האם אבד הכלח על מדיניות השקעה במניות לטווח ארוך?

ערן נוטע, מנכ"ל אלפא פלטינום ניהול השקעות: "מחקר של הבורסה מעמיד בסימן שאלה את ההנחה המקובלת שהשקעה במניות נעשית בדרך כלל לטווח ארוך"

לאחר שבשבוע שעבר התפרסם מחקר של הבורסה, לפיו 100 חברות נמחקו מהמסחר באחד-העם במהלך השנתיים האחרונות ואף לא אחת חדשה הצטרפה - יוצאים היום (ד') באלפא פלטיניום בתחזית קודרת לשוק המקומי, לאור הרגולציה המתגברת בשוק המקומי והסביבה הכלכלית העולמית.

"הדוח המטריד הזה מעמיד בסימן שאלה את ההנחה המקובלת שהשקעה במניות נעשית בדרך כלל לטווח ארוך", מציין ערן נוטע, מנכ"ל אלפא פלטינום ניהול השקעות.

עוד מציין נוטע כי "לצערם של המשקיעים הישראליים, חוקי המשחק השתנו בשנים האחרונות ולא בגלל טיב החברות אלא בגלל שינויים רגולטורים שנכפו עליהן". כך למשל, מציין נוטע כי חברה שהחזקת הציבור בה נמוכה מחמישה מיליון שקלים, כאשר אחזקות הציבור נמוכות מ-15% מהון המניות או כאשר ההון העצמי נמוך מ-2 מליון שקל בחברה בה החזקות הציבור נמוכות מ-24 מליון שקל - עוברת לשימור.

"המשמעות היא שהחברה יכולה להימחק מהמסחר לאחר שנתיים בהן היא מוגדרת כנייר בשימור", מדגיש נוטע. "תופעה זו גורמת למשקיעים להתרחק ממניות קטנות ומורידה באופן משמעותי את העניין בהן. וכך, הבורסה מתמלאת עם הזמן בכמות עצומה של מניות הנמצאות ברשימת דלי סחירות ומניות הנמצאות בשימור הנסחרות רק בשלב הפתיחה עם סכנה ממשית למחיקתן מהמסחר, למרות שהחברות עצמן הן חברות מתפקדות וחלקן אף מרוויחות".

"לאור מצב זה, ייתכן שהגיע הזמן לפקוח עניים ולהבין שהמצב הכלכלי העולמי הקשה שהשפיע לרעה על הסביבה העסקית של חלק נכבד מהחברות, לצד עודף רגולציה אשר מגדיל את הוצאותיהן ומקשה על גיוס כספים, פוגע אנושות בהתנהלות החברות ויכולת הישרדותן", מסכמם נוטע.

"מכאן שאולי יש מקום גם לשקול מחדש את עיקרון ההשקעה המקובל, שנלמד על ידי אלפי סטודנטים בכל קורס מימון בסיסי - שהשקעה במניות הינה בדרך כלל השקעה לטווח ארוך".