בנק לאומי נכנס חזיתית בבן דב על חוב של 80 מיליון שקל

הבנק שלח מכתב התראה שבו הודיע על כוונתו להניח את ידו על פיקדון בגובה 26 מיליון שקל של אילן בן דב, בגין ערבות אישית של בן דב לחובותיה של חברת טאו שבשליטתו ■ לאומי מתכוון לפנות בקרוב לביהמ"ש ולתבוע את החזר מלוא הערבות - 80 מיליון שקל

הסערה הציבורית שפרצה בעקבות כוונתו של בנק לאומי למחול על חוב של 150 מיליון שקל לחברת גנדן של נוחי דנקנר, ממשיכה לתת את אותותיה. יומיים לאחר שנחשף ב"גלובס" עניין פניית לאומי לאילן בן דב, בעל השליטה בחברת טאו, בדרישה לתשלום ערבות של 80 מיליון שקל, שלח אתמול הבנק לבן דב מכתב התראה, ובו הודעה על כוונתו לחלט פיקדון אישי של האחרון, בגובה של 26 מיליון שקל.

כפי שנחשף ב"גלובס", ערב בן דב באופן אישי ליותר מ-80 מיליון שקל מתוך חוב של כ-155 מיליון שקל של טאו לבנק לאומי. למרות שטאו הכושלת נשלחה לאחרונה לפירוק, לא פעל הבנק למימוש הערבויות האישיות, והסתפק בפנייה לבן דב, באוגוסט 2012, כי יעמוד מאחורי התחייבויותיו - שנענתה בסירוב.

אלא שבבנק לאומי כנראה "החליפו דיסקט" בימים האחרונים, ול"גלובס" נודע כי בכוונת הבנק לפנות בקרוב לביהמ"ש, ולתבוע את החזר מלוא הערבות. גורם המעורב בפרשה מסר, כי "בעבר לאומי חשב שבן דב מסוגל להביא כסף מבלי שיינקטו נגדו צעדים, אך כעת הבנק הבין שבן דב לא יביא את הכסף, ולכן החליט לפעול בצורה תקיפה, ומכתב ההתראה הוא רק צעד ראשון".

ביקורת על הבנק ממחזיקי האג"ח

טאו של בן דב נקלעה למשבר קשה בשנים האחרונות, על רקע השקעות כושלות בשוקי ההון והנדל"ן, ולא פרסמה דוחות מהרבעון הראשון אשתקד. בשנים 2008-2011 צברה הפסדים של כ-850 מיליון שקל, אשר יצרו לה גירעון של יותר מחצי מיליארד שקל בהון העצמי. לטאו, בעלת חוב אג"ח של יותר מ-400 מיליון שקל, מונה לאחרונה מפרק זמני, עו"ד ד"ר יוסי שגב, שמבצע חקירות לגבי התנהלות החברה.

מחזיקי האג"ח, המיוצגים על-ידי משרד קליר-בנימיני, טענו לאחרונה כי בנק לאומי אינו פועל בנחישות מול בן דב. נציגי הבנק, עוה"ד פיני יניב ויוכי כדיר-פז, כתבו במסגרת תגובה שהוגשה בשבוע שעבר לביהמ"ש המחוזי בתל אביב: "הכיצד ייפרע הבנק מבעל השליטה, אשר נדרש זה כבר לשלם את ערבויותיו ולא עשה כן?... כלל לא ברור כמה זמן יארכו הליכי הגבייה מן הערב, כלל לא ברור שיש לו בכלל אפשרות לשלם (וכמה)".

הבנק הוסיף ופירט, כי "כדי להיפרע מערבויות בעל השליטה, על הבנק להגיש תביעה, לשלם אגרה גבוהה (של כמיליון שקל), לנהל תביעה בעלויות משמעותיות, לקבל פסק דין כנגד הערב ולבסוף גם להצליח לגבותו. תביעה כזאת עשויה להתברר על פני שנים אחדות, וכאשר יזכה הבנק - אין כל ערובה שיצליח לגבות את הסכום במלואו".

בנק לאומי פרש את חסותו על בן דב גם בעסקת הענק לרכישת פרטנר בשנת 2009 - עסקה שהתפוררה בעקבות הרגולציה בשוק הסלולר, עד שבן דב נאלץ לאחרונה למכור את השליטה בחברת הסלולר לידי חיים סבן. לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, ליוותה את העסקה, ואף רכשה 4.9% מהמניות בעצמה - השקעה שהסבה לבנק הפסדים כבדים.

מלבד ערבות אישית בגובה של 80 מיליון שקל לחוב של טאו לבנק לאומי, יש לבן דב צרה נוספת - אופציית PUT שמאפשרת לטאו לחייב אותו לרכוש ממנה מניות חברת סאני, הנמצאת גם היא בשליטתו, תמורת 50 מיליון שקל. מדובר ב-5.6% ממניות סאני, שהפכה לאחרונה לחדלת פירעון, עם שווי שוק של כ-3 מיליון שקל בלבד.

האופציה ניתנה לטאו על-ידי בן דב ב-2010, אך עד היום, למרות שנקלעה לקשיים חמורים, לא טרחה טאו לדרוש את מימוש האופציה, שפוקעת בספטמבר השנה. האופציה משועבדת לטובת בנק לאומי.

גם מימן לא ממהר להחזיר

מקרה דומה של התנערות בעל שליטה מהתחייבות אישית מתקיים גם בחברת אמפל שבשליטת יוסי מימן. בדומה לטאו של בן דב, קרסה גם אמפל מבלי שבעל השליטה יזרים לה כספים שהוא חייב לה. מדובר בהלוואה שהעניקה אמפל למימן בעבר, בגובה של 23 מיליון דולר, לצורך פיתוח פרויקט להפקת אתנול בקולומביה, הניתנת להמרה ברבע ממניות הפרויקט.

ככל הידוע מימן לא הצליח לגייס הון נוסף שנדרש לצורך פיתוח הפרויקט, ונושי אמפל, ובראשם מחזיקי האג"ח (חוב של יותר מ-900 מיליון שקל), דורשים כי יחזיר את הכסף.