"המחירים לשוק הסיטונאי יפורסמו בתוך כחודש"

לדברי בכיר במשרד התקשורת, המשרד לא יתחמק מפרסום המספרים, אך בשוק התקשורת חוששים מביטול כל הרפורמה

משרד התקשורת מתכוון לפרסם את המחירים לשוק הסיטונאי בתוך כמה שבועות. כך אמר בכיר במשרד ל"גלובס", בעקבות הביקורת על כך שהמשרד נמנע כבר חודשים מלפרסם את המחירים.

השוק הסיטונאי אמור להוות הסדרה ועיצוב מחדש של שוק התקשורת, שבו, יספקו 4 קבוצות תקשורת - בזק, הוט, פרטנר וסלקום - את כלל שירותי התקשורת לצרכן. המטרה היא לבטל את כל המגבלות החלות על הוט ובזק, כמו הפרדות מבניות ופיקוח על מחירים (בזק), ולאלץ אותן למכור שימוש בתשתיותיהן הקוויות לטובת החברות שאין להן תשתיות קוויות (פרטנר וסלקום). על ההסדרה אין ויכוח, אבל הבעיה היא המחיר. כלומר, באיזה מחיר ירכשו פרטנר וסלקום את השימוש בתשתיות בזק והוט.

לצורך קביעת המחיר התקיים מו"מ בין פרטנר וסלקום לבזק, אך הצדדים לא הגיעו לסיכום והפערים ביניהם גדולים מאוד. בעוד בזק הייתה מוכנה להנחה בשיעור של 15%, סלקום ופרטנר דרשו הנחה של 40% לפחות.

העסק הסתבך כאשר בעקבות עבודה כלכלית שעשה משרד התקשורת, התגלה כי המחיר שבזק נקבה בו הוא מחיר המשקף את עלות הקו. ברמות המחיר הללו ברור שלא תושג פשרה שתסלול את הדרך לשוק סיטונאי. המשרד מצא עצמו בבעיה, ועל פי הערכות, זו הסיבה העיקרית שלא פרסם את המחיר עד כה.

בנוסף, פרסום המחיר התעכב גם בגלל הבחירות לכנסת ורצונו של שר התקשורת הקודם משה כחלון לא להיכנס לפתרון הסוגיה, אלא להשאירה למחליפו, גלעד ארדן.

לדברי בכיר במשרד, בימים אלה מוחלפות טיוטות בין אגף הכלכלה לבין המחלקה המשפטית במשרד. הוא ציין כי המשרד מחויב לפרסם את המחירים כדי שהחברות יוכלו לכלכל את צעדיהן.

ואולם בתוך כך נשמעת בשוק התקשורת ביקורת חריפה ביותר נגד המשרד והאופן שבו הוא ניהל את העבודה שנמשכת כבר כשנתיים. בשוק התקשורת ממתינים בדריכות לראות מתי והאם יפרסם המשרד את המחירים לשוק הסיטונאי לאחר שכבר לכולם ברור שלא יכול להיות שוק סיטונאי במחירים שעלו במו"מ בין בזק לפרטנר וסלקום.

בשוק התקשורת אומרים בפירוש שאם המחירים יהיו לא ריאליים לא ניתן יהיה להקים את השוק הסיטונאי והמשמעות היא ברורה: או שיתקפו את המודל הכלכלי שלפיו נעשתה העבודה ויבקשו לבחון אותו לעומק, או שאם המחיר ישקף נכונה את העלויות שבזק דורשת, הרי ששוק סיטונאי לא יקום. במקרה כזה, משרד התקשורת יפרק את חברת בזק לחברת שירותים ותשתיות.