סיפורת על "תספורת": הספר שלוקח את "שנאת העשירים" צעד אחד קדימה

"מסתורין" הוא מותחן שוודי חדש ■ כל מי שנפל קורבן לקיצוצים, לצמצומים, לפיטורים ולשאר רעות חולות של המשק הכלל-עולמי בימים אלה - מוזמן לקנות אותו במתנה לבוס לשעבר

הנה ספר שכמו נועד לקריאה בימים אלה, שבהן מהדורות החדשות והעיתונים עוסקים בבכירי כלכלה ובתספורות שהם מבקשים לעצמם, בקיצוצי תקציב ובצמצומים ובאנשי עסקים שמתלוננים על "שנאת עשירים". זה מה שנראה להם כמו שנאת עשירים? חכו, חכו, וקראו את "מסתורין", מותחן שוודי חדש, שעלילתו לוקחת שנאת עשירים צעד אחד הלאה: רוצח סדרתי מוציא להורג אנשי עסקים ואילי הון. כל 48 שעות נמצא טייקון נוסף שנרצח באותה שיטה בדיוק: שני כדורים בעורף.

טרור שמאלני? מהגרים מוסלמים? מאפיה רוסית? מישהו שממש שונא בנקאים, ראשי חברות, יושבי דירקטוריונים ומנהלי השקעות? שנפגע מהצמצומים במערכת הבנקאית? משיטת ההלוואות? כל התשובות נכונות ואף אחת מהן. ברור שלא אעשה ספוילר ולא אהרוס את המתח, רק אמליץ על הספר לשר האוצר החדש ולכמה מבכירי המשק בימים טרופים אלה, ויותר לא יוציאו ממני באיומים גם גברתנים אסטונים שנוהגים לצלוב את קורבנותיהם לרצפה (כן, גם הם מופיעים בספר).

עוד אוצר סקנדינבי

ספרות מתח סקנדינבית היא כרגע אחד הז'אנרים הלוהטים ביותר בתחום המולו"ת, ונחשבת לאחת התופעות המעניינות של העשור האחרון. מאז ההצלחה המסחררת של טרילוגיית המילניום פרי עטו של סטיג לארסן ("נערה עם קעקוע דרקון / ששיחקה באש / שבעטה בקן הצרעות"), והסרטים שבאו בעקבותיהם, כמו גם ספריהם של יו נסבו, הנינג מנקל ואחרים - דומה שכל הוצאת ספרים משתוקקת להניח ידה על איזה מותחן סקנדינבי משלה.

"מסתורין" הוא לא מועמד רע: הוא הראשון בסדרה על צוות חקירה מיוחד שמורכב משוטרים מבריקים שאוחדו כדי לפתור תעלומות קשות במיוחד. הסדרה מכרה עד היום יותר מ-2.5 מיליון עותקים, תורגמה ל-27 שפות ואף זכתה בפרס מיוחד של האקדמיה השוודית לספרות מתח "על שהפיחה חיים והוסיפה רבדים לז'אנר המותחן".

ואכן, בצדק מוגדר הספר כ"מותחן אינטליגנטי". גם הדמויות, גם המניעים וגם הדרכים לפתרון התעלומה הם אינטליגנטיים ולא פעם מפתיעים. השוטרים נאלצים לפלס את דרכם בסבכיו של עולם העסקים הפוסט-תעשייתי, באשכולות של חברות אחזקה בבעלות מפוצלת, בפשיעה בינלאומית, להתמצא בתחומים של מערכות מידע ומחשבים וכל זאת לצד השליטה שהם נדרשים עדיין להפגין במיומנויות המשטרתיות המסורתיות: חקירות, מעקבים, מכות, שימוש באקדח - וכל זאת בלי להסתבך עם היחידה לחקירות שוטרים, שבודקת אם לא עברו בדרך על הנהלים.

לא קל להיות שוטר בימינו, אפילו לא בשוודיה. אבל אל דאגה: חברי הצח"מ שלנו הם אינטליגנטים דיים. לא רק שהם מתמודדים עם רוצח סדרתי, מאפיונרים רוסים ואפילו עם היחידה לחקירות שוטרים, הם גם שרים במקהלה, מתמצאים בג'אז ובמיתולוגיה נורדית ואפילו הסקס שלהם נורא אינטליגנטי.

מי שאוהב את הז'אנר ייהנה מאוד מהספר (ומי שלא אוהב מותחנים, כנראה שגם הספר הזה לא ישנה את דעתו). וכל מי שנפל קורבן לקיצוצים, לצמצומים, לפיטורים ולשאר רעות חולות של המשק הכלל-עולמי בימים אלה - מוזמן לקנות אותו במתנה לבוס לשעבר, ולתת לו לפרפר קצת בתהייה למה התכוון המשורר המפוטר.

מסתורין, ארנה דאל, הוצאת כנרת, 336 עמ', 94 ש'