שוק ההון סידר שנה מצוינת לענף הביטוח ב-2013

הרווח הכולל של חברות הביטוח הסתכם ב-2012 ב-2.9 מיליארד שקל לעומת הפסד של 212 מיליון שקל ב-2011 ■ הראל כיכבה גבוה מעל כל היתר עם רווח כולל של 702 מיליון שקל

רבעון השני ב-2012 היה קשה ופסימי מבחינת חברות הביטוח, שהפסידו אז בעקבות גמגום שוק ההון והחששות בכלכלה "האמיתית", ובגלל הוצאות שנכפו עליהן כתוצאה מהוראות הרגולציה. ואולם, הרבעון השני היה יוצא דופן אשתקד, והוא לא הסיפור של ענף הביטוח בשנת 2012 כולה.

לאחר מחצית שנה ראשונה לא קלה, ואף פסימית, התחולל בקיץ שעבר שינוי חד, שהוביל את שוקי ההון מעלה, ואיתם את רווחי ההשקעות של חברות הביטוח, שנהנו לבסוף מתוצאות מצוינות.

ברבעון הרביעי ב-2012 רשמו חברות הביטוח רווח נקי מצרפי של כ-626 מיליון שקל, שבשקלול רווחי הון שנזקפו לקרנות הון תפח לרווח כולל של כ-1 מיליארד שקל. זהו ללא ספק רבעון חזק, שהמשיך את המגמה שנרשמה ברבעון שקדם לו, ושהוביל את 13 חברות הביטוח המסחריות להציג רווח נקי שנתי של כ-1.81 מיליארד שקל. מדובר בגידול של 132% לעומת רווח נקי של כ-779 מיליון שקל, שנרשם ב-2011.

בשקלול רווחי השקעה שנזקפו להון התמונה מתחדדת, ומקבלת גוונים בוהקים אף יותר. חברות הביטוח עברו מהפסד כולל של כ-212 מיליון שקל ב-2011 לרווח כולל שנתי מצרפי של כ-2.87 מיליארד שקל ב-2012.

לאורך השנים הפכו חברות הביטוח למעין אופציה על שוק ההון, משום שרווחיהן תלויים ישירות במתרחש בשווקים. כך, לצד גידול של כ-6% בסך הפרמיות שרשמו החברות בשורת ההכנסות שלהן (מ-44.2 מיליארד שקל בשלל תחומי הביטוח ב-2011 לסך של כ-46.9 מיליארד שקל ב-2012), צמחו ההכנסות של הענף גם בשל זינוק של פי 14 ברווחים מהשקעות נטו, שהסתכמו ב-2012 בכ-24.1 מיליארד שקל.

הנסיקה האמורה בהכנסות מההשקעות שמנהלות החברות - שמסתכמות במאות רבות של מיליארדי שקלים - הורגשה בכל דוחות הרווח-הפסד של החברות בענף.

2012 הייתה השנה של קבוצת הביטוח הראל, בניהול המנכ"לים המשותפים מישל סיבוני ושמעון אלקבץ, ובראשות היו"ר יאיר המבורגר. החברה רשמה רווח כולל שנתי של כ-702 מיליון שקל - כ-300 מאות מיליון שקל מעל לבאה בתור.

מנורה-מבטחים, שנהנתה בשנה שעברה מרווחים חד-פעמיים ייחודיים בהיקף מצרפי של כ-74 מיליון שקל, ניצבת במקום השני, עם רווח כולל של כ-416 מיליון שקל, ואחריה נמצאות מגדל - החברה הגדולה ביותר בשוק, והפניקס, עם רווח שנתי כולל של כ-404 מיליון שקל ו-403 מיליון שקל, בהתאמה.

מקרב החברות הבינוניות והקטנות בולטות שלוש חברות: אליהו ביטוח, שכבר אינה פעילה, משום שמייסדה הפך לבעל השליטה במגדל, ושתי החברות המתמחות בשיווק ישיר.

אליהו ביטוח, שלצד הרווחיות הגבוהה "הרגילה" שלה נהנתה בשנה החולפת גם מרווח של כ-57 מיליון שקל הודות להחזקה במגדל (שכולו הוכר ברבעון הרביעי), רשמה בשנה החולפת רווח כולל של כ-376 מיליון שקל - הרבה מעל לרווח שהציגה כלל ביטוח. כלל ביטוח הציגה דוחות חלשים, שבין היתר כוללים מה שנראה כניקוי אורוות אגרסיבי של המנכ"ל החדש איזי כהן, שהוביל את החברה להציג הפסד ברבעון הרביעי - כך שב-2012 כולה היא הסתפקה ברווח מינורי יחסית של כ-145 מיליון שקל.

AIG ישראל ואיי.די.איי ביטוח, המוכרת לציבור הרחב כביטוח ישיר, רשמו בשנה החולפת רווח כולל של כ-157 מיליון שקל ושל כ-105 מיליון שקל, בהתאמה. להוציא שלמה ביטוח הצעירה, שמתקשה לצמוח ולהרוויח, ושהפסידה 11 מיליון שקל ב-2012, כל יתר הענף נהנה משנה רווחית.

הרגולציה קיזזה את הרווחים

מגזר החיסכון לטווח ארוך, הכולל את תחומי ביטוח החיים, הפנסיה והגמל, הניב ב-2012 לחמש קבוצות הביטוח הגדולות - מגדל, כלל ביטוח, הראל, הפניקס ומנורה מבטחים - רווח כולל לפני מס של כ-826 מיליון שקל. מדובר בגידול ניכר של כ-191%, לעומת רווח כולל של כ-283 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

עיקר השיפור נובע מכך שתחום ביטוח החיים עבר מהפסד של כ-42 מיליון שקל, שאותו רשמו חמש החברות ב-2011, לרווח כולל של כ-334 מיליון שקל. לא בכל החברות הניב תחום ביטוח החיים רווחיות, וכלל ביטוח ומנורה בלטו בהקשר זה.

הרווחים בתחום פעילות זה הושפעו מהתשואות בשוקי ההון, שקוזזו במידה ניכרת על-ידי הפרשה חד-פעמית שכל החברות הפועלות בענף פוליסות החיסכון בביטוחי החיים נאלצו לבצע, בגין הגדלת העתודות לגמלה. זאת בעקבות רפורמת ביטול הבטחת מקדמי תוחלת החיים, שכללה גם שינוי באומדנים שעליהם נסמכות החברות לחישוב סטטיסטיקות תוחלת החיים של המבוטחים. עקב כך רשמו חברות הביטוח בשנה החולפת הוצאות של כ-670 מיליון שקל, לפני מס.

לרפורמה הזו השפעה ניכרת על תוצאות החברות בעתיד, ומעבר להקטנת הרווחים השנה. זאת משום הפגיעה במוצר הדגל של חברות הביטוח הגדולות, ביטוחי המנהלים, והצורך להתמקד במכירת פנסיה.

כך או אחרת, התוצאות בתחום ביטוח החיים תלויות ישירות במצב שוקי ההון, בעיקר הודות לדמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים. חברות הביטוח גובות את דמי הניהול הללו רק על תשואה חיובית - והן שבו לגבות אותם רק בשלהי 2012. התלות בשוק ההון נובעת גם מהמרווחים הפיננסיים, בעיקר בפוליסות הישנות, במקרים שבהם החברות מבטיחות תשואות למבוטחים, ושומרות לעצמן את כל התשואה העודפת כשיש כזו (הראל בולטת ביחס למתחרותיה בהקשר זה, ונהנתה ממרווח פיננסי גבוה, כאשר בתמונת מראה בשנים שליליות היא סופגת הפסדים ניכרים יותר).

למול תנודתיות מובנית זו, ממשיכים תחומי הפנסיה והגמל לתפוס נתח נכבד במפת מנועי הרווחיות של הענף. ב-2012 הניב תחום הפנסיה לחמש הקבוצות הגדולות רווח כולל של 225 מיליון שקל (ירידה של כ-11% ביחס ל-2011), בעוד שתחום הגמל הניב להן רווח כולל של כ-267 מיליון שקל (עלייה של 270% ביחס לשנה שקדמה).

מגזר הביטוח הכללי, הכולל את ביטוחי הרכוש והחבויות, רשם זינוק של כ-548% בשורת הרווח הכולל המצרפי, שהסתכם בכ-2.02 מיליארד שקל. להוציא שירביט ושלמה ביטוח, שרשמו הפסד כולל לפני מס של כ-2 מיליון שקל ושל כ-14 מיליון שקל, בהתאמה, כל יתר הענף הרוויח השנה בתחומי הביטוח הכללי, וזאת כמעט רק הודות לרווחי ההשקעות.

הצמיחה בבריאות ובסיעוד נמשכת

עם זאת, תחום פעילות ביטוחי הרכב רכוש, המוכר כביטוח מקיף וביטוח צד ג' לרכב, ממשיך להעיב על דוחות החברות. למרות תשואות חיוביות בשוקי ההון הניב התחום בשנה החולפת הפסדים כמעט בכל החברות. ב-2012 הרכב רכוש הניב לענף הפסד מצרפי של כ-37 מיליון שקל, ורק איי.די.איי ביטוח, AIG ישראל, הראל ומנורה הציגו בו רווחיות (בסדר יורד). אגב, הודות לרווחי ההשקעות, ההפסדים ברכב רכוש פחות גרועים מאלו שנרשמו ב-2011, שהצטברו אז להפסד מצרפי של כ-247 מיליון שקל.

לצד שני מגזרי הליבה הללו, ומגזר השירותים הפיננסיים, שמהותי רק בחלק מהחברות, ישנו מגזר פעילות נוסף, שתופס מקום מרכזי בהרבה מבעבר, וצפוי להמשיך ולרכז עניין, בצל החששות מהתערבות דרמטית מצד הרגולציה: מגזר ביטוחי הבריאות והסיעוד. חמש קבוצות הביטוח הגדולות ושתי החברות הישירות רשמו ב-2012 צמיחה חדה של כ-14% בפרמיות במגזר פעילות זה, שהסתכמו בכ-7.04 מיליארד שקל, בעוד שהרווחיות ממנו הוכפלה כמעט פי שלושה, לסך של כ-715 מיליון שקל.

ולסיום, מה אנו צפויים לראות בדוחות חברות הביטוח ב-2013? ברבעון הראשון השנה התחוללה הסערה הגדולה, שגרמה להצפות ולנזקים רבים בכל רחבי הארץ, בהיקפים של מאות מיליוני שקלים (כולל חלקם של מבטחי המשנה). ואולם, ברבעון הראשון של השנה המשיך שוק ההון במגמה החיובית, והענף שב לגבות (במרץ) את דמי הניהול המשתנים, שישפיעו מיידית על השורה התחתונה. מכאן, שלמרות הסערה שהתרחשה בחורף האחרון, נראה שהרבעון הראשון יהיה חזק, וימשיך את המגמה הטובה שנרשמה במחצית השנייה של 2012.

יחד עם זאת, בהסתכלות קדימה יש בעיה - בשוקי החוב אין תשואות גלומות גבוהות ללא סיכון גבוה. מכאן שנראה כי רווחי ההשקעה יהיו קשים יותר בעתיד - דבר שעשוי להעיב על התוצאות בהמשך הדרך.

68 מיליון שקל לעשרה בכירים; צולר בראש מקבלי השכר

עשרת מקבלי השכר הגבוה בחברות הביטוח קיבלו בשנת 2012 שכר בעלות מצרפית של כ-68 מיליון שקל. ירידה ניכרת של כ-13% ביחס לתשלומים בעלות כוללת של כ-79 מיליון שקל שקיבלו עשרת מקבלי השכר הגבוה בענף ב-2011.

זאת לעומת עלות כוללת של כ-86 מיליון שקל אצל עשרת מקבלי השכר הגבוה בענף ב-2010 וב-2009, עלות כוללת של כ-61 מיליון שקל ב-2008, כ-71 מיליון שקל ב-2007, כ-69 מיליון שקל ב-2006 וכ-43 מיליון שקל ב-2005.

בצמרת מקבלי השכר בענף הביטוח ניצב השנה רביב צולר, מנכ"ל איי.די.איי חברה לביטוח - המוכרת לציבור הרחב כביטוח ישיר. הודות לבונוס מיוחד שקיבל בשל מכירת נתח מיעוט ממניות החברה לידי קרן באטרי האמריקאית - שהתווסף לשכר ולבונוס הרגילים שלו, הוא קיבל בשנה החולפת תגמולים בעלות כולל של מעל ל-11.6 מיליון שקל.

אחריו ניצבים ברשימה איציק עוז, מנכ"ל משותף, מייסד ובעל מניות בסוכנות אגם לידרים שבשליטת קבוצת הפניקס, שקיבל שכר ותגמולים בעלות של 8.3 מיליון שקל; ומישל סיבוני, מנכ"ל משותף בקבוצת הראל ומנהל פעילות הביטוח שלה, שקיבל תגמולים בעלות 7.3 מיליון שקל.

במקום הרביעי והחמישי ניצבים אייל לפידות מנכ"ל הפניקס (6.8 מיליון שקל) ומוטי רוזן מנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח (6.7 מיליון שקל). אחריהם ברשימה נמצאים יונל כהן מנכ"ל מגדל ונגה רחמני, שפרש אשתקד מתפקידו כיו"ר איילון ביטוח לאחר שנים ארוכות בקבוצה, עם תגמולים בעלות של 6.4 מיליון שקל לכל אחד מהם.

במקום השמיני משה ששון, מנכ"ל משותף, מייסד ובעל מניות מיעוט באגם לידרים שבשליטת הפניקס, שזכה לתגמולים בעלות של כ-4.9 מיליון שקל.

את העשירייה סוגרים שמעון אלקבץ, מנכ"ל משותף בהראל, ויעקב וינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי במגדל שוקי הון, שקיבלו כל אחד תגמולים בעלות של כ-4.8 מיליון שקל.

מקבלי השכר בענף הביטוח
 מקבלי השכר בענף הביטוח

תוצאות חברות הביטוח
 תוצאות חברות הביטוח