IDB תבקש לאשר דחייה נוספת בהשקעת אלשטיין

מחזיקי אג"ח פרטיים חוששים: "סיפור דלק נדל"ן יחזור - שנה של מריחת זמן, שסופה תשישות המחזיקים ונכונות לקבל כמעט כל הצעה, רגע לפני שהכול קורס"

יומיים לפני תום הארכה שסיכמו נוחי דנקנר ואיש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין לעניין השקעתו של האחרון בגנדן - החברה הפרטית שדרכה שולט דנקנר בקונצרן אי.די.בי - נראה שדחייה נוספת של מימוש אופציית אלשטיין בכמה שבועות עומדת על הפרק.

בחברת אי.די.בי אחזקות בוחנים בימים האחרונים את האפשרות לבקש את אישור מחזיקי האג"ח לדחייה נוספת של מימוש האופציה שניתנה לאלשטיין בספטמבר האחרון, להשקיע 75 מיליון דולר בגנדן (סכום שיוזרם ברובו לטובת הסדר החוב באי.די.בי אחזקות). המועד המקורי של מימוש האופציה נקבע לסוף פברואר.

עד היום לא מימש אלשטיין את האופציה, והיא עדיין בתוקף, לאחר שלפני כמה חודשים הודיעה החברה כי האריכה את המועד האחרון למימושה ליום רביעי הקרוב (10 באפריל), תוך שאלשטיין מתנה את מימושה בחתימת הסדר חוב באי.די.בי אחזקות.

גם למחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות וגם לחברה עצמה ברור שהליך הניסוח המלא של הסדר החוב ייארך לפחות כמה חודשים עד שיוסכמו כל פרטיו - ושהכסף של אלשטיין לא יוזרם לגנדן עד שייחתם הסכם סופי בין הצדדים.

מכאן שבנציגות המחזיקים אולי יהיו מוכנים למתן הארכה נוספת לאופציית אלשטיין, אך בתמורה לכך הם דורשים שהכספים הללו יועברו כבר עתה לחשבון נאמנות, דרישה אשר לה מתנגד אלשטיין ככל הידוע. היום אמורה להתקיים פגישה של נציגות מחזיקי האג"ח, ומסתמן כי הללו יעלו להצבעה את סעיף הארכת האופציה לאלשטיין, בכפוף לכך שזה יפקיד סכום מסוים, כנראה 20-30 מיליון שקל, בחשבון בנק בישראל.

נציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות כבר הסכימה דה-פקטו לכמה דחיות בהתנהלות החברה, שטרם העבירה תשלום ריבית של 65 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ד'. במקור הייתה החברה אמורה לשלם את הריבית עוד ב-2012, אך דחתה תשלום זה לסוף מארס השנה. בפרק זמן זה הגיעו החברה ונציגות מחזיקי האג"ח שלה להסכם על עקרונות לגבי מתווה הסדר חוב, המשקף תספורת אדירה של כמיליארד שקל למחזיקים (כ-50% מהחוב המתואם).

לאחר מכן הודיעה החברה, לפני שבועות ספורים, על דחייה נוספת של תשלום האג"ח, לתחילת חודש מאי. מחזיקי האג"ח מסדרה ד' לא אישרו דחייה זו, אך גם לא נקטו הליכים נגד החברה.

בתוך כך, על פי הערכות בשוק ההון הוסר לאחרונה אחד החסמים המרכזיים לביצוע השקעת אלשטיין. ככל הידוע, הפיקוח על הביטוח באוצר סיים את בדיקתו של אלשטיין, ומוכן לאשר הצטרפותו לגרעין השליטה באי.די.בי אחזקות (באמצעות גנדן), המחזיק באמצעי שליטה בקבוצת כלל ביטוח. ככל הידוע אישור סופי יינתן לאלשטיין רק אם וכאשר ישלים את העסקה ויממש את האופציה - מהלך שעדיין אינו ודאי בימים אלה.

מחזיקי אג"ח פרטיים באי.די.בי אחזקות מעלים לאחרונה חשש, כי המגעים להסדר חוב בחברה יתארכו ויתמוססו, כך ש"סיפור דלק נדל"ן יחזור על עצמו - שנה של מריחת זמן, שסופה תשישות המחזיקים ונכונות לקבל כמעט כל הצעת הסדר, רגע לפני שהכול קורס", כפי שכתב היום אוהד אלוני בשם התארגנות המשקיעים הפרטיים.

עם זאת, אלוני ציין עוד כי "למיטב הבנתנו, הנסמכת על מסרים שהועברו על-ידי הנציגות באסיפה האחרונה, וכן שורה של אינדיקציות לתהליכים אשר אנו מעריכים שמתרחשים מאחורי הקלעים, לרבות הערכתנו כי כספי האופציה של אלשטיין צפויים להגיע במהלך השבוע הקרוב, הגענו למסקנה כי לא נכון יהיה לתמוך בנקיטת הליכים בשלב זה".

נוחי דנקנר
 נוחי דנקנר