הכוורת של יעל אנדורן: 8 המקורבים למנכ"לית האוצר הבאה

אנדורן נמצאת בחודשים מתקדמים של הריון, מה שהעלה תהיות כיצד תצליח לשלב הורות בניהול משרד אוצר במשבר ■ מי שמכיר אותה כבר העיר בצחוק כי היא תלד לידה מתוכננת ביום חמישי ותנהל ישיבה באוצר כבר ביום ראשון בבוקר

יעל אנדורן, שבשבועות הקרובים תשבור שיא חדש ותהפוך לאישה הראשונה שעומדת בכס האוצר, נכנסה לאגף התקציבים בשנת 1994. בתוך שש שנים הגיעה לתפקיד הסגן, מעמד שאליו מגיעים "טובי נערי האוצר".

בשנת 2000 מונתה למשנה לממונה על התקציבים על ידי קובי הבר, תפקיד הנחשב בין הסגנים ל"ראשון בין שווים".

אנדורן נחשבת לאישה מוכשרת, אמביציוזית, חזקה, מנוסה, מבינה היטב את הדינמיקה של הכלכלה הציבורית הישראלית. ניתן לומר כי עליה נכתבו כל התכונות המיוחסות ל"נערי האוצר": אכזריות, שחצנות, תקיפות. זו הסיבה שאנדורן זכתה לכינוי "אשת הברזל" של האוצר, שכן גם בשל האידיאולוגיה שלה וגם בשל אופייה הקשוח היא הושוותה למרגרט טאצ'ר, ראש ממשלת בריטניה השמרנית שלא רעדה לה היד גם כשקיצצה בתקציבים הרגישים ביותר.

אנדורן משתייכת ל"תור הזהב" של אגף התקציבים, תקופה שבה יחידת העילית של המגזר הציבורי שיקפה גאווה של ממש והבטחה של משרות מפתות במגזר הפרטי והציבורי. ב"קליקה" של אנדורן כיכבו קובי הבר, רונן וולפמן (שעשוי לחזור למשרד התפקיד מפתח) ועוזי לוי.

חזרתה של אנדורן למשרד האוצר אינה טריוויאלית. "אני לא רואה את עצמי חוזרת לממשלה בטווח הקצר", היא אמרה בראיון ל"גלובס" לפני שנתיים. בשנים האחרונות היו מונחות לפניה הצעות רבות לחזור לשירות המדינה, החל בתפקיד ראש אגף תקציבים וכלה בתפקיד מנכ"לית משרד ראש הממשלה. גם תפקיד הממונה על שוק ההון עמד על הפרק. אנדורן סירבה לכל ההצעות.

אחד המקורבים של המנכ"לית החדשה, שמאוד מחבב אותה, הוא לא אחר מרה"מ בנימין נתניהו, שבאותם ימים כיהן כשר האוצר, והיא אף הובילה את הקיצוצים של שנת 2003. בין השניים שוררת הערכה רבה. באוצר החדש, שכבר אינו בשליטתו של נתניהו, זהו פרט חשוב ביותר.

יתרה מכך, מדובר בשינוי דרמטי ממערכת היחסים העכורה ששררה בין נתניהו לדורון כהן, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר. נתניהו התנגד באופן פעיל למינויו עד שנכנע. אנדורן צפויה לשמש גורם מגשר-מפשר בין לפיד לנתניהו.

מבחינה אידיאולוגית מתאימה אנדורן לשר האוצר החדש באופן כמעט מושלם: לפיד מצא פרטנרית אמיתית לתפיסתו הכלכלית. אנדורן היא נציגה נאמנה של הימין הכלכלי השמרני של מדינת ישראל, שבבסיסו פחות משקל לסקטור הממשלתי ויותר לסקטור העסקי.

כל נציג של ארגון חברתי שפעל בתחילת שנות ה-2000 יסכים שהיא הרסה את מדיניות הרווחה של ישראל, כשהובילה את הקיצוצים הקשים בשנת 2003. בהנחה שעמדותיה לא השתנו בשנים האחרונות, ניתן לנבא מה יהיו הצעדים המרכזיים הכלכליים בשנים הקרובות: קיצוץ בקצבאות הילדים ופגיעה בזכויות החברתיות, כולל קיצוצים במגזר הציבורי.

אנדורן נמצאת בחודשים מתקדמים של הריון עם בת, מה שהעלה תהיות כיצד תצליח לשלב הורות (ולשני הילדים שכבר יש לה) בניהול משרד אוצר במשבר וגיבוש תקציב של שנתיים בצל גירעון עתק וסטייה חריגה ברמת ההוצאה. מי שמכיר אותה כבר העיר בצחוק כי היא תלד לידה מתוכננת ביום חמישי אחרי הישיבה האחרונה באוצר על מנת שתוכל לנהל את הישיבה הראשונה כבר ביום ראשון על הבוקר.

אופיר קרני: בעלה של אנדורן

בן זוגה של אנדורן ב-8 השנים האחרונות הוא אופיר קרני. קרני משמש מ-2005 ראש אגף הכספים בחברת האוטובוסים דן. קרני הכיר את אנדורן באוצר, בו עבד באגף התקציבים במשך 6 שנים, לפני ש"חצה את הכביש" לדן. בתפקידו האחרון באגף היה קרני רכז תחום התחבורה, שעוסק בין היתר בתחבורה הציבורית.

רועי ורמוס: הבעל לשעבר

רועי ורמוס היה בעלה הראשון של אנדורן. ורמוס ואנדורן היו יחד יותר מ-10 שנים. למרות שהתגרשו הם שומרים על יחסים טובים. השניים מרבים להתייעץ, והיא אף השפיעה על ורמוס לנקוט את גישת האקטיביזם המוסדי, שהביאה לקו המיליטנטי שורמוס הפגין כלפי בעלי השליטה בחברות שנקלעו להסדר חוב. ורמוס כיהן כמנכ"ל בית ההשקעות פסגות, ונחשב למנכ"ל מוצלח שהביא את פסגות להיות בית ההשקעות הגדול בישראל. את הקריירה של ורמוס קטעה חקירה של רשות ני"ע, בחשד כי היה מעורב בהרצת אג"ח.

קובי הבר: הבוס לשעבר, החבר והממליץ

קובי הבר מכיר היטב את יעל אנדורן מימיהם המשותפים במשרד האוצר. הבר כיהן במשרד האוצר בשורה של תפקידים, כאשר תפקידו האחרון היה הממונה על התקציבים. הבר נחשב למקורב מאוד לאנדורן. השניים כיהנו ביחד כסגנים במשרד האוצר, ובשלב מסוים הפך הבר לראש אגף התקציבים ולבוס של אנדורן שהייתה המשנה שלו.

הוא עזב את האוצר לפני חמש שנים, ולאחר תקופת צינון עבר לבנק לאומי, שם הוא מכהן כיום כראש החטיבה העסקית. הבר חבר כיום בפורום היועצים החיצוניים של שר האוצר יאיר לפיד, והוא תיווך וסייע במינויה של אנדורן לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר.

מוטי שרף: יועץ התקשורת

אנדורן מקורבת ומרבה להתייעץ עם יועץ התקשורת מוטי שרף, שהוא אף היחצן של קרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים שאותן ניהלה בעבר. משרד יחסי הציבור של שרף עובד עם לא מעט לקוחות גדולים ובהם טבע, פסגות, בנק לאומי, עידן עופר, טדי שגיא, וגם מוטי זיסר והרצל חבס שנמצאים היום בתהליך לגיבוש הסדר חוב.

יוסי בכר, יאיר סרוסי ודוד ברודט: הבנקאים

אנדורן מכירה היטב את יושבי ראש של שלושת הבנקים הגדולים פועלים, לאומי ודיסקונט. את יו"ר בנק דיסקונט יוסי בכר, היא מכירה ממשרד האוצר. תקופת השיא בקריירה שלה במשרד האוצר הייתה כאשר בכר כיהן כמנכ"ל המשרד, ובין השניים היו יחסים טובים. את יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי ויו"ר בנק לאומי דוד ברודט מכירה אנדורן מתפקידה כאשר ניהלה את עמיתים. השניים כיהנו כיו"ר ועדת ההשקעות של קרן הפנסיה ועבדו איתה באופן צמוד.

גיורא סרצ'נסקי: הבכיר שמינתה

אנדורן מינתה לפני כשנתיים את סרצ'נסקי לתפקיד מנהל חטיבת ההשקעות של עמיתים (אז היא עדיין ניהלה את עמיתים). סרצ'נסקי, הפעיל בשוק ההון ב-17 השנים האחרונות, הוא אחיו של שר הפנים גדעון סער מהליכוד.

אורי יוגב: הבוס לשעבר

"אורי מאוד שמח לשמוע על המינוי של יעל. הוא גידל אותה", אמר אחד ממקורביו של יוגב כאשר נשאל על תגובתו למינוי. הדבר אינו טריוויאלי שכן יוגב היה המועמד המוביל לתפקיד.

יוגב היה הממונה על התקציבים כאשר אנדורן שימשה סגנית רווחה של האוצר. שניהם, יחד עם נתניהו כשר האוצר, ביצעו את התוכנית הכלכלית המפורסמת שכללה קיצוצים קשים, בעיקר בתקציבי הרווחה, ורפורמות מבניות שכללו מאבקים כוחניים מול ארגוני העובדים והארגונים החברתיים. אחרים סבורים כי זו התוכנית שהצילה את כלכלת ישראל מהקטסטרופה הכלכלית.

יוגב עזב את המגזר הציבורי לטובת הקמת חברה פרטית לטיפול במים. מאז, הוא היה מאוד מעורב במדיניות הכלכלית והמשיך לשמש יועץ הסתרים של נתניהו, לפעמים בפרופיל תקשורתי גבוה יותר ולעתים בשקט מוחלט. במהלך הקדנציה הקודמת הציע לו נתניהו כמעט כל תפקיד אפשרי: מנכ"ל משרד רה"מ, מנכ"ל משרד האוצר, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ועוד. יוגב סירב. גם הפעם צפוי יוגב להמשיך להשפיע מאחורי הקלעים, קל וחומר כאשר אנדורן תנהל את האוצר.

שי טלמון: קלט אותה לעבודה באוצר

שי טלמון, שבסוף השבוע נודע כי ימונה ליו"ר דרך הארץ, מפעילת כביש 6, נחשב גם כן מקורב לאנדורן. טלמון הוא זה שלמעשה קלט את אנדורן לעבודה באגף התקציבים במשרד האוצר.

טלמון כיהן בעבר כחשב הכללי במשרד האוצר. לאחר שעזב את האוצר עבר לבנק הפועלים, שם כיהן כראש החטיבה העסקית, ובהמשך עבר לתפקיד מנכ"ל כלל ביטוח, אותו עזב לאחרונה.