אקזיט על גלגלים: "הפכנו חברה תעשייתית למפעל היי-טק"

הדרך של אליאנס מכונס הנכסים לעסק בשווי של מאות מיליוני דולרים

העסקה למכירת השליטה ביצרנית הצמיגים אליאנס, שנחתמה בשבוע שעבר, צפויה עם השלמתה להפוך לאחד האקזיטים המרשימים שבוצעו כאן בחברה ישראלית שאיננה משתייכת לתחום ההיי טק. יותר מחמש שנים לאחר שקרן הפרייבט אקוויטי Warburg Pincus רכשה את השליטה באליאנס מידי אליעזר פישמן, לפי שווי של כ-50 מיליון דולר, נחתמה עסקה למכירתה לפי שווי גבוה פי כמה.

במסגרת העסקה תרכוש KKR (Kohlberg Kravis Roberts), גם היא קרן זרה, את מניות השליטה בחברת Alliance Tire Group (ATG), המחזיקה באליאנס ובחברות צמיגים נוספות, לפי שווי של חצי מיליארד דולר. חלק ניכר משווי זה מיוחס למפעלי אליאנס בישראל ובארה"ב.

"פוטנציאל של מיליארד ד' לשנה"

KKR תרכוש 75% ממניות ATG שבידי Warburg Pincus, ועוד 15% מידי אנשי העסקים ההודים יוגש ואביו אשוק מאהנסריה (Mahansaria). השניים פועלים זה 20 שנה בתחום הצמיגים בהודו, ומחזיקים טרם העסקה בכ-22% ממניות ATG, שהחזקתה העיקרית, לצד אליאנס, היא מפעל צמיגים בהודו (ATC). "KKR קונה קבוצת חברות עם פוטנציאל מכירות של 1 מיליארד דולר בשנה, ואליאנס היא ראש החץ של הקבוצה", אמר היום ל"גלובס" מקורב לחברה.

בסך הכול צפויה KKR להגיע להחזקה של כ-90% ממניות ATG. את הרכישה מתכננת הקרן לממן באופן חלקי באמצעות חוב, העשוי להיות מובטח בשעבודים שונים. השלמת העסקה כפופה לכמה תנאים מתלים, והיא צפויה להתבצע עד סוף חודש יולי. אליאנס, כאמור חברה בת מרכזית של ATG, נסחרת כיום בבורסה המקומית באמצעות אג"ח בהיקף של כ-135 מיליון שקל.

סיפור הסינדרלה של אליאנס מתחיל עוד בשנותיה הראשונות של המדינה. בשנת 1992, לאחר שהחברה נקלעה לקשיים, היא נרכשה על-ידי אליעזר פישמן מידי כונס הנכסים, ושנה לאחר מכן הפכה לחברה ציבורית. תחילת הדרך החדשה הייתה קשה, והתאפיינה בתלות גבוהה בשוק המקומי ובצמיגים פשוטים, והחברה סבלה לעיתים מהפסדים.

בהמשך, לאחר שעברה לידי Warburg Pincus, עברה החברה שינוי דרמטי. ייצור הצמיגים הפשוטים עבר לחברה האחות בהודו, בעוד שבישראל היא החלה להתמחות בצמיגים לחקלאות, הדורשים רמה טכנולוגית גבוהה, ושבהם גם הרווחיות גבוהה הרבה יותר. "הפכנו חברה תעשייתית למפעל היי טק", אומר ל"גלובס" גורם המקורב לחברה.

כיום מדובר בחברה רב-לאומית: המנכ"ל טורקי, היו"ר ישראלי, מנהל הטכנולוגיה הודי ובעלת השליטה היא קרן אמריקאית. מפעל החברה הוותיק בחדרה מעסיק 750 עובדים, ומייצר 36 אלף טונות צמיגים בשנה. חוד החנית של אליאנס היא מחלקת המחקר והפיתוח, שאשתקד הושקעו בה 2.1 מיליון דולר.

ההתמחות של אליאנס היא כאמור בייצור צמיגים למגזר החקלאי (טרקטורים ומכונות אחרות), לתעשייה (מלגזות וכלי רכב של מפעלים) ולעבודות עפר. מדובר בתחום המתאפיין ברווחיות גבוהה יחסית. מרבית הייצור והמכירות (95%) מיועדים לחו"ל, ל-96 מדינות, והחברה שואפת להתרחב ליעדים חדשים במזרח אירופה ובדרום אמריקה.

3.5% משוק הצמיגים לחקלאות

שוק הצמיגים בעולם מוערך ב-110 מיליארד דולר בשנה, מרביתו צמיגי מכוניות ומשאיות. נתח השוק של אליאנס עומד על 3.5% משוק הצמיגים לחקלאות, ובסך הכול היא מייצרת 1,300 סוגי צמיגים שונים. אליאנס מסבירה בדוחותיה הכספיים: "קיימת מגמה בעולם לייצור כלי חקלאות גדולים שעליהם מורכבים צמיגים גדולים ומתוחכמים. צמיגים אלה בעלי רווחיות גבוהה יותר מהקונבנציונליים, משום שהתחרות בהם נמוכה יותר".

האיומים על החברה הם החשיפה למשבר הכלכלי בעולם, ולמחירי חומרי הגלם (צמיגים מיוצרים בעיקר מגומי). נוסף על כך קיים החשש שהסינים יצליחו לבצע קפיצת מדרגה בתחום זה, כפי שהצליחו לשכפל טכנולוגיות בתחומים אחרים.

עובדי החברה מאוגדים בהסתדרות, ובכל זאת הסכימו לתוכנית התייעלות שבמסגרתה הופחתה מצבת כוח האדם של החברה מאוקטובר 2008 ועד לדצמבר 2012 ב-400 עובדים.

החברה הבת בארה"ב (הפעילות נרכשה בשנת 2009) מעסיקה 80 עובדים, ועוסקת בעיקר בשיווק צמיגים לעבודות עפר, תעשייה וחקלאות בצפון אמריקה.

בסוף 2012 השלימה אליאנס את מכירת החברה הבת אליאנס שיווק ישראל לידי חברת כסלו תחבורה, תמורת כ-20 מיליון דולר.

כאמור, בשנת 2007 רכשה קרן Warburg Pincus את השליטה בחברה מידי פישמן, ועם השלמת העסקה נמחקו המניות מהמסחר בבורסה, וכיום היא חברה פרטית מדווחת שרק האג"ח שלה נסחרות (תאגיד מדווח).

בחודש שעבר אישררו כלכלני מידרוג לחברה דירוג חוב גבוה של A3, וציינו כי "רמת הנזילות של החברה טובה, ויש לה מסגרות אשראי בלתי מנוצלות בסכומים מהותיים".

יו"ר אליאנס הוא ישראל (איזיה) צ'צ'יק, והמנכ"ל הוא אוזקן דמירבס. הנהלת החברה מחזיקה ב-1.2% מהון המניות, וצפויה אף היא ליהנות מהמכירה.

צ'צ'יק, בן 74, לשעבר יו"ר הוט ודירקטור בחברות רבות במשק, הצטרף לאליאנס בשנת 2002, אז עמדו הכנסות החברה על פחות מ-100 מיליון דולר.

את שנת 2012 סיימה החברה עם הכנסות של 421 מיליון דולר ועם רווח נקי של 22 מיליון דולר.

KKR, הקרן הרוכשת את ATG, היא חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה הראשית בניו יורק. מדובר בקרן השקעות בינלאומית שהוקמה בשנת 1976, ומנהלת כספים בהיקף של כ-75 מיליארד דולר.

אליאנס
 אליאנס

אליאנס
 אליאנס

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"