ארה"ב משנה כיוון: מסכימה שסוריה השתמשה בנשק כימי

אחת ההוכחות: דגימות דם שנלקחו מקרבנות התקפה בגז סארין ■ גם הייגל וקרי מצטרפים להערכה

ממשל אובמה מסכים עתה שסוריה השתמשה בנשק כימי נגד אזרחים או מורדים במשטר אסד. במסר מהבית הלבן למחוקקים בכירים, שתוכנו פורסם הערב (ה'), נאמר שסוכנויות מודיעיניות מאמינות עתה, ב"מידות שונות של ודאות", שממשלת סוריה אכן השתמשה בנשק כימי. אך הבית הלבן מדגיש, כי הממשל עדיין זקוק לראיות חותכות לפני שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, ינקוט פעולה.

המסמך מראה כי ארה"ב מתקרבת לעמדת ישראל בשאלה זו האיגרת וייתכן שהממשל מכשיר את הקרקע להצהרה רשמית, ששליט סוריה, בשאר אסד אכן חצה את הקו האדום שאובמה שירטט אשתקד. אובמה הכריז אז, שממשלו ינקוט פעולות, שלא פורטו, נגד משטר אסד אם יהיו הוכחות השמשטר עשה שימוש בנשק כימי.

הבית הלבן מדגיש באיגרת לקונגרס, שבהתחשב במה שמונח על כף המאזניים, ארה"ב עדיין זקוקה להוכחות אמינות שלפני שתחליט על פעולה ספציפית נגד אסד. המסמך מציין שארה"ב תובעת עתה מאו"ם לערוך חקירה מקיפה בסוריה כדי לבדוק האם אכן נעשה שם שימוש בנשק כימי.

אך האיגרת מדגישה: "אנו אכן מאמינים, שכל שימוש בנשק כימי בסוריה מקורו, קרוב לודאי, במשטר אסד".

שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, אמר הערב, כי ארה"ב מאמינה, שנשק כימי אכן הופעל פעמיים בסוריה. שר ההגנה, צ'אק הייגל, המסיים ביקור במזה"ת, הדגיש, בשיחה עם כתבים, שהוא מוכן ליעץ לנשיא בסוגיות הקשורות לפעולה אפשרית נגד סוריה. הוא נמנע מקביעה חד-משמעית בסוגיה זו וציין, שיש עדין אי ודאות "במה נעשה שימוש, היכן נעשה שימוש ומי עשה שימוש". אך הוא לא הטיל ספק שאכן נעשה שימוש בנשק כימי.

הבלוג דאנג'ר רום, באתר של וואיירד מגזין, דיווח היום שסוכנויות מודיעין אמריקניות הצליחו להשיג דגימות דם מכה קרבנות של התקפה בנשק כימי והן מצביעות על כך שנעשה שימוש בגז העצבים סארין.