פרס: "אין לי ספק שאובמה יתקוף באיראן, פשוט אין לו ברירה"

בריאיון מיוחד לרגל יום העצמאות ה-65, מתייחס נשיא המדינה שמעון פרס לסוגיה האיראנית, ליחסים עם טורקיה ולמהלכים המדיניים של נתניהו ■ וגם: מה גורם לאריכות הימים של הנשיא שיחגוג בקרוב 90?

במוצאי יום העצמאות ה-65 של ישראל, נשיא המדינה שמעון פרס ממשיך להיות אופטימי מתמיד. "לכל המדינות בעולם יש צרות", מודה פרס בריאיון לחדשות 2, "אבל יש מעט מדינות שהשיגו כל-כך הרבה כמו ישראל".

פרס לא מפספס גם את ההזדמנות להחמיא לראש הממשלה נתניהו, שכידוע לא חולק איתו את אותו המחנה הפוליטי. "נתניהו עשה שלום כלכלי בשטחים", אומר הנשיא, "זה היה מהלך נכון שהצדיק את עצמו וצריך להמשיך בו. הדבר השני, הוא הביא לגמר הוויכוח האידיאולוגי במדינת ישראל בזה שהוא הסכים לשתי מדינות לאום לשני העמים - הוויכוח הזה היום הסתיים. יש לנו היום מושג במה להתחיל, ויש לנו מושג במה אנו רוצים להגיע לשלום".

הנשיא התייחס גם לבניית ההתנחלויות ואמר כי "בפועל, הממשלה אמרה שלא תקים התנחלויות חדשות והוויכוח הוא לגבי הגידול הטבעי ביישובים הקיימים. כאדם שהתנסה בממשלות, תמיד בכל ממשלה יש משתתף נוסף, נעלם, מכריע - ושמו: המציאות".

בהתייחסו ליחסים בין ירושלים לאנקרה השיב פרס כי "עדיין לא ברור לאן הולך העניין הטורקי. זה התחיל ללכת לכיוון אירופאי, אחר כך התחיל ללכת לכיוון מוסלמי, ועכשיו חזר לכיוון אמריקני, ואני לא בטוח שהדברים מגובשים שם", אמר.

הנשיא שמכיר את מדינת ישראל מיומה הראשון, הגיב לתופעת האלימות שגברה באחרונה, בעיקר כלפי אוכלוסיית הקשישים. "זו שערורייה, וצריך שכולנו נתגייס כאיש אחד כדי לעקור את זה מהשורש", הוא אומר. "אני לא יכול להאשים את כל הנוער, זה לא נכון. אבל אותם מתפרעים שמתהלכים כאילו כל המדינה שייכת להם, ומותר להם להכות ולהרביץ - מה זה? אין הפקרות בדמוקרטיה, ואת התופעה הזאת צריך לקחת בכל הרצינות - במשפט, אכיפת החוק, המשטרה, והתושבים עצמם שלא יעמדו מנגד. צריכה להיות התגייסות נחרצת וכללית כדי להפסיק את זה".

בעניין הסוגייה האיראנית נשמע פרס נחרץ במיוחד. "אין לי ספק שאובמה יתקוף ברגע האמת", אומר הנשיא. "פשוט אין לו ברירה אחרת. הוא מנהיג העולם, והוא יתקוף כדי למנוע מאיראן להיות גרעינית. אם לא תהיה ברירה אחרת. הוא ינסה את כל האפשרויות האחרות לפני זה. הוא צריך להוכיח לעם האמריקני וגם לעולם שהוא לא מחפש מלחמות. אבל אם לא תהיה ברירה - אז כן - אין אחר שיעשה זאת, והוא יודע את זה".

לרגל יום העצמאות ה-65, הנשיא פרס מאחל למדינה "שתמשיך להעז, שלא תשמע לדעות המקובלות. ישראל זה מחאה נגד כל המקובל, ושתמשיך כך. אני זוכר את היום הראשון, היינו אבודים. אני פתחתי את המגירה, ישבתי במטה הכללי, וראיתי שבן גוריון הציע לאלוף מסוים להיות רמטכ"ל, והאלוף אמר לו 'לצערי אני לא יכול לקבל. בדקתי את המצב, ויש לנו 6 מיליון כדורי תחמושת קלה. זו תחמושת לשישה ימים'".

ולסיום, ודאי גם אתם שואלים את עצמכם מה סוד הקסם של אריכות ימיו של הנשיא המכהן. "שני דברים", מגלה הנשיא בריאיון: "אדם צריך להיות מאמין, וצריכה להיות לו משמעת עצמית מוחלטת. הבעיה שלי זה לא כהונה, הבעיה שלי היא שירות. כהונה? 7 שנים זה בסדר, יש לי תכניות מעל הראש. אני שמח שאני זוכה ליחס כזה, לא צריך ליפול קורבן לזה, צריך להיזהר קצת. שואלים אותי מה התרומה הכי גדולה של העם היהודי לעולם ותשובתי היא אי שביעות רצון. אנו יכולים להסתכל אחורה בשביעות רצון. אבל עכשיו? חס ושלום".