שילר: העלייה במחירי הדיור לא אומרת שמדובר בהשקעה טובה

שילר כתב טור ל"ניו-יורק טיימס" במהלך סוף השבוע ובו הוא טען שלמרות העלייה במחירי הדיור בארצות הברית, עדיין לא מדובר בשוק שכדאי להשקיע בו לטווח ארוך

רוברט שילר, מרצה לכלכלה באוניברסיטת ייל ומי שאחראי על יצירת מדד קייס שילר שבודק את מחירי הבתים בערים המובילות בארצות הברית, כתב בסוף השבוע בטור ל"ניו-יורק טיימס" כי למרות העלייה במחירי הבתים בארצות הברית בשנה האחרונה, עדיין לא מדובר בהשקעה טובה לטווח הארוך.

"בשביל השקעה לטווח ארוך, קשה עבור שוק הדיור בארצות הברית להתמודד עם שוק המניות", כתב שילר במהלך סוף השבוע. שילר כתב כי בניגוד לעסקים, שמשקיעים חלק מההכנסות שלהם בשיפור העסק שלהם, בתקווה שזה יוביל לצמיחה, בעלי הבתים צריכים להוציא בצורה דומה על אחזקת ושיפור הבתים שלהם, כי אחרת מחירי הבתים ירדו לאורך זמן.

"יצירת הבועה תמיד מלווה בפיצוץ שלה לאחר מכן, בדרך כלל זה קורה בפחות מ-10 שנים לאחר מכן. בתוך עשור, אם תהיה צמיחה במחירי הדירות, בהתחשב שהמחירים צמודים לאינפלציה, הבועה תתפוצץ ולא יישאר ממנה זכר", כתב שילר. "אבל מכיוון שאנשים שוכחים להתאים את המחיר לאינפלציה, הם יקבלו את התחושה כי השוק משתפר".

שילר אומר כי מחירי הדירות במאה השנים שהסתיימו בשנת 1990 עלו בשיעור שנתי ממוצע של 0.2% בלבד. מנגד, מדד קייס שילר, שבוחן את מחירי הדירות ב-20 הערים המובילות בארצות הברית, הצביע כי בחודש ינואר האחרון נרשמה עלייה של 8% במחירי הדירות בארצות הברית לעומת החודש המקביל ב-2012.

"האנשים מרגישים אופטימים יותר כשהשכר הנומינלי שלהם עולה, או כשהשכן שלהם מוכר את הבית שלו במחיר גבוה יותר מהמחיר שקנה אותו. אבל אם מדברים על השקעה לטווח ארוך, אנחנו צריכים להתרכז בעקרונות הייסוד - על ערכים הצמודים לאינפלציה ועל הכלכלה שעומדת מאחוריהם", כתב שילר.