הפיגוע בבוסטון: החשוד השני במעשה נתפס לפנות בוקר

ג'והאר צרנאייב, האח שהצליח לשרוד שלוש תקריות של חילופי אש עם שוטרים, הסתתר בסירה שהוחנתה בחצר בית ■ הוא היה פצוע ושתת דם כאשר התגלה ■ אובמה: "נחתם פרק חשוב בטרגדיה הזו" ■ שני החשודים היו ממוצא צ'צ'ני

אחרי יממה של התפתחויות דרמטיות, נלכד לפנות בוקר (שבת, לפי שעון ישראל), ג'והאר צרנאייב, בן 19, אחד משני האחים ממוצא צ'צ'ני, שחשודים בביצוע הפיגוע במרתון של בוסטון, ביום ב', שבו נהרגו שלושה אנשים ונפצעו 175. ג'והאר, שותת דם, התגלה בתוך סירה עטופה בברזנט שהוחנתה בחצר של בית לא הרחק מנהר הצ'ארלס, בעיירה ווטרטאון, ליד בוסטון. אחיו, טמרלאן צרנאייב, בן 26, נהרג כ-12 שעות קודם לכן בחילופי איש עם כוחות משטרה.

ג'והאר צרנאייב שרד שלוש תקריות של חילופי אש עם השוטרים ב-24 השעות שקדמו ללכידתו ,אך נפצע באחת מהן. הוא הצליח לחמוק מרודפיו באזור ווטרטאון, באחד ממצודי האדם הגדולים ביותר שנערכו אי פעם בארה"ב. אלפי שוטרים ואנשי יחידות לוחמה בטרור, רכבים משוריינים ומסוקים הוזנקו לפעולה. בוסטון רבתי כולה היתה נתונה בעוצר במהלך המצוד וחלק מהמרחב האווירי שלה נסגר.

התושבים התבקשו להישאר בבתיהם ולא לפתוח את הדלת אלא אם כן המתדפק הוא שוטר שניתן לזהותו. הסיבות: חשש מפיגועים נוספים לאחר שהתברר שהאחים הכינו מטעני חבלה נוספים בסירי לחץ, כמו שני המטענים שהפעילו בפיגוע במרתון, וכן ניסיון למנוע מהמבוקש שנותר בחיים להיטמע בציבורים גדולים של הולכי רגל במרכזים אורבניים. ככל הזכור, אין תקדים לעוצר כזה על אזור מטרופוליטני גדול בארה"ב.

החשוד רבץ בסירה כעשר שעות כשהוא שותת דם, אך לא נכנע בקלות. לפי אחד הדיווחים, הוא ירה לעבר שוטרים שהתקרבו לסירה, אך סוכן FBI, שהתמחה בניהול מו"מ עם חוטפים לשחרור בני ערובה, הובא לבמקום ושכנע אותו להיכנע. קודם לכן רווחו הערכות, שג'והאר לא יילכד בעודו בחים ושהוא מוכן למות ולקחת עמו לקבר שוטרים רבים ככל האפשר בפיגוע נוסף, אחרון.

החשוד מאושפז עתה בבית-חולים בבוסטון עם פציעות "רציניות", אך נראה שלא נשקפת סכנה לחייו. מטה המצוד היה משוכנע מההתחלה שהאח הצעיר לא הצליח לעזוב את ווטרטאון וכוחות משטרה ערכו חיפושים מבית לבית במאמץ לגלותו. אך צרנאייב התגלה במקרה: בעל הבית שבו הוחנתה הסירה יצא לחצר והבחין בכתמי דם ליד כלי השיט. הוא הרים את הברזנט וגילה את ג'והאר מקופל בפינת הסירה, מכוסה בדם. בעל הבית סגר מיד את הברזנט והזעיק את המחפשים.

הוראת הקבע לעורכי המצוד היתה לעשות כל מאמץ כדי להשאיר את ג'והאר צרנאייב בחיים, כדי לשמוע ממנו האם הוא נעזר במשתפי פעולה ובעיקר כדי ללמוד מה גרם לרדיקליזציה של מהגר צעיר, שלפי כל הסימנים התערה בחברתו והיה פופולרי במעגלים שונים.

בכיר במשרד הפדרלי לנשק, טבק ואלכוהול (ATF), אמר בראיון בערוץ חדשות, כי אין לו ספק שבחור בן 19, שאולי חושב עתה שהוא "מלך הטרור", יהיה אגוז קל לפיצוח לחוקרי FBI. "הם יוציאו ממנו את הכל, ואחר כך הוא ייטחן בטחנות של מערכת הצדק", אמר המרואיין. "הוא יצטרך לתת את הדין ואין ספק שהתביעה תבחן אפשרות של עונש מוות". הוא אמר שכל פיסת מידע בטלפון הנייד והמחשב שלו תיבחן בקפידה עד הבייט האחרון. כדבריו: "עוד מעט הוא יהיה כמו ספר פתוח".

בעת שמאות רכבי חירום וניידות משטרה החלו לעזוב את ווטרטאון, לאחר שהעצור הועבר לבית-חולים, נאספו מאות תושבים לאורך הרחובות והריעו לכוחות הביטחון. "תודה, תודה, תודה", צעקו התושבים. ראש עיריית בוסטון, תומאס מנינו, הכריז בחשבון הטוויטר שלו: "תפסנו אותו". בעמוד הבית של FBI, שבו התנוססה תמונה של ג'והאר, הוחלפה הכותרת "מבוקש" בכותרת "נלכד".

אובמה: עדיין קיימות מספר שאלות פתוחות

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר אמש, בנאום קצר לאומה, שמעצרו של צרנאייב "חתם פרק חשוב בטרגדיה הזו".

"נותרו הרבה שאלות בלתי פתורות", אמר הנשיא,. "מדוע אנשים אלה, שגדלו והתחנכו פה, והיו חלק מהקהילות שלהם, פנו לאלימות?... כיצד הם תכננו את ההתקפות האלה והאם הם קיבלו סיוע? ... אנו נמצא מה קרה. אנו נחקור את כל הקשרים האפשריים של הטרוריסטים האלה".

הוא אמר, כי הורה להעמיד את מלוא המשאבים של הממשל הפדרלי לרשות החקירה ואמר, כי התוצאות שהושגו לא היו מתאפשרות בלעדי שיתוף הפעולה של גופים פדרליים, מדינתייים, מחוזיים ועירוניים. שת"פ כזה לא היה קיים אחרי הפיגועים במגדלים התאומים ובפנטגון ב-11 בספטמבר 2001. הנשיא חלק שבחים גם לתושבים המקומיים: "הערב, לאומה שלנו יש חוב גדול לאנשי בוסטון... אזרחים ושותפים לחקירה".

השתלשלות האירועים

בסך הכל, חלפו 26 שעות מן הרגע שבו פירסמה הבולשת הפדרלית, FBI, תצלומים של שני האחים, שהונצחו במצלמות וידיאו על בניינים ופנסי רחוב, בדרכם לאזור קו הגמר של המרתון בבוסטון, כשכל אחד מהם נושא תרמיל. לפי הערכות ראשוניות, שני האחים הופתעו מאיכות הצילומים וכנראה איבדו את עשתונותיהם. כמה שעות לאחר שהתצלומים החלו לההתנוסס על מסכי טלוויזיה ומחשבים, ובעמודים הראשונים של כל העיתונים, רצחו שני האחים שוטר במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, חטפו רכב שטח מדגם מרצדס (הם שחררו את בעליו לאחר שדיווחו לו שהם אחראים לפיגוע במרתון), והשליכו מטעני נפץ לעבר כוחות משטרה שדלקו אחריהם.

לאחר כמה שעות התרחשה תקרית אש נוספת, שבה נורו לפחות 200 קליעים, ליד ווטרטאון. בתקרית זו נפע קשה שוטר. האח הבכור טמרלאן נפצע פצעי מוות לאחר שירד מהרכב החטוף וניסה לתקוף את רודפיו. מאחר יותר התברר, שהוא חגר על גופו מטען חבלה וייתכן שהוא התכוון להתאבד ליד השוטרים. אך הוא נורה קודם לכן. אחיו, שישב ליד ההגה, הצליח להימלט אך דרס את אחיו אגב כך וייתכן שהוא גרם למותו. נראה שג'והאר נפצע בתקרית זו ורודפיו היו משוכנעים, שהוא לא עזב את אזור ווטרטאון.

בשלב זה אין החוקרים מוציאים מכלל אפשרות ששני האחים לא פעלו לבדם וייתכן שמדובר בקשר גדול יותר, אולי בהנחיית גורמים מחוץ לארה"ב. במשך יום אתמול נערך מצוד אחרי חשוד נוסף שאולי סייע בביצוע הפיגוע. לפי דיווחים, החשוד הנוסף העלה על רכבת אמטראק לניו-יורק בתחנת הרכבות של בוסטון. הרכבת עוכבה בדרך וכוחות ביטחון הקיפו אותה ובדקו את הנוסעים. המבוקש לא נמצא והרכבת המשיכה בדרכה. באותו זמן התפוצץ מטען חבלה שלא התפוצץ נמצא ליד תחנה מרכזית באזור בוסטון.

שני האחים היגרו לארה"ב מדאגסטאן, ליד צ'צ'ניה, והתגוררו באזור קיימברידג', ליד בוסטון. שניהם נולדו באזור הרי הקווקז, יורה רותחת של בדלנים צ'צ'ניים, שיעים קיצוניים וקבוצות פשע מאורגן. יש ידיעות סותרות לגבי מקום הולדתם: יש דיווחים שנולדו בצ'צ'ניה, אך יש הטוענים שהשנים הם ילידי קירגיסטאן, שתיהן רפובליקות מוסלמיות בפדרציה הרוסית. בכל אופן, הם ראו עצמם כצ'צ'נים.

על סמך מידע זה אומרים אנליסטים שייתכן שהפיגוע במרתון היה טרור איסלמי. לדברי אנליסט, אחד מארגוני הטרור הקשורים לאל-קאעדה, איחוד הג'יהאד האיסלמי (Islamic Jihad Union), מנסה בשנים האחרונות לגייס טרוריסטים שאינם נראים כערבים ואינם דוברים ערבית, כדי שיוכלו להיכנס לארה"ב ומדינות ערביות בלי לעורר חשד, או לגייס מוסלמים לא ערבים שחיים בארה"ב. שני האחים מתאימים לפרופיל זה.

עקבות שהותיר האח הבכור ברשות חברתיות מצביעים על נהייה לאיסלם. הוא פירט בחשבונו ביו-טיוב את הקליפים החביבים עליו: קליפים של זמרי ראפ רוסיים, קליפ שבו מופיע רוסי שמכריז "כיצד קיבלתי את האיסלאם ונעשיתי שיעי" וקליפ המכונה "שבעה צעדים לתפילה מוצלחת". אחד ממכריו אמר, שדבקותו באיסלם הלכה וגברה בשנים שחלפו.

האח הצעיר, ג'והאר, הפגין נוכחות ב-Vkontakte, פלטפורמה חברתית פופולרית ברוסיה. הוא מתאר שם את השקפת עולמו כ"איסלאם", אך אומר שהדבר החשוב בחייו הוא "קריירה וכסף". הוא מצטט משפט מהקוראן: "עשה טוב, מפני שאללה אוהב את אלה שעושים טוב". הוא העלה גם קליפים שמתארים את התאכזרות משטר אסד לאזרחי סוריה.

בכל זאת, הערכות שהאחים היו תא רדום של טרוריסטים אינן עולות בקנה אחד עם גילם. משפחתם - אב, אם, שני האחים ושתי אחיות - היגרה לארה"ב מדאגסטאן ב-2012. הם למדו בבתי-ספר באזור בוסטון ולדברי חברים ומכרים הם התערו היטב. האח הבכור היה מתאגרף ולמד מכללה מקומית. דודתו בטורונטו טענה, שהוא התחתן עם נוצריה ושלזוג נולדה ילדה. (אין לכך זכר בדיווחים אחרים). האח הצעיר התענין בכדורגל. נראה שהם התקרבו לאיסלם בהיותם בארה"ב ונחשפו לתעמולה איסלמית באינטרנט. אמצעי תקשורת ציטטו את ההתבטאות הזו של הבכור: "אין לי אף חבר אמריקני. אני לא מבין אותם".

דודם של השניים, רוסלאן צארני, שאף הוא היגר לארה"ב, יצא אמש (ליל שבת), אל מאות כתבים ליד ביתו, במונטגומרי וילג', במרילנד, וגינה במילים קשות את שני אחייניו. "אני מתבייש בהם", הוא זעק. "הם המיטו חרפה על בני צ'צ'ניה". הוא טען, שהם לא פעלו מסיבות דתיות אלא מפני שהם "לוזרים" שקינאו בהצלחת הסובבים אותם. הוא קרא לאחיינו שנותר בחיים להסגיר את עצמו.

ההתפתחויות החלה לאחר ראש תחנת FBI בבוסטון, ריצ'ארד דלאורי, אמר במסיבת עיתונאים, מיד לאחר פרסום תצלומי החשודים, כי "מישהו חייב להכיר את האנשים האלה, חברים, בני משפחה, עמיתים לעבודה". לדבריו, "זה אולי קשה, אך האומה סומכת על אלה שבידיהם יש מידע, לעשות צעד קדימה ולמסור את המידע שברשותם". הטקטיקה הזו צלחה.