אלי יונס: "אין שום בעיה במשכנתאות; רמת הסיכון נמוכה"

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות התייחס גם בפסגת הנדל"ן 2013 לתוכנית הדיור של לפיד: "מישהו חושב שהריבית על השכרה תהיה נמוכה יותר מאשר הריבית על המשכנתא? לא"

"אין שום בעיה בשוק המשכנתאות" - כך הצהיר היום (ג') אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, שנשא דברים בפסגת הנדל"ן 2013 של "גלובס".

"מימון יש בשפע, בטווח הנראה לעין יש כסף ואין מגבלות הון באף אחד מהבנקים. אין מגבלת אשראי בתחום הנדל"ן בישראל, לאף אחד מהבנקים, ובוודאי שאין בעיה בתחום המשכנתאות. אין שום בעיה בשוק המשכנתאות. רמת הסיכון בתחום המשכנתאות נמוכה מאוד וכולנו שמחים לתת אשראי, גם קרן המטבע קבעה כך", אמר יונס.

יונס נקב בגורמים שלדעתו יצרו את מצוקת הדיור: "המינהל, ספסר הקרקעות הכי גדול במדינת ישראל, הוא מונופול ללא שום מתחרים, ובכל זאת מוכר את המעט שיש לו - טיפין טיפין, במחירים מופקעים, לפי שולי המחיר הגבוהים ביותר. אפשר להקטין את המיסוי - לא להגדיל - או לבטל את המיסוי במקומות מסוימים. אפשר למסור קרקע בחינם או כמעט בחינם. יש המון קרקע בצפון, בדרום ובמרכז. אפשר לעשות זאת, אבל צריך שמישהו יזכיר לוותר על ההכנסה הזו, אבל יש לנו 'וואחד' גירעון ומישהו צריך לממן אותו בתקציב החד-שנתי. צריך שהאוצר ימצא דרך חלופית לסגור את הפער הזה".

יונס ציין גם את הריבית הנמוכה כגורם לעליית מחירי הדיור אך אמר שבנק ישראל מוגבל בשל המשבר העולמי שמונע ממנו להעלות את הריבית. "הריבית מעודדת רכישות בשוק הנדל"ן ותמשיך לעשות כן. העלאת ריבית לא באה בחשבון כרגע, כי אז נפעל בניגוד למה שאמור לעודד את המשק להמשיך לצמוח. יותר מזה, אם נעלה את הריבית, נכניס עוד ועוד משקיעים במשק הישראלי, משמע אלה יקנו עוד ועוד, יחזקו את השקל, והנה אנו ממשיכים לפגוע בקטר הצמיחה של המשק. זה מעגל שמתכנס כלפי מטה".

יונס התייחס לתוכנית שר האוצר לפיד לטיפול במצוקת הדיור באמצעות פרויקטים להשכרה שימומנו ע"י המוסדיים - ולא ע"י הבנקים - ואמר: "יש רעיונות מצוינים לתחום הבנייה להשכרה, לפיהם קרנות הפנסיה יבנו להשכרה וכך זה ייצא יותר זול מאשר קניית דירה. למה? מישהו חושב שהריבית על השכרה תהיה נמוכה יותר מאשר הריבית על המשכנתא? לא, מישהו יצטרך לסבסד, לוותר על הכנסה, וזה יפגע בגירעון".

יונס התייחס לגירעון במשק והדרכים לטפל בו, ואמר: "יש אלטרנטיבות מיסוי אחרות כמו העלאת מסי הון, העלאת מס חברות או טיפול בעיוותים הקשורות בקבוצות עובדים חזקות, וכיוצא בזה. אולם, המקור המרכזי לסגירת הגירעון הוא התקציב עצמו וסדרי העדיפויות בו. אי-אפשר לדבר על רפורמות מרחיקות לכת בתחום הבנייה, בלי להתמודד עם השאלה לאן הולך הכסף? מהם השימושים שלו. האם הכסף משמש לעידוד אי-עבודה, או דווקא חיסכון ועידוד עבודה?

"חלק ניכר מהאזרחים אינו עובד, כי אנחנו מעודדים זאת כחלק ממקורות התקציב. צריך לממן את הרפורמות בשוק הדיור על בסיס קביעת סדרי עדיפויות בגירעון. ממשיכים לעודד את הבנייה ביהודה ושומרון ובשטחים, ממשיכים להשקיע בתקציב הביטחון - וצריך לקבל החלטות בנושאים האלה".