תפנית במדיניות: אובמה יציע לראשונה קיצוץ ברווחה

המטרה: להגיע למתווה פשרה עם הרפובליקאים כדי שיסכימו להעלאת מסים, מה שיסלול את הדרך לביטול ה"סקווסטר" ■ הערכות: סיכוי נמוך שהרפובליקאים יסכימו להעלאת מסים

נשיא ארה"ב ברק אובמה יציע בקרוב לקצץ בתקציב הרווחה, מה שמהווה שינוי דרמטי במדיניות שלו במהלך שנועד לרכך את הרפובליקאים ולשכנע אותם להתפשר על תוכנית כוללת להפחתת הגירעון. כך דווח היום (ו') ברשת CNBC.

אובמה יציג תוכנית לקיצוץ של 1.8 טריליון דולר על פני 10 שנים בתקציב הכולל של הממשל, כאשר חלק מהתוכנית יכלול קיצוץ בתקציב הרווחה, כמו למשל בקצבאות לפנסיונרים ותוכנית ביטוח הבריאות מדיקר.

לפי הדיווח, אובמה יסכים לקצץ ברווחה רק אם הרפובליקאים יסכימו להעלות מסים. הצעת אובמה תפורסם באופן רשמי ביום רביעי.

המאבקים בין הבית הלבן לרפובליקאים בקונגרס החלו עוד ב-2011. ממשל אובמה דוגל בהעלאת מסים - בייחוד לאמידים - בעוד שהרפובליקאים מתנגדים להעלאת מסים ודורשים קיצוצים בתקציב הממשל. ההתכתשויות הבלתי פוסקות כבר הביאו להורדת דירוג האשראי של ארה"ב ע"י סוכנות הדירוג S&P, כמו גם ל"סקווסטר" - שורה של קיצוצים אוטומטיים בתקציב שנכנסו לתוקף בחודש שעבר.

ההערכה בארה"ב היא שכל תוכנית הכוללת העלאות מסים לא תזכה לאישור מצד הרפובליקאים, השולטים בקונגרס. מנהיג הרוב הרפובליקאי, ג'ון ביינר, אמר מוקדם יותר השנה כי העלאות מסים לא על סדר היום. אובמה מתאמץ כעת להגיע לפשרה שתבטל את ה"סקווסטר", קרי הקיצוצים בסך 85 מיליארד דולר שנכנסו לתוקף בחודש שעבר.