תחזית האימים: קפריסין ויוון יפרשו מגוש האירו ויציתו מפולת

בנק ההשקעות סיטיגרופ פרסם תחזית כלכלית חדשה, בה הוא צופה כי יוון וקפריסין יאלצו לפרוש מגוש האירו בשל משבר החובות שלהן ■ "אנו צופים כי גוש האירו ימשיך להיות במיתון השנה וגם ב-2014"

בעיות החוב של קפריסין ויוון יאלצו את שתי המדינות הנאבקות במשבר הכלכלי שהיכה בהן לפרוש מגוש האירו, כך לפי תחזית כלכלית חדשה שפרסם בנק ההשקעות סיטיגרופ. כלכלני הבנק צופים כי תרחיש פסימי שכזה עלול להצית מחדש גל ירידות נרחב בשווקים.

אומנם השווקים משני צידי האוקיינוס נשארו אופטימייים מאוד לאחר ש"הטרויקה" (קרן המטבע, הבנק המרכזי האירופי ונציגי האיחוד האירופי) החליטה לאשר לקפריסין לפני פחות מחודש חבילת חילוץ בהיקף של 10 מיליארד אירו, אולם כלכלני סיטי טוענים כי "הסיפור רחוק מסיום".

"אנו ממשיכים להניח כי יוון וקפריסין יעזבו את גוש האירו עם הזמן", כתבו כלכלני הבנק במזכר שפרסמו לפני מספר ימים. "אנו צופים כי גוש האירו ימשיך להיות במיתון השנה וגם ב-2014, כאשר מדינות הפריפריה יסבלו ממיתון עמוק יותר, עניין שייצור מתח רב בשווקים הפיננסים".

מעבר לכך, אומנם הפרלמנט הגרמני אישר את תוכנית החילוץ של קפריסין ביום חמישי, אך החשש גדל משום שהפרלמנט הקפריסאי צפוי להצביע על החבילה הסופית הכוללת תנאים מחמירים בהם קפריסין תצטרך לעמוד. לפי הערכות מוקדמות קרוב ל-50% מחברי הפרלמנט בקפריסין עלולים להצביע נגד התוכנית.

כלכלני הבנק צופים כי הבנק המרכזי האירופי יחתוך את הריבית לשפל חדש, ככל הנראה בפגישת הריבית של חודש מאי וכי הבנקים המרכזיים ינקטו בפעולות מוניטריות מרחיבות נוספות. כמו כן, לפי התחזית הפסימית של הבנק, המשבר באיטליה וספרד צפוי להחריף ולהכביד עוד יותר על מערכת הבנקאות שלהן.