סגנו של ארדואן: "מצפים להשבת היחסים לקדמותם"

בולנט ארינץ', ראש המשלחת הטורקית לשיחות עם ישראל בשבוע הבא, מפזר את החששות שארצו חוזרת בה מהפיוס ■ בראיון ל"מעריב" הוא אומר: "הנורמליזציה ביחסים עם ישראל תשפר את הסיכויים לשלום באזור"

סגן ראש ממשלת טורקיה בולנט ארי נץ' הודף את הערכות הפסימיות לפיהן היחסים בין ישראל לארצו לא יהיו טובים כבעבר וכי אנקרה מנסה לסגת מה"סולחה" שעשו ראשי הממשלות נתניהו וארדואן בזמן ביקורו של אובמה בישראל.

בראיון ל"מעריב" אומר ארינץ': "טורקיה מדברת על נורמליזציה מלאה והחזרת היחסים בין שתי המדינות לקדמותם".

סגן ראש הממשלה אישר כי הוא יעמוד בראש המשלחת הטורקית לשיחות עם משלחת ישראל, שייפתחו בתחילת השבוע הבא ואשר יעסקו בפיצויים שיינתנו למשפחות תשעת האזרחים הטורקים שנהרגו במהלך ההשתלטות על הספינה "מאווי מרמרה" במאי 2010. "אני מצפה שהשיחות יצליחו", אמר . "הנורמליזציה ביחסים בין טורקיה וישראל תשפר את הסיכויים להגיע לשלום באזור".

התנצלותה של ישראל של אירועי ה"מרמרה" וקבלת יתר דרישותיה של טורקיה (פיצויים למשפחות והקלות במצור על עזה) שמו קץ למשבר ביחסי המדינות, ציין סגן ראש הממשלה ארינץ'. הוא הוסיף כי ההצהרות של אובמה ושל נתניהו לגבי תהליך השלום הישראלי-פלסטיני הן "חיוביות ומעודדות". עם זאת, אמר, טורקיה ממשיכה לתמוך בזכויותיו של העם הפלסטיני, כפי שעשתה בפעילותה למען קבלת פלסטין כמדינה לא כחברה באו"ם.

הוא ציין כי המשבר עם ישראל לא השפיע על יחסי הקירבה ההיסטוריים בין העם הטורקי לעם היהודי וסיפר כי הממשלה שבראשות מפלגתו האיסלאמית השיבה שני בתי כנסת לרשותה של הקהילה היהודית.

בטורקיה אומרים כי המערכה שמנהל ראש הממשלה ארדואן כדי להפגין את תמיכתו בפלסטינים, כמו גם הצהרתו על כוונתו לבקר בעזה תחת שלטון חמאס, נועדו לצרכי דעת הקהל המוסלמי בארצו.

ביקורו הנוכחי של ארינץ' בפריז והופעותיו באירוע בנושא סובלנות דתית בהיכל אונסק"ו ובהרצאה על זכויות האדם בטורקיה בבית הספר הגבוה למדעי המדינה, לווו בהפגנות ובפעולות מחאה בלתי פוסקות של פעילי זכויות אדם טורקים ופעילים כורדים.

ארינץ', המכהן גם כדובר ממשלת טורקיה, הוא אחד המועמדים המובילים לרשת את ארדואן, אם וכאשר יפרוש, או שייאלץ לעזוב את תפקידו על רקע השמועות על מצב בריאותו הרעוע. כאמור, הוא גם עתיד לעמוד בראש המשלחת הטורקית לשיחות עם נציגי ישראל על הפיצויים לנפגעי ה"מרמרה", יעקב עמידרור ויוסף צ'חנובר.

מקורות דיפלומטיים טורקיים אמרו כי הצד הטורקי מעוניין להתקדם במהירות ולסיים את השיחות כבר במפגש הראשון, בשבוע הבא, וכי משפחות ההרוגים צפויות להסיר את תביעותיהן המשפטיות נגד צה"ל. ארינץ' כבר פנה למשפחות ויעץ להן להסיר את התביעות בנימוק שכך יבטיחו לעצמן את קבלת הפיצויים, בעוד שמשפטים בתביעות כאלה נמשכים שנים רבות. ממשלת טורקיה מוכנה להתחייב שתשגר את עותק ההסכם לבתי הדין השונים כהוכחה שתביעותיהם הכספיות של המתלוננים נענו.