשיר של החברה קיימים שלושה סוגי מסכים נוספים. הראשון הוא טיפול בתפריט, כך שניתן לבחור פקודות שונות או הפעלת אפליקציה. התפריט בנוי על עיקרון נקודת הנגיעה המרכזית, כשמסביבה יש שמונה אפשרויות שונות. מסך נוסף הוא חיפוש ברשומות - שיחות נכנסות, הודעות, אנשי קשר, פגישות ועוד, כשהתנועה של האצבע היא אנכית.

המסך השלישי מאפשר לבצע פעולות שונות לאחר שהתבצעה בחירת פריט ברשימה, כך שהזזת האצבע באופן אופקי לאחר שנבחר קודם איש קשר, מאפשרת לשלוח לו הודעות או להתקשר ולפי עיקרון דומה אם נבחר ספר קריאה, אז לקפוץ לפרק הבא או לעבור לספר אחר.

זילברמן מסביר כי התוצאה של הטכנולוגיה שיצרה RAY מאפשרת לאדם העיוור לייצר אינטראקציה עם המכשיר. "בנינו שורה של אפליקציות: הודעות, מיילים, פגישות, הודעות, הקלטות, ניווט, זיהוי צבעים וזיהוי שטרות כסף. אתה יכול לשמוע את שם הפריטים בתפריטים, לקפוץ בין אותיות ברשימת אנשי קשר, לשלוח הודעות מוקלטות כהודעות טקסט ועוד", אומר זילברמן, אחד ממייסדי חברת fring, שפיתחה בעבר אפליקציה להודעות מיידיות בסלולר.

יצרן סיני מאחורי המכשיר

אחד המהלכים הראשונים של Project RAY הוא שיתוף פעולה עם הספרייה לעיוורים בנתניה. עד היום נאלצו עיוורים שרצו ספרים מוקלטים, לבצע הזמנה, לקבל דיסק בדואר ואח"כ להחזיר אותו בחזרה בדואר. "התחלנו לעבוד באופן אינטנסיבי עם מנהל הספרייה כדי להעלות אותה רמה אחת בנושא הטכנולוגי. כך, דרך הטלפון החכם של RAY ניתן להוריד את הספרים המוקלטים ישירות למכשיר ולהאזין להם ביתר פשטות", מסביר זילברמן ומוסיף כי ענקית השבבים קוואלקום לקחה חלק בפרויקט כדי לייעל האינטגרציה בין הצדדים.

המכשיר של RAY מבוסס על מערכת הפעלה אנדרואיד מבית גוגל, שעברה שינוי מהותי כדי להתאים לקהל היעד הספציפי. היצרנית מאחורי המכשיר היא חברת Huawei הסינית. בתקופה האחרונה מוכרת החברה בישראל ובימים אלה היא עובדת על גיוס כסף כדי לקדם פעילות גם בארה"ב.