האיכות והעליבות

על רקע איכות ההיצע הטלוויזיוני בערב יום השואה, בולטת עליבותו בימים כתיקונם

הערב (א') יחלו מה שכינה פעם שר האוצר הנוכחי בימיו כבעל טור "הימים הנוראים של הישראלי". אם הימים הנוראים של היהודי הם בין כסה לעשור, הרי שהימים שבהם מקבל הישראלי את תג המחיר על להיות עם חופשי בארצו, הם הימים האלה, בין ערב יום הזיכרון לשואה ועד לתפארת מדינת ישראל בהר הרצל, רגע לפני הזיקוקים.

באופן די ביזארי, דווקא היצע התוכניות הטובות בטלוויזיה בימים הללו מתעלה הרבה מעל לזה שמגיע לנו בימים כתיקונם. יצירה ישראלית מקורית שמעוררת מחשבה ולרוב גם התרגשות גדולה ונדחקת לרוב לערוצי הנישה, ממלאת כמעט את כל הערוצים. בואו ונתחיל:

"יס דוקו" מספק את ערב השידורים המעניין ביותר עם "שישה מיליון ואחד" (21:00), שמתעד את מסעם של זוג אחים לאוסטריה בעקבות מסע ההישרדות של אביהם. אחריו ישודר עוד סרט חדש "ספורים" (22:34), שעוסק במספר ההוא שעל הזרוע - מכאלה שזרועותיהם קועקעו על-ידי הנאצים, ועד למי שבוחרים לקעקע את מספר הסבא או הסבתא על זרועותיהם היום, כדי לשמר את הזיכרון או להכריז על ניצחון או גם וגם.

עוד סרט תיעודי ישראלי מעניין הוא "הדירה" שישודר בערוץ 8 של הוט (21:20): גם כאן מדובר במסע, אלא שכאן המסע הוא לתוך דירתה של הסבתא, מסע שהופך למסע בזמן וחושף סודות שהוסתרו מהדורות הבאים.

עוד בערוץ 8 - שווה לחכות עד לחצות כדי לצפות שוב ב"להרוג את קסטנר", הסרט שמנסה לבאר את אחת הפרשיות הכי טעונות בתולדות מדינת ישראל ומלמד שאפילו קביעת בית המשפט שלפיה "ההיסטוריה תשפוט", מוכחת כלא נכונה בעליל: ההיסטוריה רק לימדה אותנו שאין ביכולתנו לשפוט - לא את מי שראה בקסטנר מלאך גואל ולא את מי ששוכנע כי הוא כרת ברית עם השטן.

אחד הסרטים המעניינים בערב הזה הוא "ליגת טרזין" שישודר בערוץ 2 ב-22:00, ובו תיאור של אחד משיאי מפגני התעמולה הנאצית, קיום לכאורה של שגרת חיים תוססת ב"גטו גן-העדן". יקדם לו משדר תיעודי מיוחד "האנטישמיות החדשה" (21:00), שיבהיר לכל מי שסבור שסכנת ההשמה שריחפה מעל לעם היהודי במשך כל שנות קיומו היא נחלת העבר, שהלך הרוח שאפשר את השואה - עדיין חי ובועט.

ומי שלא יכול בלי סרטים בערב הזה, מומלץ לו לבחור בין 3 אופציות טובות: "הפסנתרן" (20:50, "הוט גולד") עם אדריאן ברודי בתפקיד חייו כולדיסלב שפילמן, הפסנתרן היהודי המחונן.

מי שכבר שבע מהסרט הזה, מוזמן לגלות את "המפתח של שרה" (21:30, "יס 1"), סרט מרגש שבו מגלה עיתונאית אמריקנית בצרפת קשר למשפחה יהודית שגורשה מביתה בתקופת המלחמה.

אפשר גם "ללכת על בטוח" עם "בחירתה של סופי", אולי הטוב בתפקידיה של מריל סטריפ, סרט שגם מקץ 31 שנה מצליח לטלטל ממש כמו בצפייה הראשונה.