נעילה חיובית באירופה; איטליה וספרד עלו יותר מ-1%

נציגי הטרויקה יבקר היום ביוון ופורטוגל על מנת לדון במספר בעיות שהתעוררו בתקופה האחרונה ■ שר האוצר של ארה"ב קרא למדינות אירופה לעודד את הצמיחה

המסחר במרבית בורסות אירופה ננעל היום (ג') בעליות שערים כאשר רק הדאקס נותר בטריטוריה השלילית ובורסות איטליה וספרד רשמו עליות של יותר מ-1%. וזאת בזמן שנציגי האיחוד האירופי צפויים לבקר בקפריסין על מנת לבחון מחדש את הצורך תוכניות צנע נוספות וההשלכות שיש לכך על הכלכלות המקומיות. שר האוצר האמריקאי ג'ק לו סיים היום את הביקור שלו באירופה וייפגש עם שרי האוצר של גרמניה וצרפת. בזירת המאקרו, פורסם היום המאז המסחרי של גרמניה לחודש פברואר.

כאמור נציגים של הטרויקה - המורכבת מהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - ביקרו הערב ביוון על מנת לדון בחששות בנוגע להעלאת ההכנסות ממסים ובהסדרי החוב עבור הבנקים הכושלים במדינה. התוכנית למיזוג מספר בנקים ביוון הוקפאו בגלל אי עמידה של חלק מהבנקים בקריטריונים של כושר הפירעון שלהם מה שמגביר את החשש מהצורך בהלאמת חלק מהבנקים הללו.

גם פורטוגל זכתה היום לביקור דומה מנציגי הטרויקה שידונו במכה שקיבלה הממשלה מבית המשפט החוקתי במדינה שפסל צעדי צנע הכרחיים להמשך קבלת נתחים נוספים מחבילת החילוץ שמוענקת למדינה על ידי הלווים הבינלאומיים.

שר האוצר של ארצות הברית ג'ק לו יסיים היום ביקור בן יומיים באירופה במהלכו נשא אתמול נאום בבריסל בירת בלגיה ויצא בגלוי נגד האג'נדה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וקרא למדינות אירופה לאמץ מדיניות שתעודד את הצמיחה ולדחות תוכניות צנע נוספות. "לארצות הברית יש עניין מירבי בבריאותה של הכלכלה האירופית", אמר לו בנאום שלו. שר האוצר האמריקאי ייפגש היום עם מקביליו הצרפתי פייר מוסקוביץ' והגרמני וולפגנג שאובלה לפני שיחזור לוושינגטון.

בזירת המאקרו האירופית התפרסם היום המאזן המסחרי של גרמניה לחודש פברואר. המאזן של הכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירופי רשם עלייה מעל לצפי ל-16.8 מיליארד אירו לעומת 13.6 מיליארד בחודש ינואר, כשהצפי של האנליסטים היה לעלייה מתונה יותר לרמה של 15 מיליארד אירו.

אפקט הבנק המרכזי היפני ממשיך להדהד באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום בעליות שערים של עד 0.9% בהובלת הבורסות בהונג-קונג ובשנגחאי, בהמשל לנעילה היובית בוול סטריט אמש, ועל רקע נתוני אינפלציה טובים שפורסו היום בסין. בשעה זו החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מאותתים על פתיחה חיובית היום, כמו גם החוזים באירופה.

בסין פורסם היום כי מדד המחירים לצרכן לחודש מארס עלה ב-2.1% - פחות מהצפי לעלייה של 2.5% ולעלייה של 3.2% בחודש פברואר. המשמעות - האינפלציה בסין לא משתוללת.

ביפן עולות ספקולציות כי ההקלה הכמותית של הבנק המרכזי (BOJ) תסייע לשווקים ותתבטא גם בביקושים ערים למניות של החברות היפניות. הבורסה היפנית עולה זה היום השני ברציפות. ההערכות הן כי הבנק היפני ימשיך בעוד צעדי הקלה כמותית וכי הכלכלה האמריקנית ממשיכה להתאושש - מה שמביא לאווירה אופטימית בשוק.

ב-4 באפריל הבנק המרכזי היפני הודיע כי יגדיל את רכישות האג"ח החודשיות שהוא מבצע ל-76 מיליארד דולר בחודש (7.5 טריליון ין), לעומת צפי לרכישות של 5.2 טריליון ין שחזו אנליסטים. הבנק הודיע גם על עוד צעדים מקלים לשווקים.

"התיאבון לסיכון עדיין נמצא אצל המשקיעים", אמר בינאי צ'אנדגוטיה (Binay Chandgothia), מייסד Principal Global Investors בהונג-קונג. "למי שעדיין לא קפץ על העגלה, כדאי לשים את הכסף במניות באסיה", הוא אומר. לדבריו, "אני לא מודאג מהמתרחש בסין - הממשל לא יבצע הידוק מוניטרי משמעותי".

בוול סטריט ננעל אמש המסחר בעליות שערים בשיעור מירבי של 0.6% לקראת פתיחת עונת הדוחות לרבעון הראשון של 2013. כמיטב המסורת, הראשונה לדווח היתה אמש ענקית האלומיניום אלקואה, שתוצאותיה עקפו את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח, אך בשורת ההכנסות היא איכזבה. החברה רשמה רווח של 121 מיליון דולר והכנסות של 5.83 מיליארד דולר.

בקרב המניות הבולטות היום באסיה, נציין את BHP Billiton , שרשמה עליות במסחר באוסטרליה ובדרך להשלים רצף עליות הארוך ביותר מזה כחודשיים. גם ענקית הכרייה . Rio Tinto Ltd עלתה באוסטרליה.

היצואניות היפניות עולות בטוקיו על רקע חולשתו של הין מול הדולר. נציין את Nissan Motor , ואת יצרנית המצלמות Canon .