עושים עלייה: שליש מעוה"ד במשרד ERM הם עולים חדשים

משרד ERM מעסיק 30 עורכי דין, מהם שליש עולים חדשים ■ ערב יום העצמאות הם מספרים על ההבדל במנטליות בין משרדי עורכי דין בישראל למשרדים בחו"ל ■ "הגמישות הארגונית והמחשבתית כאן מאפשרים לעשות יותר עם פחות"

בדומה לחברות ולגופים אחרים, גם משרדי עריכת הדין בארץ הם בעלי אופי ואיכויות שנגזרו משורה ארוכה של מרכיבים, ובראש ובראשונה מזהותם של עובדיהם. ישנם משרדים שמקדשים את הלוחמנות בבתי המשפט, אחרים מתמקדים במקצועיות המחקרית, יש משרדים שעוסקים במספר מצומצם של תחומים משפטיים, וישנם כאלה שמעדיפים להתפרס על קשת משפטית רחבה.

וישנם משרדים מסוג נוסף, שהמאפיין הבולט בהם הוא ההרכב האנושי הייחודי שלהם. אחד מהם הוא משרד עורכי הדין אפשטיין-רוזנבלום-מעוז (ERM), ששליש מקרב עורכי הדין והמתמחים המועסקים בו הם עולים חדשים. מעין קיבוץ-גלויות במשרד אחד.

משרד ERM הוקם לפני 6 שנים והוא מעסיק 30 עורכי דין ומתמחים, שעשרה מהם, כולל השותף-המייסד עו"ד אמנון אפשטיין, עלו ארצה מחו"ל.

חלק מעורכי הדין גם עבדו בארצות מגוריהם טרם עלייתם לישראל, שם רכשו ניסיון משפטי בינלאומי רב, שמשמש אותם בעבודתם היום. לאור זאת, גם מרבית לקוחות המשרד הם גופים בינלאומיים (ישראלים וזרים) מובילים.

בין היתר, ייעץ וייצג המשרד את ענקית הביטוח האיטלקית ג'נרלי באחת מהעסקאות המשמעותיות ביותר שבוצעו בישראל בשנים האחרונות - מכירת השליטה בחברת הביטוח מגדל לאיש העסקים שלמה אליהו תמורת 3.6 מיליארד שקל.

לרגל יום העצמאות ה-65 למדינת ישראל, אנו מביאים את סיפורם של 9 עורכי הדין שעלו לארץ ונמנים עם אחד המשרדים הציוניים ביותר בארץ.

עו"ד אמנון אפשטיין, שותף-מייסד

בן 39, השותף-המייסד של פירמת עורכי הדין ERM, נשוי+2, מתגורר בתל-אביב. עלה לארץ מאנגליה לפני 33 שנה, בהיותו בן 6.

אפשטיין למד באוניברסיטת אוקספורד, וקודם לפתיחת המשרד בארץ, חזר לאנגליה ועבד בחברת לינקלייטרס בלונדון.

אפשטיין: "העבודה באנגליה שונה מאוד מהעבודה בארץ. היא הרבה פחות פרסונלית - מתקיימות מעט מאוד פגישות, ורוב ההתקשרות נעשית באמצעות טלפונים ואי-מיילים. בנוסף, סביבת העבודה הרבה יותר פורמלית. ניסיון העבודה שרכשו עורכי הדין בפירמת ERM במשרדים מובילים בחו"ל מסייע רבות ללקוחות ישראלים בעסקיהם בחו"ל".

עו"ד סיימון מארקס, שותף

בן 38, מתגורר במודיעין. נולד וגדל בלונדון. עלה לארץ בשנת 2000.

מארקס: "באתי לישראל בשל מזג-האוויר והבחורות היפות! וגם מטעמי ציונות ורצון להקים בית ומשפחה בישראל. ישנם הבדלים רבים בין התרבות הארגונית במשרדי עורכי דין באנגליה ובין המשרדים הישראליים.

"ההבדל העיקרי הוא אופן ניהול הארגון. עבדתי באנגליה במשרדים גדולים, המונים עד 500 עורכי דין, שהמבנה ההיררכי בהם היה ברור ומסודר היטב. בישראל, המבנה פחות ברור, בלשון המעטה, אך הגמישות הארגונית והמחשבתית מאפשרת לעשות יותר עם פחות".

עו"ד רוני אבלסקי, בכיר

בן 32, נשוי 3, מתגורר בתל-אביב. נולד וגדל בדיסלדורף גרמניה. עלה לארץ ב-1999.

אבלסקי: "באתי לישראל מסיבות ציוניות. ידיעת שפות זרות ותרבויות שונות, שנטמעו בי בהיותי צעיר, מסייעות להרבה לקוחות ישראלים לסיים בהצלחה עסקאות בינלאומיות מורכבות.

"אמנם קיימים הבדלים בין תרבויות ארגוניות באירופה ובישראל, אולם במשרדנו הדבר לא מורגש כל-כך, כי מדובר בצוות בינלאומי. זו אחת הסיבות שלקוחות ישראלים אוהבים לעבוד איתנו בעסקאות הבינלאומיות שלהם, ולקוחות זרים בוחרים בנו שנייצג אותם בעסקאות שלהם בישראל.

"לאחרונה הגיע לביקור בישראל שר התמ"ת של מחוז בוואריה בגרמניה עם משלחת של 50 נציגי חברות, במטרה לקדם שיתופי-פעולה עם חברות ישראליות. בשל המחלקה הגרמנית שלנו, אירחנו את האירוע וגם הפגשנו את המשלחת עם גורמים בכירים במשק".

עו"ד סנדרה פוגל, מתמחה

בת 29, רווקה, גרה בתל-אביב. נולדה וגדלה בציריך, שווייץ. עלתה לארץ ב-2012.

פוגל עלתה לארץ לאחר סיום לימודיה לתארים ראשון ושני בציריך ובפריז ועבודה כעוזרת משפטית בבית המשפט המחוזי בציריך.

פוגל: "לאחר אינספור ביקורים בישראל, התחזקה בי התחושה שישראל היא הבית עבורי. חלק ניכר מפעילות המשרד הוא עם לקוחות זרים ככלל ואירופים בפרט. הניסיון המשפטי שאותו רכשתי בצירוף היותי דוברת גרמנית, צרפתית ואנגלית מועילים לי רבות בעבודה השוטפת במשרד.

"בנוסף, העבודה עם לקוחות ישראלים במגוון רחב של עסקאות משפרת את היכרותי עם הדין הישראלי ומחזק את שליטתי בעברית, כך שמתקיימת הפריה הדדית.

"בהיבט המקצועי אין הבדל בין הארץ לחו"ל - רמת ההקפדה על הפרטים במשרד בארץ היא מהדקדקניות שנתקלתי בהן. עם זאת, לא ניתן להתעלם מהאופי החם והמשפחתי במשרד, התורם רבות לעבודה הצוותית".

עו"ד שרה ליבן-ממן, שכירה

בת 30, נשואה+2, גרה בתל-אביב. עלתה לארץ מארה"ב ב-2011.

ליבן: "בארה"ב עבדתי כעורכת דין והתמחיתי בתחום המסים ברשות המסים האמריקנית (IRS) בוושינגטון DC. לאחר עלייתי ארצה נקלטתי במשפחת ERM, ובאופן טבעי התמחיתי במחלקת המסים, וכיום אני לומדת לבחינות לשכת עורכי הדין בישראל.

"בעלי הוא ישראלי אשר למד בארה"ב, ועליתי בעקבותיו ארצה. היה ברור לי שאעסוק בתחום המשפט גם בישראל. דרך פועלי במשרד אני מרגישה כי השתלבותי בחברה הישראלית נרקמת ותופסת תאוצה. השילוב בין ידיעתי וניסיוני בדין האמריקאי לבין הדין הישראלי גורמים לי עניין רב בעבודתי.

"אם לחשוב לרגע על ההבדלים המרכזיים בין עורכי הדין האמריקאים לישראלים - האנשים ב-ERM הרבה יותר 'מגניבים' וזורמים עם שינויים ועם מצבים שאינם צפויים ופחות רשמיים, מה שהפך את העלייה שלי להרבה יותר קלה".

עו"ד ג'קי דונר-סטוקי, שכירה

בת 35, נשואה+2, גרה בתל-אביב, עלתה מלונדון ב-2008.

דונר-סטוקי, ש"עשתה עלייה" בשל "אהבה לארץ", היא עורכת דין מוסמכת באנגליה.

דונר: "לא ניכרים הבדלים מהותיים בין המשרד לבין פירמות בחו"ל, בשל נטייתו הבינלאומית של המשרד. תמיד הרגשתי זיקה חזקה מאוד לישראל, גם בשנים הרבות שהתגוררתי בחו"ל. על אף שזו קלישאה, אפשר לומר שהזדהיתי עם הרעיון הציוני, ובסופו של דבר ולמרות הקריירה המשפטית שהייתה לי באנגליה, החלטתי לעלות עם בעלי ולהקים בית בישראל".

עו"ד מטילד בורגל (אשמינוב), מתמחה

בת 25, נשואה, גרה בירושלים. עלתה מצרפת ב-2008.

בורגל, שהשלימה תואר שני במשפטים: "לפני שנים מספר חשתי צורך לחזור לשורשים שלי, וראיתי לנכון לעלות לארץ כדי להיות חלק מהחברה הישראלית. אני רואה בעיסוק בעריכת הדין כדרך מצוינת להשתלב.

"הכרת מערכת המשפט הישראלית וידיעת השפה המשפטית הקנו לי כלים חשובים, אשר סייעו לי להבין את החברה הישראלית וליטול בה חלק פעיל.

"לדעתי, התרבות הארגונית בישראל מעדיפה את המקוריות והיצירתיות על-פני מערכתיות, ואני סבורה כי העבודה בישראל דינמית יותר מאשר באירופה".

עו"ד אן מרקוטי, שכירה

בת 36, רווקה, גרה בתל-אביב. עלתה לארץ מלוקסמבורג ב-2010.

מרקוטי הוסמכה לעריכת דין בלוקסמבורג, שם עבדה כעורכת דין בפירמת Allen & Overy עם התמחות במימון.

מרקוטי: "עליתי לישראל מטעמים אישיים יותר מאשר על רקע מקצועי. התאהבתי בישראלי בזמן לימודיי באוניברסיטת חיפה במסגרת תוכנית חילופי סטודנטים. על אף שאהבה היא סיבה מספיק טובה כדי לעזוב למדינה אחרת, זו החלטה מאוד קשה, ובשבילי היה גם קריטי בשיקולי העלייה שלי לישראל, למצוא משרד עורכי דין בתחום ההתמחות שלי, שאוכל לעבוד ולהתפתח בו.

"בזכות הרקע הגלובלי והניסיון הבינלאומי של השותפים ב-ERM, האווירה במשרד והחמימות מאוד דומות לסביבת העבודה שהייתה לי בלוקסמבורג.

"כשהתחלתי לעבוד במשרד מיד הבנתי שסביבת העבודה במשרד עורכי דין בישראל שונה ממה שהכרתי בלוקסמבורג. הקשר עם הלקוחות פחות פורמלי והרבה יותר פתוח.

"כשנפגשתי לראשונה עם מנכ"ל של חברת נדל"ן מהגדולות בישראל, הוא ביקש שאקרא לו בשמו הפרטי, דבר שלא היה מוכר לי. אבל עם הזמן הבנתי שזה עוזר לשמור על אווירה נעימה ורגועה בינינו ללקוחות.

"למרות הקושי שקיים בעלייה מאירופה לישראל, לחיים בארץ בכלל ובתל-אביב בפרט, אין מחיר".

עו"ד טוביה גרוסמן, שכיר

בן 33, נשוי+1. גר במודיעין. עלה לארץ משיקגו ב-2005.

גרוסמן למד משפטים באוניברסיטת שיקגו, בדגש על משפט מסחרי בינלאומי.

גרוסמן: "עליתי לארץ מסיבות ציוניות ורצון להשתלב בישראל. בתחילה עבדתי בבית המשפט העליון, שם התמקדתי במשפט אמריקני. לאחר מכן למדתי את המשפט הישראלי, עשיתי התמחות, וכיום אני מייצג חברות אנרגיה בפרויקטים של אנרגיה, תשתיות ומימון, בפרויקטים שהם מהמורכבים בישראל ובחו"ל".