"בכיר במינהל הבטיח לטפל 'מהצד' בפרויקט בו היה מעורב"

תביעה נגד מנהל מחוז ירושלים במינהל מקרקעי ישראל חושפת חשד לניגוד עניינים

האם מנהל מחוז ירושלים במינהל מקרקעי ישראל, עו"ד חמי כסיף, פעל בניגוד עניינים? בתביעה אזרחית שהוגשה לפני שבועות אחדים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב על-ידי חברת הנדל"ן עמוס ניסים, נטען כי כסיף אמר לשותפיו העסקיים מהתקופה שלפני בחירתו לתפקיד, כי גם בהיותו בכיר במינהל הוא ימשיך לעסוק "מהצד" בפרויקט משותף.

כסיף עסק בנדל"ן כמנכ"ל סיביל השקעות וטנוקסיד, ועד 2011 שימש כמנכ"ל חברות הנדל"ן של משפחת רורברג.

לפי התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד יצחק אבירם, כסיף וניסים התקשרו בשותפות לפרויקט תמ"א 38 ברחוב קריניצי ברמת-גן. אופי השותפות, לטענת התביעה, היה אישי, והפרויקט קודם בניהול כסיף.

בתביעה נטען כי לבקשת כסיף, מטעמי מיסוי נחתם ההסכם בינואר 2012 עם חברת אל-רום יועצים, הנתונה בשליטת אביו של כסיף, צביקה כסיף. יש לציין כי חמי כסיף אינו בעל מניות בחברה.

"הסתיר מידע"

לפי התביעה, שאליה צורפו תמלילי הקלטות, ביולי 2012, לאחר בחירתו לתפקיד, הודיע כסיף לשותפיו כי "בשל לחצים כבדים שהופעלו עליו הוא קיבל על עצמו את תפקיד מנהל מחוז ירושלים של מינהל מקרקעי ישראל, ועל כן הוא לא יוכל להמשיך ולפעול כשותף ולקיים את ההסכם. כסיף הציע לניסים עמוס כי מכאן ואילך הוא יעבוד בנושא זה 'מהצד' בנוסף לעבודתו במינהל, וכי הוא יוכל 'למשוך בחוטים' ישירות מהמינהל, וכי אביו ואחיו ימלאו את מקומו כשהוא חסר או לא זמין".

התובעים דורשים לבטל את הסכם השותפות ולקבל את כל הזכויות בפרויקט, וטוענים כי "אי-מסירת המידע מראש, ביחס לאפשרות שכסיף יחל לעבוד במינהל בתפקיד בכיר וכי לא יוכל להיות שותף אמיתי, מהווה פעולה שאינה מתיישבת עם החובה לנהוג ביושר ובנאמנות, ולכן זכאי ניסים עמוס לפרק את השותפות ולבטל את ההסכם עם כסיף בעילה של מצג-שווא ומירמה". עדיין לא הוגש כתב הגנה. (ה"פ 26662-03-13).

במקביל לתביעה, פנה עו"ד אבירם לנציב שירות המדינה, משה דיין, ולמנכ"ל המינהל, בנצי ליברמן, בבקשה לקבל את כל המסמכים הנוגעים להליכי המינוי של כסיף לתפקיד במינהל, והבהרות לגבי מידת הגילוי שמסר כסיף והטיפול בשאלת ניגוד העניינים שלו.

כסיף נבחר למנהל המרחב העסקי ירושלים ביוני 2012 במסגרת המינויים הבכירים בתהליך הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. לפי כללי שירות המדינה, הכניסה לתפקיד בכיר מותנית בחתימה על הסדר ניגוד עניינים.

כסיף הוא בעל נחלה חקלאית במושב בית חנן, אולם נכנס לתפקידו ללא שנחתם הסדר ניגוד עניינים. המינהל מסר אז: "עם קליטתו של כסיף בעבודה יידרש לפרט את נכסיו או נכסי קרוביו שעשויים לגרום לו למצב של ניגוד עניינים, וייערך מולו הסדר ניגוד עניינים על-ידי האגף המשפטי, לאחר התייעצות עם משרד המשפטים".

גורם בוועדת המכרזים אומר כי בוועדה היה ידוע על הקרקע החקלאית, אולם לוועדה לא נמסר על מעורבות ישירה או עקיפה של כסיף בפרויקט תמ"א 38.

עד כה, 9 חודשים אחרי בחירתו לתפקיד, עדיין לא נחתם עם כסיף הסדר ניגוד עניינים.

מטעם כסיף נמסר: "דיווחיו לוועדת המכרזים נעשו כדין ובשקיפות מלאה לכל דבר".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "נושא העיסוק בעבודה נוספת של כסיף נמצא בבדיקה מזה שבוע ומעלה של אגף המשמעת של נציבות שירות המדינה. באשר לניגוד העניינים של נושאי תפקידים ברשות: מדובר בנושא סבוך ומורכב, נערכו מספר ישיבות עם משרד המשפטים, ולהערכתנו הנושא יסתיים בשבועות הקרובים".

מנציבות שירות המדינה נמסר: "הנושא נמצא בבדיקת הגורמים המקצועיים".

כסיף: לא החזקתי מניה בחברת אל-רום

חמי כסיף, באמצעות עו"ד אמיר אלטשולר, מסר כי "התביעה הינה תביעת-סרק, אין בה דבר וחצי דבר, אלא השתלחות חסרת רסן שמהותה אחת - הפעלת לחצים פסולים על כסיף, סחיטה של ממש במטרה לגרום לו להשפיע על אביו לוותר על טענותיו ותביעותיו מהתובעת והעומדים בראשה.

"חמי כסיף מעולם לא החזיק מניה בחברת אל-רום ו/או שימש כנושא משרה מטעמה, זאת עובר לתפקידו במינהל וממילא אף לאחר שהתמנה. למען הסר הספק יובהר כי כסיף מעולם לא הבטיח 'לעסוק מהצד' בעסקת נדל"ן תוך כדי עבודתו במינהל ולא העלה על שפתותיו כל אמירה מעין זו. עסקינן בדברי-בלע, לשון הרע של ממש.

"כסיף והנתבעים האחרים יטענו את טענותיהם בפני בית המשפט הנכבד, ינהלו את הגנתם כדבעי, יציגו ראיות ומסמכים שיש בהם כדי להראות כי הטענות המועלות נגדם או נגד מי מהם רחוקות מהאמת כמרחק הדמיון מהמציאות.

"הניסיון המתלהם והמשתלח של התובעת והעומדים בראשה לפגוע במר כסיף כדי לקדם אינטרסים אישיים שלהם או של מי מטעמם לא יצלח, והוא ייתקל בתגובה הולמת בבית המשפט. כסיף שומר על מלוא זכויותיו לעניין הנזקים הנגרמים לו ולשמו הטוב".