ביהמ"ש: חברת הביטוח "רב אור" של אבנר קופל תפורק

‎‎מס הכנסה, שהגיש את בקשת הפירוק, טעון כי חברת "רב אור" צברה חובות של כ-13 מיליון שקל, וכי קיימות אינדיקציות לכך שהחברה לא מסוגלת לפרוע את חובותיה ■ "קופל פועל לרוקן את החברה מנכסים ומהכנסות כדי להתחמק ממס"‏

‎‎עקב חובות של מיליוני שקלים - תפורק חברת הביטוח של אבנר קופל. ‏בית המשפט המחוזי בבאר-שבע הורה היום (ב') על פירוק של חברת הביטוח "רב אור סוכנויות לביטוח" שבבעלות איש העסקים ויו"ר איגוד הכדורסל, אבנר קופל, המואשם בעבירות מס ומירמה. זאת, לבקשת מס הכנסה.

השופטת שרה דברת מינתה את כונס הנכסים הרשמי כמפרק זמני של החברה ואת עו"ד קרן רייכבך-סגל כמנהלת מיוחדת של החברה תחת פיקוחו של בית המשפט. עוד נקבע כי המנהלת המיוחדת תגיש תוך חודשיים וחצי דוח פעילות ודוח כספי לגבי פעילות החברה.

‏בבקשת הפירוק נטען כי "רב אור" צברה חובות של כ-13 מיליון שקל, וכי קיימות אינדיקציות לכך שהחברה לא מסוגלת לפרוע את חובותיה, ושבעליה מנסים לרוקן אותה מנכסיה. גורמים המקורבים לקופל מסרו היום כי חברת "רב אור" חדלה מפעילות כבר לפני כ-6 שנים.

‏מס הכנסה טען בבקשת הפירוק כי "במהלך השנים פעל אגף מס הכנסה בניסיון לגבות את החוב המגיע לו, ובמסגרת זו הוטלו עיקולים אצל צדדי ג', נעשתה פנייה לחברה ולמיצגיה, וכן בוטל לחברה אישור ניכוי מס במקור, אבל פעולות אלה לא הובילו בסופו של דבר לגביית חוב המס מהחברה"‏‎.‎‏

‏בבקשת הפירוק העביר מס הכנסה ביקורת, יותר ממרומזת, על התנהלותו של קופל בניהול החברה. "מעשיה של החברה שלובים באופן מטריד במעשיו של בעליה, אבנר קופל, שפעל ופועל להעביר את זכויותיו ואת פעילותה העסקית של החברה לחברת בר אור המצויה בשליטה משותפת שלו ושל ראובן עופרי, ושישנן אינדיקציות להעברה ממנה לחברת פוליסה, שאף היא מצויה בשליטה חלקית של קופל, וכל זאת בשביל לרוקן את החברה מנכסים ומהכנסות בשביל להתחמק מתשלום מס", נאמר בבקשה‏‎.‎‏

‎‎חברה מרוקנת

עוד נכתב בבקשת הפירוק כי "בעוד שמס הכנסה מנסה לשים ידו על הכספים שאותם חייבת לו החברה, פועלת החברה להבריח את נכסיה בכל דרך אפשרית, ולשם כך לא בחלה החברה אף בשיטות פסולות שאינן עולות בקנה אחד עם הדין".

מס הכנסה ציין כי לפי ספרי החשבונות של החברה, משכו ממנה קופל וחברות אחרות הקשורות בו סכומים בסך כולל של 20 מיליון שקל. לפי מס הכנסה, "למעשה נותרה למעשה החברה כשהיא מרוקנת מנכסים ברי מימוש, בעוד אגף מס הכנסה ממתין לתשלום חובות המס של החברה"‏‎.‎‏

בסוף נובמבר 2010 נעצר קופל על-ידי חוקרי רשות המסים בחשד להתחמקות מתשלום מס בהיקף 7 מיליון שקל. לפי החשד, קופל, שבאותה עת היה יו"ר מינהלת הליגה בכדורסל וחבר הנהלת ההתאחדות לכדורגל, לא דיווח על הכנסות שקיבל עבור חברת הביטוח שבבעלותו, "רב אור", שהיא סוכנות של חברת הפניקס שבבעלות יצחק תשובה.

‏לפי החשד, קופל זייף מסמך, בו נכתב כי החברה חדלה מפעילות, כדי להתחמק מתשלום למס הכנסה בגין הלוואות שהתקבלו מחברה אחרת.

לאחר מעצרו קבע בית המשפט כי קיים חשד סביר הקושר את קופל לחשדות המיוחסים לו, והוא נשלח למעצר-בית. בהמשך, זומנו בכירים בהפניקס על-ידי רשות המסים לתת עדות בנוגע למעורבותה של החברה בפרשה.

אישום בכפוף לשימוע

באוקטובר 2012 החליטה הפרקליטות להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, את קופל בגין העלמות מס של מיליוני שקלים, ‏זיוף‏ מסמכים ועבירות מירמה נוספות.

עוד הוחלט כי בנוסף על קופל יועמדו לדין, בכפוף לשימוע, בגין מעורבותם בפרשה, חברת ‏הפניק‏ס; עו"ד אריה אריאלי, היועץ המשפטי של קבוצת הפניקס; ודוד דוד, שכיהן במשך 25 שנה כמנהל הכספים של הפניקס; וכן שני עובדים נוספים בהפניקס.

‏לפני מספר חודשים נערך לקופל, לחברת הפניקס ולבכיריה השימוע, במהלכו טענו עורכי דינו של קופל, נבות תל-צור, שמואל קליין ורון רוטשילד, כי הפרשה מעוררת סוגיות מס בעלות אופי אזרחי במהות, שבינן לבין עבירות פליליות רב מאוד המרחק.

טרם התקבלה החלטה סופית בתיק. ‏‎‎‏