בנק לאומי ישיק קרן למתן אשראי לעסקים קטנים

היקף הקרן יעמוד על לפחות מיליארד שקל ■ לבנק יש כיום קרן המעניקה אשראי לעסקים קטנים בפריפריה יחד עם קרן קורת ■ האשראי של הבנק למגזר זה צמח ב-8.5% בשנה שעברה

בנק לאומי מרחיב את הפעילות במגזר העסקים הקטנים. ל"גלובס" נודע כי הבנק, בניהולה של רקפת רוסק-עמינח צפוי להשיק בשבועות הקרובים קרן חדשה למתן אשראי לעסקים קטנים. לפי הערכות, היקף הקרן יעמוד על לפחות מיליארד שקל.

לפני שלוש שנים השיק הבנק קרן לעסקים קטנים יחד עם קרן קורת, שמטרתה להעמיד אשראי בהיקף של 600 מיליון שקל במשך 7 שנים לפיתוח עסקים קטנים ובינוניים בעיקר באזורי הפריפריה בצפון ובדרום. הפעם, מתכוונים בבנק לפתוח קרן עצמאית שתעניק אשראי לעסקים קטנים בכל הארץ. בנק לאומי מגדיר עסק קטן כעסק עם חוב של עד 10 מיליון ש', ועם מחזור מכירות של עד 20 מיליון ש'.

בישראל יש כ-500 אלף עסקים קטנים, שלפי נתונים שפורסמו בעבר על ידי הכנסת, מהווים 45% מהתוצר העסקי. מדי שנה נפתחים בישראל כ-50 אלף עסקים קטנים חדשים, אך רובם לא שורדים - כ-35 אלף מהם נסגרים מדי שנה. הגורם העיקרי לכך הוא היעדר משאבים פיננסיים להשקעה בפיתוח עסקי, בטכנולוגיה ובתחרות בענפים השונים.

במערכת הבנקאית זיהו את הפוטנציאל הקיים בקרב מגזר העסקים קטנים. בנק לאומי הודיע בשנה שעברה כי בכוונתו להרחיב את האשראי למגזר זה בכ-2 מיליארד שקל. בפועל, האשראי לעסקים קטנים צמח בבנק בשנה שעברה ב-1.7 מיליארד שקל ל-21.7 מיליארד שקל.

האשראי בבנק למגזר זה צמח בשנה שעברה ב-8.5%, מדובר בצמיחה נאה ביחס לעובדה שסך תיק האשראי של הבנק לא צמח בשנת 2012, ושהאשראי בחטיבה העסקית (חטיבת הלקוחות הגדולים) אף ירד בקרוב ל-10%.

תחרות גוברת בין הבנקים

בנק הפועלים שם גם הוא דגש על מגזר העסקים הקטנים, ואף הגדיר את שנת 2012 כשנת העסקים הקטנים. הבנק הקצה כמיליארד שקל בשנה שעברה לשתי קרנות לעסקים קטנים: הבנק הקים קרן ייעודית להלוואות לעסקים קטנים בשם "פועלים בצמיחה", ובנוסף זכה יחד עם מזרחי-טפחות במכרז לקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה. סך האשראי של הבנק לעסקים קטנים גדל בשנה שעברה ב-1.5 מיליארד שקל לסך של 24.3 מיליארד שקל.

בנוסף, ביצע בנק הפועלים מספר מהלכים שיווקיים הקשורים למגזר, כמו הכרזה על יום העסקים הקטנים, שנועד לקדם מכירות בעסקים קטנים, והקמת מועדון cash back, שבו לקוחות הבנק שיקנו בכרטיס אשראי בעסקים מסוימים יזכו להנחה (חלק מרכזי מהעסקים שבהם מתקבלות ההנחות הם עסקים קטנים).

אולם, לא רק שני הבנקים הגדולים רואים במגזר זה קהל יעד חשוב. בדוח השנתי של לאומי, התייחס הבנק לתחרות ההולכת וגוברת במגזר זה: "עיקר התחרות היא בין הבנקים הגדולים", נכתב בדוח. "עם זאת, בשנים האחרונות מרחיבים הבנקים הקטנים יותר את פעילותם במגזר זה. בנוסף מתפתחת לאחרונה תחרות מצד גופים פיננסיים, דוגמת חברות כרטיסי האשראי וחברות הביטוח, המגלים עניין במימון עסקים קטנים".

ההלוואות של קרנות האשראי השונות כוללות לרוב תנאים מקלים יחסית בקבלת אשראי, הן מבחינת הריביות והן מבחינת הביטחונות הנדרשים. כך לדוגמה, בקרן של לאומי וקורת ניתן לקבל אשראי בסכום של עד 1.2 מיליון שקל, בריבית של פריים פלוס 1.5%, ובתי העסק נדרשים להעמיד שיעור הון עצמי נמוך מהנדרש בעת העמדת אשראי רגיל.