הפנטגון מודה: לצפון קוריאה טיל גרעיני שיכול לפגוע בדרום

אובמה: ארה"ב תנקוט כל הצעדים הדרושים כדי להגן על אזרחיה; קורא לפיונגיאנג לכבד "נורמות בסיסיות" ■ ראש המודיעין הלאומי של ארה"ב: "קוריאה הצפונית כבר הפגינה יכולות שמאימות על ארה"ב ועל הביטחון במזרח אסיה"

סוכנות המודיעין של משרד ההגנה האמריקני (DIA) מעריכה, ב"מידה סבירה של ביטחון", שקוריאה הצפונית הצליחה למזער נשק גרעיני במידה מספקת כדי להתקינו בראש חץ של טיל בליסטי שמסוגל לפגוע במטרות בקוריאה הדרומית. אם ההערכה נכונה, היא משנה את כל מאזן הכוחות באזור. בה בעת הכריז נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי ממשלו "ינקוט את כל הצעדים הנחוצים" כדי להגן על אזרחי ארצו וקרא לפיונגיאנג לכבד "נורמות בסיסיות".

הערכת DIA הופצה בקרב בכירים בממשל ומחוקקים בקונגרס, והיא נחשפה אתמול (ה') בשימוע בבית-הנבחרים לאחר שסיווגה כ"סודית ביותר" בוטל בטעות. שר ההגנה, צ'אק הייגל, ויו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל מרטין דמפסי, נכחו בשימוע כאשר אחד הצירים הקריא את תוכן ההערכה. דמפסי נמנע מתגובה בגלל מה שכינה "בעיות שקשורות בסיווג מסמכים".

ההערכה המודיעינית מציינת, כי איכות הנשק הגרעיני הזה "נמוכה", כנראה על סמך דיווחים לגבי קשייה של קוריאה הצפונית בתכנון טילים בעלי יכולת פגיעה מדוייקת במטרות. ייתכן שהסוכנות הביאה בחשבון גם את הקשים הטכנולגיים שכרוכים בתכנון ראש חץ שיוכל להחזיק מעמד במהלך השיגור והשהיה באוויר, ושיתפוצץ בדיוק מעל המטרה המתוכננת.

כמה שעות לאחר השימוע, פרסם דובר משרד ההגנה, ג'ורג' ליטל, הודעה שמנסה להקטין את חומרת האיום שעולה מהערכת DIA. "יהיה זה בלתי מדויק לומר, שהמשטר בקוריאה הצפונית פיתח, ניסה או הפגין את סוגי היכולות הגרעיניות שאליהן מתייחס המסמך של DIA", נאמר בהודעת הדובר. "ארה"ב מוסיפה לנטר מקרוב את התכנית הגרעינית של קוריאה הצפונית וקוראת למדינה זו לכבד את התחייבויותיה הבינלאומיות".

גם ראש המודיעין הלאומי של ארה"ב, ג'יימס קלאפר, ניסה למזער את נזקי חשיפתה של הערכת DIA ואמר, כי ההערכה אינה משקפת את הקונסנסוס של קהיליית המודיעין בארה"ב וכי "קוריאה הצפונית לא הפגינה עדיין את כל טווח היכולות שנחוצות לחימושו של טיל בנשק גרעיני".

אך הוא גם אמר, כי "קוריאה הצפונית כבר הפגינה יכולות שמאיימות על ארה"ב ועל הביטחון בדרום מזרח אסיה".

יצויין, כי הרקורד של הזרוע המודיעינית של הפנטגון רחוק מלהיות מושלם, כפי שמציין היום "ניו יורק טיימס". הסוכנות הזו, שמופקדת על ניטור יכולות הטילים של מדינות אויב, טענה לפני עשר שנים בהפגנתיות, שבידי משטר צדאם חוסיין בעיראק יש נשק גרעיני. כפי שהתברר, לא כך היה. בכל זאת, ההצהרות של דובר הפנטגון ושל ראש המודיעין הלאומי מצביעות על דאגה עמוקה בממשל אובמה מפרסומה ברבים של הערכת DIA.

מומחים מחוץ לממסד הביטחוני בארה"ב טענו, כי ההערכה המודיעינית שדלפה עשויה להסביר מדוע שר ההגנה הייגל הודיע בחודש שעבר, כי הפנטגון החליט לחזק את מערכות ההגנה של ארה"ב באלסקה ובקליפורניה מפני טילים ארוכי טווח.

אובמה נפגש אתמול בבית הלבן עם מזכ"ל או"ם, באן קי-מון לדיון על משברי קוריאה הצפונית וסוריה. כתום הפגישה אמר הנשיא: "הגיע הזמן שקוריאה הצפונית תשים קץ לגישתה הלוחמנית ותנסה להוריד את הטמפרטורות".

"איש לא רוצה לראות עימות בחצי האי הקוריאני", אמר אובמה. "אך חשוב שקוריאה הצפונית, כמו כל מדינה בעולם, תקיים את הנורמות והחוקים הבסיסיים הקיימים, לרבות שורה ארוכה של החלטות או"ם".

הוא אמר, שארה"ב תוסיף לנסות ליישב את הסכסוך בין הקוריאות בדרכים דיפלמטיות, אך הכריז, כי וושינגטון "תנקוט את כל הצעדים הדרושים כדי להגן על העם בארה"ב ולמלא את התחייבויותיה לבעלות הברית שלה באזור".

עד עתה ערכה קוריאה הצפונית שלושה ניסויים גרעיניים, אחד מהם השנה, ושיגרה בדצמבר טיל בליסטי שהצליח להגיע עד לפיליפינים. סוכנויות מודיעין בארה"ב ובקוריאה הדרומית מאמינות, שפיונגיאנג מתכננת שיגור נוסף בימים הקרובים, אולי של טיל לטווח בינוני, "מוסודאן", שיוכל להגיע עד יפן, קוריאה הדרומית וכמעט עד גואם, אי שבו בסיסים אמריקניים. ייתכן שהשיגור מתוכנן לציון הולדתו של קים איל-סונג, מייסדה של ,קוריאה הצפונית. לפי ה"טיימס", חוששים בפנטגון במיוחד מטיל נוסף, KN-08, שעדיין לא זכה בכינוי, ושטווחו עלול להיות גדול בהרבה מזה של קודמיו.