אייפקס בדרך לדילול החזקותיה של מרקסטון בפסגות

הקרן טרם העבירה את חלקה בהלוואת בעלים בסך 32 מיליון אירו ■ בתגובה, דירקטוריון פסגות קיבל אישור לדילול של עד 2% ממבנה ההחזקות של בעלי השליטה, אם ימיר ההלוואה למניות

האם אייפקס בדרך לדלל את החזקות קרן מרקסטון בבית ההשקעות פסגות? דירקטוריון הבורסה לניירות ערך אישר לקרן ההשקעות אייפקס, בעלת השליטה בפסגות (כ-76%), לשנות את מבנה ההחזקות של בעלי השליטה. המהלך ייצא לפועל אם קרן מרקסטון, שמחזיקה בכ-24% מבית ההשקעות, לא תעביר את חלקה היחסי בהלוואת בעלים לפסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל.

אייפקס, נזכיר, צפויה להעניק לבית ההשקעות הלוואת בעלים של כ-32 מיליון יורו (כ-150 מיליון שקל), לטובת מימון רכישה של חברת תעודות הסל של בית ההשקעות מיטב. לאחר שקרן ההשקעות מרקסטון לא השתתפה במימון העסקה, פנה פסגות לדירקטוריון הבורסה לניירות ערך בבקשה לאפשר שינוי החזקות בעלי השליטה.

מרקסטון נפגעת פעמיים

דירקטוריון הבורסה החליט כי אם אייפקס, שמנוהלת בישראל על ידי זהבית כהן, תמיר את ההלוואה (שטרם הוענקה) למניות, תשונה הבעלות בפסגות. כלומר, במקרה שמרקסטון, שבניהולם של רון לובש ואמיר קס, לא תזרים את ההון היחסי, ידוללו החזקותיה בעד 2% (למקרה שתחול עלייה בשווי נכסי מיטב סל, ואייפקס תיאלץ להזרים לפסגות הון נוסף). אולם, על פי ההערכות, אם אייפקס תבחר להמיר את ההלוואה למניות, תדולל מרקסטון בכ-1.2%.

עבור מרקסטון מדובר במכה כפולה. בהסכם שנחתם בינה לאייפקס בעת רכישת השליטה בפסגות נקבע, כי כל דילול ייעשה לפי שווי העסקה המקורי.

אייפקס רכשה את השליטה בפסגות מקרן יורק בשנת 2010 לפי שווי של 341 מיליון אירו (2.7 מיליארד שקל), אך בדוחותיה השנתיים מוערך פסגות בשווי של 256 מיליון אירו - נמוך ב-25% משוויו בעת הרכישה. מאחר שהקצאת המניות תיעשה לפי שווי גבוה יותר, מרקסטון לא רק תיפגע מהדילול עצמו, אלא גם מירידת שווי בית ההשקעות, שכן במקום להחזיק בכ-24% מגוף ששוויו מוערך בכ-341 מיליון אירו, יעמדו אחזקותיה על כ-22.5% מגוף שמוערך, נכון להיום, בכ-256 מיליון אירו (כ-1.2 מיליארד שקל).

קרן הפרייבט אקוויטי מרקסטון הוקמה בשנת 2004. לצד השקעות לא מוצלחות כגון בית ההשקעות פריזמה, שפשט את הרגל, ואלרן נדל"ן ותומקאר, נהנתה הקרן גם מאקזיטים נאים, כגון בחברת דפי זהב, זרעים גדרה וחברת מוצרי ההשקיה הקיבוצית נטפים.