ארדן יכריע: ליישם השוק הסיטונאי על בזק והוט במקביל?

ארדן יידרש להכריע האם ליישם השוק הסיטונאי על בזק והוט במקביל או לדחות יישום השוק הסיטונאי על הוט אחרי בזק

שר התקשורת גלעד ארדן יידרש להכריע בקרוב האם להחיל על הוט את החובה ליישם שוק סיטונאי על גבי הרשת שלה, במקביל לחובה על בזק. במשרד התקשורת ערוכים לפרסם את מחירי השוק הסיטונאי על גבי בזק והוט אך עדיין ההחלטה היא של שר התקשורת האם למקד את המאמצים בפתיחה מקבילה של שתי הרשתות או להתחיל בבזק קודם.

השוק הסיטונאי יחליף את ההסדרה הנוהגת היום בשוק התקשורת ותאפשר לשחקנים כמו פרטנר וסלקום שאין ברשותם תשתית קווית לבתים, לרכוש מבזק והוט זכות שימוש במחיר מופחת ולספק עליהם שירותי תקשורת ישירות ללקוחות.

יש לציין כי מבחינת העבודה הכלכלית שנעשתה במשרד לגבי קביעת המחירים בשוק הסיטונאי הרי שהם קיימים גם לגבי בזק וגם לגבי הוט, והם אינם זהים בגלל השונות ברשתות. המחיר הסיטונאי לקו בבזק צפוי לעמוד על בערך 60 שקל.

המדיניות שאומצה במשרד התקשורת על פי ועדת חייק הייתה חד משמעית ודברה על יישום שוק סיטונאי מקביל בבזק ובהוט. ואולם התנהלות המו"מ ובעיקר המאמצים שהוקדשו על ידי משרד התקשורת ליישם קודם כל את השוק הסיטונאי בבזק, מחזקים את התפיסה שלפיה קיים סיכוי טוב יותר שפרטנר וסלקום ובזק יגיעו להבנות מוקדם יותר עם בזק מאשר הוט שניסתה לאורך כל הדרך לדחות את יישום המדיניות.

גם מבחינת המשרד, נראה שהמאמצים כולם התמקדו ביצירת שוק סיטונאי על בזק ולא על הוט ומבחינתם הצלחת השוק הסיטונאי תלויה בעיקר בשאלה האם ההסדרה החדשה תעלה יפה בבזק.

יחד עם זאת, גם אם ארדן יחליט לפצל יישום השוק הסיטונאי ולהחילו קודם על בזק, אין הדבר אומר שהוט תחמוק מיישום המדיניות על גבי הרשת שלה. כאן המקום לציין שהוט הייתה שמחה אילו היו פוסחים עליה ולא מיישמים את השוק הסיטונאי אצלה ברשת. הסיבה היא שיישום השוק הסיטונאי על גבי רשת כבלים הוא משהו שלא נוסה עד כה בעולם ורגולטורים נמנעו מלעשות זאת מסיבות שונות שחלקן התבררו כנכונות (עידוד תעשיית הכבלים להרחיב השקעות) וחלקן התבררו כשגויות (היעדר היתכנות טכנולוגית).