"שוק המיזוגים רותח, אבל קשה למצוא חברות טובות לרכישה"

מרטין ויילס, אנליסט בכיר ב-UBS: "בשנתיים האחרונות המכפיל הממוצע לרכישה היה 3.6. נראה יותר רכישות חלקיות, במקום תשלום אחד במזומן" ■ באשר לצמיחה בשווקים הוא אומר "ארה"ב היא עדיין השוק הגדול, אך סין תכפיל את גודלה פעמיים עד 2020"

בשנה האחרונה שתי חברות מכשור רפואי ישראליות - בריינסווי והום סקינוביישנס - בחנו אפשרות להנפקה בנאסד"ק והחליטו לוותר. הן לא היחידות. שוק ההנפקות למכשור רפואי בנאסד"ק מדשדש כבר שנים, ורק לאחרונה מראה סימני התאוששות קלים. לעומת זאת, שוק המיזוגים והרכישות בתחום נותר ער גם בימים הקשים ביותר, וממשיך לשגשג גם היום.

מרטין ויילס הוא אנליסט בכיר לחברות מכשור רפואי אירופיות בבנק ההשקעות UBS. כיוון שרוב החברות האירופיות הן גלובליות, ופונות בראש ובראשונה לשוק האמריקאי, יש לו פרספקטיבה עמוקה גם על השוק הזה.

"שוק המיזוגים והרכישות רותח כעת, כי החברות הגדולות יצרו בשנים האחרונות הרבה מזומנים, אבל לא צמחו", הוא מספר. חלק מן החברות הנרכשות הונפקו בימים ידידותיים יותר להנפקות של מכשור רפואי, ולדבריו בשנתיים האחרונות המכפיל הממוצע של רכישה כזו היה 3.6.

לפי ויילס, כיום יש מחסור בחברות טובות לרכישה, וקשה למצוא חברות חדשניות וצומחות שמוכרות בכמה עשרות מיליוני דולרים ויותר, על אחת כמה וכמה אם הן גם רווחיות. "החברות הגדולות לא מעוניינות לשלם עבור חדשנות בלי הוכחות, וגם לא נלהבות לשלם פרמיה כדי להיכנס ראשונות לשוק", אומר ויילס, "היום ברור שלמי שנכנס ראשון לשוק, לחדשן, יש העבודה הכי קשה, ומי שנכנס שני יכול לעשות חיל, אם יש לו כוח מכירות חזק דיו".

הענקיות עושות שינוי במודל הרכישה

בנייה של חברה שמתאימה לרכישה דורשת לפעמים גם עשר שנים מיום הכניסה לשוק. כיום חברות המכשור הרפואי הגדולות מתעוררות ומתחילות להבין שאם הן לא ישקיעו בשלבים המוקדמים, בקרוב לא יהיה להן מה לרכוש. על כן, ממש בחודשים האחרונים, הן החליטו לשנות מעט את המודל שלהן. לא מדובר עדיין בחזרה לרכישת חברות סטארט-אפ לא מבוססות, אבל כן רואים חזרה למודל של חלוקת רווחים או דחיית תשלום לשלב שבו לחברה יהיו הוכחות למוצר. מודל כזה מוכר מתחום הפארמה - השקעה עם אופציה לתמלוגים או לרכישת החברה בחלקים. "כ-44% מהעסקאות בשנתיים האחרונות היו עסקאות עם רכיבים דחויים משמעותיים", אומר ויילס.

- אילו תחומים יהיו חמים במיוחד בשוק המכשור הרפואי של השנים הקרובות?

"שוק הרפואה המותאמת אישית, שבדרך כלל נהוג לדבר עליו בהקשר של אבחון מולקולרי מתקדם וגנטיקה, מגיע גם אל המכשור הרפואי בדוגמת שתלים מותאמים אישית, כלי ניתוח מותאמים ומידע רב יותר על כל חולה. מגמה חשובה נוספת היא צמיחת השווקים המתפתחים. כיוון שכבר קשה לצמוח בשווקים המפותחים, רואים רכישות של חברות שפועלות בשווקים מתפתחים וגם של חברות בעלות מוצרים שנותנים ערך עבור כסף (מוצר חביב שאינו בחזית הטכנולוגיה, במחיר זול יחסית)".

לדברי ויילס, ארה"ב היא עדיין השוק הגדול ביותר, הן בשל המחירים הגבוהים שמשלמות שם חברות הביטוח, והן בשל הנטייה שלהן לשלם לבית החולים ולרופא עבור כל פרוצדורה שמבוצעת בפציינט (פרקטיקה המעודדת שימוש במכשירים רפואיים). במדינות אחרות לעומת זאת משלמת המדינה או חברות הביטוח בעבור "ריפוי החולה" או "תחזוקת חולה". כלומר נוקטים גישה שמעודדת שימוש במינימום מכשור רפואי, כזה שמספיק לתחזוק הפציינט ברמה שדורשים המשלמים.

"ארה"ב תמשיך להיות שוק גדול עוד הרבה זמן, גם אם בתחומים מסוימים היא תאבד גובה לפני אחרים", אומר ויילס, "סין צומחת מאוד, כי האוכלוסייה שלה זקנה יותר. במדינות אחרות יש אוכלוסייה צעירה, ואילו רוב המכשור הרפואי מיועד לשוק הקשישים". כך, ארה"ב מהווה כיום 40%-60% מהמכירות העולמיות של תאגידי המכשור הרפואי; אירופה 20%-30%; יפן 10%, והיתר אפילו פחות מכך. כמו כן, במדינות המתפתחות לרוב אין ביטוח רפואי ציבורי, והחברות הגדולות מוכרות ביטוח כזה רק לעשירים, אך "ממשלת סין התחייבה לספק ביטוח בריאות לכל סיני עד 2020, מה שישנה מאוד את התמונה", הוא אומר, "מעמד הביניים יחל לצרוך בריאות מתקדמת, והתאגידים הגלובליים יחלו להתחרות עליו מול חברות סיניות מקומיות. שוק הבריאות הסיני יכפיל עצמו עד 2014, ושוב עד 2020".

שווקים אטרקטיביים נוספים הם ברזיל ומדינות דרום אירופה המצויות במשבר. עד כה האחרונות צרכו מוצרים דומים לאלה שנרכשו בשאר אירופה, אולם כעת הן זקוקות למוצרים מיוחדים, זולים. "השוק הדנטלי שם, למשל, כמעט נמחק", אומר ויילס. אחת החברות הנהנות מכך היא נובל ביוקר הבינלאומית, שרכשה ב-2008 בכ-95 מיליון דולר את חברת אלפא ביו הישראלית, שאחזה במוצרים דנטליים בתמחורים נוחים, וכן בפעילות מבוססת בשווקים מתפתחים. "הפעילות הזו צומחת בשיעורים דו-ספרתיים מול הקיפאון בשוק הדנטלי", הוא מוסיף.

לצד הרוכשות המוכרות, כמו מדטרוניק, ג'ונסון אנד ג'ונסון וכעת גם קובידיאן, מציין ויילס שתי רוכשות פוטנציאליות שכדאי לשים לב אליהן. חברת הציוד הרפואי Getinge, שביצעה מאז 1993 כ-60 רכישות, שבע מהן בשנה האחרונה, במגוון תחומים; ו-Qiagen שביצעה 20 רכישות בשבע השנים האחרונות, בעיקר בתחום של דיאגנוסטיקה מולקולרית. "אחת מהן הייתה בדרך להנפקה", מספר ויילס.

"לסיכום, קרנות ההון סיכון חייבות לצאת מהחברות", אומר ויילס, "שוק המכשור הרפואי בכללותו רשם תשואות יפות באחרונה, והחברות הגדולות ממתינות לביצוע רכישות או מציעות עסקאות חלקיות. יש את כל הסיבות להנפקות בתחום".

שוק המיכשור הרפואי העולמי
 שוק המיכשור הרפואי העולמי

שוק המיכשור הרפואי העולמי
 שוק המיכשור הרפואי העולמי