מופע הדגל של פסטיבל אילת עם השחקן ג'ון מלקוביץ'

שחקן הקולנוע ההוליוודי ג'ון מלקוביץ' יופיע בארץ במסגרת פסטיבל אילת למוזיקה קאמרית ופסטיבל פליציה בלומנטל בת"א, יחד עם שורה ארוכה של מוזיקאים בולטים

שבוע הבא יתחילו, כמעט במקביל, שני פסטיבלים למוזיקה קאמרית. הראשון הוא "פסטיבל אילת הבינלאומי למוזיקה קאמרית", שיתקיים השנה בפעם השמינית ויתארח במלון דן אילת. השני הוא "פסטיבל פליציה בלומנטל", החוגג יום הולדת 15 ויתקיים כתמיד במוזיאון ת"א לאמנות.

שני הפסטיבלים מיצבו את עצמם בשנים האחרונות כאירועי מוזיקה אניני טעם, הפונים לקהל המעוניין בהרכבים ברמת ביצוע גבוהה. שניהם מקפידים להביא סולנים והרכבי ביצוע מובילים מחו"ל, ומאפשרים לקהל הישראלי היכרות עם גופים מוזיקליים שבדרך-כלל אפשר לשמוע רק בהקלטות. הפסטיבל הקאמרי באילת בולט במיוחד מהיבט זה, ומציג שורה ארוכה של מוזיקאים מעולים.

השנה יתקיים שיתוף פעולה יוצא דופן בין שני הפסטיבלים. במסגרת זו יארח פסטיבל "פליציה בלומנטל" את מופע הדגל של פסטיבל אילת - הדרמה המוזיקלית "הקומדיה השטנית", בכיכובו של שחקן הקולנוע ההוליוודי ג'ון מלקוביץ'.

פסטיבל אילת למוזיקה קאמרית

פסטיבל אילת יימשך השנה במשך שבוע, שבמהלכו יבוצעו 13 קונצרטים. הפסטיבל יתארח במלון דן באילת, והמופעים יתקיימו באולמות המלון. קיום קונצרטים באולמות של מלון זו בהחלט לא בחירה אופטימלית מבחינת נוחות ישיבה וסאונד, אבל כל עוד לא יוקם באילת אולם קונצרטים ראוי לשמו - זה מה שיש.

האטרקטיביות של הפסטיבל נובעת בעיקר מאיכות המבצעים: הוא מציע שורה מרשימה של מוזיקאים מצוינים, שהובאו תודות לניהול אמנותי חסר פשרות של מנהלו המוזיקלי של הפסטיבל, ליאוניד רוזנברג.

מופעים ומוזיקאים מומלצים:

"הקומדיה השטנית" עם ג'ון מלקוביץ'

גולת הכותרת של פסטיבל אילת היא הדרמה המוזיקלית "הקומדיה השטנית - וידויים של רוצח סדרתי", בכיכובו של שחקן הקולנוע ההוליוודי ג'ון מלקוביץ'. זהו מופע תיאטרון מוזיקלי, שבו מגלם מלקוביץ' את דמותו של הרוצח הסדרתי האוסטרי ג'ק אונטרווגר. את מלקוביץ' תלווה תזמורת הבארוק "האקדמיה של וינה", המנגנת בכלי תקופה בניצוחו של מרטין הסלבק (Haselboeck). לצידו יופיעו שתי זמרות סופרן, שאחת מהן היא הישראלית הנפלאה קלייר מגנאג'י (Meghnagi).

המופע מציע שילוב בין דרמת פשע לבין אופרת בארוק. במופע יוצא הרוצח באופן מסתורי מקיברו, ויוצא לסיבוב השקה של ספרו האוטוביוגרפי. בסיומו של כל אחד מפרקי הספר מושרת אריה מאת מלחינים כמו מוצרט, היידן, גלוק, ויואלדי, בטהובן ואחרים, אשר מפרשת ומאירה את הווידוי המופיע בפרק. ההפקה עלתה לראשונה בווינה ב-2009, ומאז בוצעה ברחבי העולם וזכתה לביקורות משבחות.

"האקדמיה של וינה" עם הצ'לן הידמי סוזוקי

בנוסף לליווי המופע "הקומדיה השטנית", תופיע תזמורת "האקדמיה של וינה" גם בקונצרט תזמורתי. כותרת הקונצרט היא "קפה וינה", ויבוצעו בו יצירות תזמורתיות מאת היידן ומוצרט וכן קונצ'רטו לצ'לו מאת קארל-פיליפ-עמנואל באך. הסולן לביצוע הקונצ'רטו מעורר עניין מיוחד - זהו הצ'לן היפני הידמי סוזוקי (Hidemi Suzuki), אחיו של המנצח הנודע מסאקי סוזוקי. שני האחים מוכרים היטב מהקלטות כמומחים עולמיים לביצועי מוזיקת בארוק בכלי תקופה, ויהיה מעניין מאוד לשמוע את הידמי גם בביצוע חי.

ואלרי סוקולוב

הכנר הצעיר ואלרי סוקולוב הוא מטאור עולה בשמי המוזיקה הקלאסית, ומוזמן להופיע עם התזמורות והמנצחים הנחשבים בעולם. הוא כבר הופיע בפסטיבל באילת בעבר, וזכה להצלחה גדולה. הפעם יופיע בשני קונצרטים קאמריים שונים, לצד אמנים נוספים שביניהם בולטים הפסנתרן איגור צ'טוייב (הזכור לטוב מתחרות רובינשטיין), הכנרת אני שנארך, הפסנתרנית יוליה גורביץ' ועוד.

הרביעייה הדורית

"הרביעייה הדורית" (The Doric Quartet) היא רביעיית מיתרים צעירה ומעולה מאנגליה, שכבר הופיעה בישראל וזכתה לביקורות נלהבות (גם במדור זה). חברי הרביעייה מנגנים בצליל מבריק ומלא חום, והאיזון הקבוצתי שלהם מושלם. הם יופיעו בארבעה קונצרטים שונים, שבחלקם ישתפו פעולה עם סולנים מצוינים כמו הפסנתרן אלכסנדר מלניקוב, הכנר ואלרי סוקולוב והפסנתרן איגור צ'טוייב.

דואו סלמנדראם

דואו כלי ההקשה "סלמנדראם" מורכב משני מוזיקאים מוכרים: תומר יריב, שהיה בעבר אחד מצמד הנקשנים "פרקדו", וגלעד דוברצקי (Dobrecky), המוכר היטב מהופעות ג'אז בארץ. הדואו יעלה באילת מופע בשם "מסעות", המציג מקצבים ומלודיות מתרבויות שונות. המופע משלב השפעות של מוזיקה מרוקאית מימי הביניים, מוזיקה פרסית, תפילות יהודיות, מנגינות אפריקאיות מסורתיות, פאנק אמריקאי ועוד.

איגור צ'טוייב

הפסנתרן הרוסי איגור צ'טוייב (Tchetuev) זכור בארץ לטובה אחרי שזכה בתואר "חביב הקהל" בתחרות רובינשטיין בשנת 1998. הוא זוכה מאז לקריירה משגשגת, הן כסולן עם תזמורות והן כנגן קאמרי. הוא יופיע בפסטיבל בשלוש תכניות שונות, ביניהן רסיטל יפה עם יצירות של בטהובן, שופן וליסט.

פסטיבל אילת הבינלאומי למוזיקה קאמרית: 28 באפריל עד ה-4 במאי. אתר הפסטיבל: www.eilat-festival.com

פסטיבל פליציה בלומנטל במוזיאון ת"א

תל-אביב משופעת בקונצרטים נפלאים של מוזיקה קאמרית כל השנה. יש בה אפילו תחרות בריאה בין מוסדות שונים, שמתמחים במופעי מוזיקה קאמריים. עם זאת, פסטיבל פליציה בלומנטל הצליח להפוך את עצמו לאירוע שתמיד מסקרן לראות מה יהיה בו. זאת בזכות הקפדה על ייבוא מבצעים טובים מחו"ל, ריכוז מסיבי של קונצרטים בשבוע אחד, ושילוב בין סגנונות מוזיקליים שונים (בארוק, קלאסי, אתני ועוד). השנה חוגג הפסטיבל 15 שנה לקיומו, עם מופעים של מוזיקה עתיקה, מוזיקה קלאסית אירופאית, פולקלור ארגנטינאי, מוזיקה ברזילאית, ומגוון מופעי גיטרה בשילובים שונים. התוכנית עשירה למדי, אם כי חייבים להודות שבשנים עברו היה ההיצע מסעיר יותר בכל הקשור לשמות גדולים. מופעים מומלצים:

"הקומדיה השטנית" עם ג'ון מלקוביץ'

כאמור, יארח הפסטיבל את הדרמה המוזיקלית "הקומדיה השטנית", בכיכובו של שחקן הקולנוע ג'ון מלקוביץ'. התוכנית זהה לזו שתועלה בפסטיבל אילת למוזיקה קאמרית, בהשתתפות תזמורת הבארוק האוסטרית "האקדמיה של וינה" ושתי זמרות סופרן.

דואו הפסנתר טל-גרוטהויזן עם רביעיית לייפציג

קונצרט הפתיחה של הפסטיבל יציג את דואו הפסנתר המצוין של טל-גרוטהויזן, שחבריו הם - יערה טל ואנדראס גרוטהויזן. השניים ינגנו יצירות מאת פליקס מנדלסון, בעיבודים שנעשו על-ידו לפסנתר בארבע ידיים עם כלי מיתר. לצידם יופיעו נגני "רביעיית לייפציג", רביעיית מיתרים עטורת פרסים המגיעה מהעיר הגרמנית שבה בילה מנדלסון כמה משנות יצירתו המשמעותיות.

אנסמבל קלמטיס

אנסמבל קלמאטיס (Clematis) מבלגיה הוא הרכב בארוק קאמרי, המנגן בכלי תקופה בגישת ביצוע נאמנה למקור התקופתי. ההרכב הופיע בפסטיבל לפני שנתיים, ועקב הצלחתו חוזר השנה. הוא יופיע עם זמרת סופרן וזמר קונטרה-טנור, שיבצעו יצירות מאת מלחיני בארוק בולטים כמו מונטוורדי, מריני, באך, ריינקה ואחרים. מהאזנה להקלטות של ההרכב נראה שזה יהיה קונצרט בארוק אנין ואיכותי.

קלאודיה אקוניה עם האורקסטרה של אבי ליבוביץ'

מופע זה פונה לחובבי ג'אז, ויתקיים ביום שישי בשעה 21:30. הוא יציע קבלת שבת ג'אזית עם ה"אורקסטרה" של נגן הטרומבון אבי ליבוביץ', מהרכבי הג'אז הבולטים בארץ בשנים האחרונות. ה"אורקסטרה" תלווה במופע את הזמרת הצ'יליאנית קלאודיה אקוניה (Acuna), שדוגמאות משירתה אפשר למצוא למכביר ביו-טיוב.

"מריה דה בואנוס איירס"

"מריה דה בואנוס איירס" היא אופרה מאת המלחין הארגנטינאי אסטור פיאצולה, גדול מלחיני הטנגו. במסגרת הפסטיבל יועלה מופע תיאטרלי עם עיבוד לקטעים מתוך האופרה, שנעשה עבור רביעיית "פיטנגו" הישראלית. זוהי רביעייה המתמחה במוזיקת טנגו, וכוללת נגנים על בנדוניאון, כינור, פסנתר וקונטרבס. המופע יכלול ריקודי טנגו, ריקודים מודרניים, שירים וקטעים כליים מהאופרה. ישתתפו בו חברי רביעיית פיטנגו ואיתם זמרת מארגנטינה, גיטריסט, רקדנים מארגנטינה וישראל, והשחקן אורי גוטליב.

דניס אזאבאג'יץ'

באופן מסורתי, פסטיבל פליציה בלומנטל מקיים סדרה מרשימה של מופעים המוקדשים לגיטרה. הפעם בולט במיוחד במסגרת זו הגיטריסט הבוסני דניס אזאבאג'יץ' (Azabagic), המגיע לראשונה לישראל. אזאבאג'יץ' הוא גיטריסט בעל טכניקה נהדרת, שזכה בעשרות תחרויות גיטרה בינלאומיות. ביו-טיוב ניתן לצפות בו בהופעות, ולהתרשם מגישתו המעמיקה ומהשליטה המוחלטת שלו בכלי. הוא ינגן יצירות מהבלקן ועד דרום אמריקה, עם דגש חזק על מלחינים מאזור מולדתו.

דואו איזאק-בינלי

דואו איזאק-בינלי הוא צמד מארגנטינה, שחבריו הם אדוארדו איזאק בגיטרה ודניאל בינלי (Binelli) בבנדוניאון. הם ינגנו מוזיקה ארגנטינאית לגיטרה ולבנדוניאון, שללא ספק תעלה הרבה רגשות חמים בליבם של אוהבי נוסטלגיה ארגנטינאית.

"מולטי-פיאנו"

"מולטי-פיאנו" הוא מופע מרהיב, שבו משתתף הרכב של ארבעה פסנתרנים ישראלים מבית הספר למוזיקה באוניברסיטת ת"א. בראשם עומד פרופ' תומר לב, המוכר היטב כסולן מוביל. שלושת הפסנתרנים האחרים הם תלמידיו של לב, כולם פסנתרנים צעירים בעלי יכולת ביצוע פנטסטית. המופע עצמו כולל יצירות (או עיבודים ליצירות), מאת באך, רוסיני, צ'ייקובסקי, רחמנינוב ואחרים. הקטעים נעים בין פסנתר אחד לשניים ובין ארבע לבין שמונה ידיים, ואופיים נע בין רציני ומעמיק לבין וירטואוזי וקליל. מומלץ מאוד לבוא להתרשם.

אריות וקונצ'רטי

זהו הקונצרט התזמורתי החגיגי של הפסטיבל, בהשתתפות התזמורת הקאמרית הישראלית ובניצוחו של יובל צורן. תוכנית הקונצרט לקוחה מלב הרפרטואר: זמרת הסופרן אלה וסילביצקי תשיר אריות מאת מוצרט, יובל צורן ינגן את הקונצ'רטו היפהפה מס' 23 לפסנתר של מוצרט בתפקיד כפול של מנצח ופסנתרן, והשיא - ההרכב "מולטיפיאנו" יבצע עם התזמורת את הקונצ'רטו לארבעה פסנתרים של באך.

פסטיבל פליציה בלומנטל במוזיאון ת"א לאמנות: 29 באפריל עד ה-4 במאי. אתר הפסטיבל: www.blumentalfestival.com