אובמה לטרוריסטים: "אנו נלכוד אתכם, ואתם תתנו את הדין"

בעצרת זיכרון לחללי הפיגוע במרתון של בוסטון, אומר הנשיא: אם הטרוריסטים חשבו שיפחידו אותנו, הם בחרו בעיר הלא נכונה ■ "באפריל הבא, העולם יחזור לעיר הגדולה הזו לרוץ במרץ רב יותר, ולעודד את הרצים בתרועות רמות יותר"

בטקס זיכרון לחללי הפיגוע במרתון של בוסטון, שנהפך במהרה לעצרת לחיזוק לבבות ולקריאת תיגר על הטרור ומחולליו, פנה נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לטרוריסטים ש"ריסקו" את המירוץ, והכריז: "כן, אנו נלכוד אתכם; כן, אתם תתנו את הדין... באפריל הבא, העולם יחזור לעיר הגדולה הזו כדי לרוץ במרתון במרץ רב יותר, ולעודד את הרצים בתרועות רמות יותר; אתם יכולים להמר על כך".

הטקס נערך בקתדרלה הגדולה של בוסטון, כנסיית הצלב הקדוש, בנוכחות מאות אנשים, ואובמה, באחד מהתפקידים החשובים ביותר של כל נשיא - אבי האומה, שסועד אותה ומחזק ידיה ברגעי משבר - העלה את זכרם של שלושת קרבנות הפיגוע, ובהם ילד בן שמונה, אך גם ניסה, והצליח, לנסוך תקווה ולהעלות על נס את האופן שבו ההתמודדו תושבי העיר עם האתגר שהוטל עליהם. הוא מחה דמעות לאחר שסיים את הנאום והתיישב ליד אשתו, מישל.

אובמה הזכיר את אחד מהרצים במרתון, ביל איפיג, בן 78, שזכה לתהילה גלובלית לאחר שקרס מהדף ההתפוצצות, סמוך לקו הגמר, אך קם על רגליו והמשיך לרוץ, ברגע שהונצח באין ספור קטעי וידיאו: "ייתכן שלרגע אנו ניפול על הקרקע, אך אנו נקום ונמשיך לרוץ. אנו נסיים את המירוץ".

בפנותו לרצים שנפצעו, שבוודאי צפו בטקס ממיטותיהם בבתי-חולים בבוסטון, אמר אובמה: "אין לי שום ספק שאתם תרוצו שוב; נחישות ההחלטה שלכם היא התוכחה הגדולה ביותר לאלה שביצעו את הפשע הזה".

"זה מה שאתם (הרצים) מבשרים לנו: להמשיך הלאה, להתמיד, לא להתעייף, לא להיחלש, גם כאשר הכאב גדול, ואפילו כאשר הלב דואב, אנו מגייסים את תעצומות הנפש שלא ידענו שיש לנו. אנו ממשיכים ומסיימים את המירוץ".

.מחוללי הפיגוע הם "אנשים קטנים, שהתפתחותם נבלמה, אנשים שרוצים להשמיד במקום לבנות, אך הם יילכדו ויתנו את הדין", הכריז הנשיא. "אם הם חשבו שיפחידו אותנו, הם בחרו בעיר הלא נכונה".

"הנאמנות לדרך החיים שלנו, לחברה החופשית והפתוחה שלנו, רק תלך ותגדל. האל לא נטע בנו רוח של פחד וכניעה, אלא רוח של עוצמה, אבה ומשמעת עצמית".

"בוסטון היא עיר הבית שלכם, אך גם לנו יש חלק קטן בה", אמר אובמה, בהזכירו שהוא היה סטודנט למשפטים בהארווארד, "כאשר איש לא ידע כיצד בדיוק לבטא את שמו". הוא הוסיף: "אני יודע שבוסטון היא של כולנו, מפני שאני עצמי נושא בלי חלק מבוסטון... מיליונים מאיתנו מתייחסים באופן אישי למה שקרה בעיר הגדולה הזו..."

בטקס השתתפו מאות אנשים ובכללם מושל מדינת מסצ'וסטס, פטריק דובאל, והמושל לשעבר, מיט רומני.

על פי דיווחים בתקשורת, צפויים חוקרים של FBI לפרסם בקרוב, אולי עוד הערב, תצלומים של כמה אנשים שמוגדרים כמי שהמשטרה מעוניינת לדבר אתם, ובכללם צעיר חבוש כובע מצחיה שנראה נושא תרמיל גדול ונמיח אותו במקום שבו אירע הפיצות השני בפיגוע, סמוך לקו הגמר של המרתון.