יונה יהב: "מי שיבנה בחיפה יקבל היתר תוך חודש"

ראש עיריית חיפה בפסגת הנדל"ן 2013: "האתוס הציוני קרא לביזור אוכלוסיה וביזור אמצעי ייצור" ■ יו"ר מינהל מקרקעי ישראל: "טעינו לפני 5 שנים כאשר החלטנו לא לבנות באזור המרכז"

"טעינו לפני 5 שנים כאשר החלטנו לא לבנות באזור המרכז, וזה תהליך שלוקח זמן להאיץ אותו מחדש", כך אמר הבוקר (ג') בנצי ליברמן, ראש מינהל מקרקעי ישראל לשעבר. ליברמן אמר את הדברים במסגרת "שיח בטריו" על שוק הדיור בישראת, אשר התקיים בפסגת הנדל"ן של "גלובס", במלון דיויד אינטרקונטיננטל בת"א. בפאנל השתתפו יונה יהב, ראש עיריית חיפה; עופר קוטלר, מנכ"ל שיכון ובינוי; וכן ליברמן עצמו. את הפאנל הנחה דרור מרמור, עורך הנדל"ן של "גלובס".

"בשנת 2009 שווקו באזור ראש העין, מקום טוב באמצע המדינה, 4,000 יחידות דיור, ומתוכן רק למאות יש היתרים. וזאת בגלל שיש מחלפון שלמכרז שלו אנחנו עדיין מחכים", המשיך ליברמן. "כאשר משווקים קרקע, צריך לצאת לביצוע תוך שנה ולקבל היתרי בנייה, אבל זה לא קורה כיום".

"נכון, אין היצע מספיק, אבל אם אתה שואל אותי היום, בעוד שנתיים נהיה במקום אחר לחלוטין מבחינת רמת מחירים. המדינה היא דוב שישן שנת חורף ועכשיו התעורר. הסנכרון הממשלתי של תוכנית החומש של משרד התחבורה משתלב בתוכניות הדיור", המשיך ליברמן.

"אני באמת חושב שאפשר לעשות יותר, העובדים הזרים למשל זה ממש צחוק. חסרים 5,000 עובדים, והמדינה לא מסוגלת להביא אותם? הרי יש מה לעשות, וצריך לעשות עוד", אמר. "הכיוון הוא ברור ויש אסטרטגיה מובהקת, ובתקווה בזמן הקרוב נגיע אליו".

קוטלר הגיב לדברים ואמר: "החברה עובדת היום ב-20 אתרים ברחבי הארץ, ואנחנו לא פועלים רק ב'מדינת ת"א', אבל לא ממש מספיק. מדינה היא כמו חברה, וצריך לשים לה חזון ויעדים, ולבחון אם אנחנו עומדים ביעדים האלה ואז הדברים ייראו אחרת לגמרי".

קוטלר המשיך ואמר כי ניתן לקרב את הפריפריה למרכז על בסיס טיפול בסוגיות תחבורתיות, וציין כי בשיכון ובנוי לא מניחים כי מחירי הדיור ביחידה: "ברור שאנחנו לא מניחים ככה, העוול יותר גדול מכפי שמציגים אותו. אני לא מאמין שהמחירים ירדו בשנים הקרובות כפי שמציגים זאת נציגי הממשלה. לצערי ולצער הילדים שלי, המחירים אולי ירדו באחוזים בודדים, אבל לא ירדו משמעותית".

"החוכמה היא איך לעשות החלטות היום, כדי שבעתיד הצעירים שלנו יוכלו לרכוש דירות יותר זולות", סיכם.

יהב, ראש עיריית חיפה, ציין כי עירו מנסה להעניק תחרות לעיר תל-אביב: "שמעתי פה שני אנשים מאד ראויים, שהראו גרפים על בניית אלפי דירות נוספות במרכז הארץ, בהם יתגוררו חצי מיליון תושבים ל'מדינת תל-אביב'. זה יגמור את מדינת ישראל, כי זה בא על חשבון הצפון והדרום".

"האתוס הציוני קרא לביזור אוכלוסיה וביזור אמצעי ייצור", המשיך יהב. "איזו סיבה בעולם יש לאלי יונס ובנק מזרחי-טפחות, לשבת דווקא בתל-אביב? אם הבנק היה מקבל הטבות מסוי מהמדינה, הוא היה יושב בבאר-שבע ובחיפה, וזה היה מבזר אוכלוסיה ברמה, מבזר אמצעי ייצור, ומאפשר לקנות את אותן הדירות באותה פריפריה".

"מדברים על ביטול פריפריה, אבל לא ראיתי את הדבר הזה מתבצע", המשיך יהב. "עשיתי מאמצים כבירים כדי להביא את גוגל ואינטל לחיפה, אבל זה לא קל. שיכון ובינוי מונחית על ידי השורה התחתונה כי מה שמנחה אותה זה הדוח הכספי, אבל אם היו ביקושים בפריפריה סביר מאד להניח שהחברה הייתה מגיעה לשם".

בהמשך סיפק יהב התחייבות שזיכתה אותו במחיאות כפיים מהקהל: "אני מתחייב שכל מי שיבוא לבנות בחיפה יקבל היתר בנייה תוך חודש לכל היותר".