סקר: הצעירים מכבדים את יום השואה אך נמנעים מחשיפה

סקר מכון המחקר "מידע שיווקי סי.איי": 86% מהמשתתפים אמרו כי יעמדו דום בצפירה בכל הגילאים בכל רמת השכלה מכל העדות ובכל הארץ, למעט חרדים

זכר השואה עדיין צרוב בלב רב הציבור בישראל, כך עולה מסקר שערך מכון הסקרים "מידע שיווקי סי.איי" בהנהלת נעם רז ומירב שפירא, לקראת יום השואה 2013.

לשאלה איך הציבור מעדיף לציין את יום השואה, 39% ענו כי הם מעדיפים להשתתף בטקסים או באירועים הקשורים ליום השואה, 22% מדברים עם הילדים ומסבירים להם, ו-17% מדברים עם בן משפחה או ניצול.

תובנה נוספת שעולה מהסקר היא, שצעירים בגילאי 18-29 מכבדים את יום השואה אך נמנעים מחשיפה לתכנים הקשורים ליום זה באינטרנט או בטלוויזיה, ביחס כמובן לקבוצות הגיל הבוגרות יותר.

ביחס לצפירה הצהירו 86% מהמשתתפים כי יעמדו דום בצפירה בכל הגילאים בכל רמת השכלה מכל העדות ובכל הארץ, למעט חרדים. אצל הדור השני לניצולי השואה - רק 21% מדברים עם ילדיהם על יום זה ובמקום, אחרים בוחרים להשתתף בטקסים (כ- 41%) או לצפות בתוכנית טלוויזיה בנושא השואה (61%).

ככל שהגיל עולה, כך רמת המעורבות ביום זה עולה - בני 50 ומעלה משתתפים יותר בטקסים לציון יום השואה, צופים בתכנים בטלוויזיה בנושא וכן משוחחים עם בן משפחה או ניצול שואה. כ- 52% מההורים לילדים בגילאי 4-9 בוחרים לציין יום זה בעיקר בלהסביר לילדיהם על יום השואה. וכן רוב ההורים לילדים בגילאי חטיבה/תיכון נוכחים בטקסי יום השואה. 76% מההורים לילדים מעל גיל 18, חוזרים לצפות בתכנים לרגל יום השואה. יותר מחצי מהם גם קוראים כתבות בנושא ו30% מדברים עם בן משפחה או ניצול.

נעם רז, מנכ"ל מכון המחקר "מידע שיווקי סי.איי" מסביר: "התובנה המרכזית שעולה מהסקר היא, שזכר השואה עדיין צרוב בלב האוכלוסייה ולא נשכח. סמל יום השואה - הצפירה - עדיין עוצר רבים מהישראלים שהצהירו כי יעמדו דום בצפירה בכל הגילאים בכל רמת השכלה מכל העדות ובכל הארץ למעט חרדים. נתון מעניין נוסף הוא, שרבים מהאוכלוסייה מעדיפים לציין את יום השואה באופן אקטיבי מחוץ לבית בטקסים ואירועים. כמו כן, הורים רבים מעדיפים שמשימת שימור יום הזיכרון לשואה או הדיבור עליה, יהיו מוטלים במידה רבה על מערכת החינוך. רק כחצי מההורים לילדים בגילאי 4-13, משוחחים עם ילדיהם על נושא השואה".