רשות השידור: לא חייבים לקלוט שידורים בכדי לשלם אגרה

יועמ"ש רשות השידור טוענת במכתב לעו"ד אלעד מן כי די בהחזקה של מקלט טלוויזיה בבית, גם אם אינו מחובר לממיר או לשירות עידן+, על מנת לחייב באגרה

"כל המחזיק במקלט בעל פוטנציאל קליטה חייב בתשלום אגרה" - כך אומרים היום (א') ברשות השידור.

על-פי מכתב שכתבה עו"ד מרסיה צוגמן מהמחלקה המשפטית של רשות השידור לעו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה", די בהחזקה של מקלט טלוויזיה בבית, גם אם אינו מחובר לממיר או לשירות עידן+, על מנת לחייב באגרה.

"כל עוד המכשיר בו מחזיקים המתלוננים הינו בעל פוטנציאל קליטה, ומספיקה פעולה פשוטה של רכישת ממיר או התחברות לחברת הכבלים כדי להתחיל ליהנות מהשידורים, מכשיר זה חייב בתשלום האגרה", כתבה צוגמן.

היועצת המשפטית ציטטה פסיקה של בית המשפט העליון הדנה במבחן "פוטנציאל הקליטה". "הפסיקה קבעה כי אין לפטור מאגרה מכשיר טלוויזיה שאינו מחובר לאנטנה או לממיר. עצם אפשרות החיבור וניתוקו, די בה כדי לקיים את המבחן", כתבה. "כשם שבעבר, בעת קיומו של השידור האנלוגי, מכשיר הטלוויזיה היה חסר כל שימוש אלא אם חובר לאנטנה שהייתה מותקנת על הגג או ניידת, הרי שכיום יש צורך לחבר את מקלט הטלוויזיה לממיר דיגיטלי ואנטנה יעודית.

"הוספת מכשיר שמכונה ממיר למקלט הטלוויזיה לצורך קליטת השידור הציבורי אינה מאיינת את מהות המכשיר כמקלט טלוויזיה, שכן בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, הצורך בחיבור עזרים נוספים למקלט הטלוויזיה על מנת לקלוט את השידור הציבורי אינו גורע מחובת המחזיק במקלט לשלם את אגרת הטלוויזיה.

"יישום 'המבחן הפונקציונלי' שנקבע על-ידי בית המשפט העליון מלמד כי מקלטי הטלוויזיה נחשבים כמקלטים גם ללא חיבורם לממיר דיגיטלי. משכך, לא קיים הכרח לחבר למקלט את הממיר הדיגיטלי, על מנת שהמחזיק במקלט הטלוויזיה יחויב בתשלום האגרה".

"ניתוק מוחלט מהציבור"

מתנועת "עורו", המובילה בימים אלה מאבק לביטול אגרת הטלוויזיה, נמסר: "אגרת הטלוויזיה היא מס מיושן, לא שוויוני ולא רלוונטי. כוונתה של רשות השידור לגבות אגרה מכל מסך בעל פוטנציאל קליטה מדגימה את הניתוק המוחלט מהציבור ומהמציאות ששורר במסדרונות אגף הגבייה.

"מנגנון הגבייה נכשל, ולציבור בישראל נמאס מהתעללות ושיטות גבייה אגרסיביות ולא רציונליות. ביטול מנגנון גביית האגרה לבדו, הכולל בתוכו תשלום מנופח למשרדי עורכי דין, היה חוסך לקופת המדינה 40 מיליון שקל, אותם ניתן היה לנצל למטרות ראויות אחרות. יש לבטל לאלתר את גביית אגרת רשות השידור, תוך שיפור וחיזוק השידור הציבורי".