ביהמ"ש למוצאי גופת מג'די חלבי: רוצים פרס? שלמו מיליון שקל אגרה

האחים קוזלי הגישו תביעה לקבלת הפרס בסך 40 מיליון שקל - אך ביהמ"ש דורש מהם אגרה של מיליון שקל ורומז כי סיכויי התביעה קטנים

האחים קוזלי, שמצאו את שרידי גופתו של החייל מג'די חלבי ז"ל, יצטרכו לשלם אגרה בסך כמיליון שקל, כדי שתביעתם לקבלת הפרס בסך 40 מיליון שקל שהובטח למי שיביא מידע על גורלו של חלבי תתברר בבית המשפט.

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, תמר שרון-נתנאל, הדנה בתיק, דחתה היום (ג') את בקשת האחים, איברהים וחאדר קוזלי מדליית אל-כרמל, לפטור אותם מתשלום אגרה בתביעת המיליונים שהגישו נגד המדינה, משרד הביטחון ועמותת "לחופש נולד".

האחים טענו כי הם אינם יכולים לשאת בתשלום האגרה בסך כמיליון שקל, שמחצית ממנו יש להגיש עם הגשת התביעה וכתנאי לבירורה.

השופטת דחתה את הבקשה וקבעה כי האחים קוזלי לא הוכיחו חוסר יכולת כלכלית, לא פרשו את מלוא התמונה באשר למצבם הכלכלי ואף לא הציגו פירוט כנדרש באשר למצבם הכלכלי של הוריהם.

כמו כן ציינה השופטת כי סיכויי התביעה אינם גבוהים.

לדברי בית המשפט, בחינת נוסח הפרסום שעליו נסמכת התביעה מעלה, לכאורה, כי אין הוא מבטיח פרס כספי "למוצא הישר", כפי שמנסים האחים להציג בתביעתם, אלא כי הוא פונה אל מי שמצוי בידו מידע באשר למקום הימצא החייל הנעדר.

בנוסף ציינה השופטת כי אין לארגון כלשהו, לרבות למדינת ישראל, כל אינטרס להציע פרס כספי בסכום-עתק של 10 מיליון דולר למי שייתקל באקראי בשטחה של המדינה בשרידי גופה וימסור על כך הודעה למשטרה (כפי שעשו האחים קוזלי - ח"מ).

השופטת הבהירה כי התנהגות כזו היא התנהגות על-פי חוק, ואין זה מתקבל על הדעת שזו הייתה כוונת הפרסום בדבר הפרס למביא המידע על חלבי.

באוקטובר 2012 מצא איברהים קוזלי את שרידי גופתו של חלבי, חייל צה"ל מדליית אל-כרמל שהיה נעדר במשך יותר מ-7 שנים (ממאי 2005). כעבור כחודש הגישו קוזלי ואחיו לבית המשפט המחוזי בחיפה תביעה בסך כ-40 מיליון שקל נגד המדינה, משרד הביטחון ועמותת "לחופש נולד".

לטענתם, הנתבעות צריכות למלא את ההבטחה שהתחייבו לה על גבי שלטי חוצות שהתנוססו בארץ - להעניק למי שיביא מידע על גורלו של חלבי פרס כספי בסך 10 מיליון דולר.

האחים קוזלי טוענים בתביעתם כי המדינה ומשרד הביטחון אחראים אף הם למתן הפרס, הואיל והן מימנו את עמותת "לחופש נולד", האחראית בפועל לפרסומים על הפרס.