התעשיינים דורשים מגרמן לדחות סימון תרופות במגוון שפות

שרת הבריאות מתכוונת לאשר היטל מיוחד על חברות שלא עשו "הנגשה לשונית" לתרופות ■ התעשיינים מזהירים: ייווצר מחסור בתרופות

נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן תוקף את משרד הבריאות ומאשים אותו ב"התנהלות הרסנית כלפי חברות התרופות". התאחדות התעשיינים פתחה במתקפה על משרד הבריאות על רקע כוונת שרת הבריאות, יעל גרמן, להביא מחר (ב') לאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות תוכנית להיטל מיוחד שישלמו חברות התרופות, שלא עשו "הנגשה לשונית" לאריזות התרופות שהן משווקות. מדובר בשינויים באריזות התרופות, תוך ציון שם התרופה והפניית המשתמשים בה לעיון בעלון לצרכן בשפות אנגלית, עברית, ערבית ורוסית.

התעשיינים טוענים, כי יצרניות התרופות בארץ, כמו גם יבואנים ומשווקים, טרם הספיקו להיערך ליישום התיקון בפקודת הרוקחים, ובמלאים שברשותם עוד אריזות רבות שלא הונגשו לשונית בהתאם לדרישות.

התיקון לפקודת הרוקחים אושר בכנסת בחודש מארס 2011 ולפיו, ההנגשה הלשונית חייבת להיעשות בכל תכשיר רפואי שניפוקו כרוך במרשם רופא. התיקון אמור להיכנס לתוקף בתחילת חודש מאי הקרוב. לטענת התעשיינים, יצרני התרופות בישראל, כמו גם יבואני תרופות, נמנעו מהנגשה לשונית לתרופות בעקבות השתהות משרד הבריאות בפרסום נוהל מסודר שמפרט את אופן הביצוע. הנוהל האמור פורסם רק בקיץ 2012.

על רקע עיכוב זה, טען היום מנהל איגוד תעשיית הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים, ניר קנטור, הושגה דחייה ביישום הפקודה עד ל-1 במאי כדי לאפשר לחברות להיערך בהתאם: "הרוב הגדול של אריזות התרופות כבר עודכן לפי הפקודה החדשה, אך אצל היצרנים והיבואנים קיים מלאי גדול של תרופות עם אריזות לא מעודכנות. בקשתנו להחיל את הפקודה רק על מוצרים חדשים ולא על המלאים הקיימים - נתקלה בהתנגדות שרת הבריאות", טען.

אלא שלטענת גרמן, "חברות התרופות התעלמו מהמחוקק ולא נערכו לכיתוב על תרופות המרשם בערבית וברוסית, ועקב מחדלן הפך הציבור לבן ערובה שכן על פי החוק שאמור להיכנס לתוקף ב-1 במאי, לא ניתן היה לשווק תרופות ללא תרגום". כמו כן, בכוונת גרמן לאשר מחר היטל על חברות שמשווקות תרופות ותכשירים שלא הונגשו לשונית, בהיקף של כ-30-60 אלף שקל לכל תרופה. לטענתה, כספי ההיטל יועברו למימון מענה טלפוני אנושי של רוקחים בשפות רוסית וערבית בנוגע לאופן השימוש בתכשיר או בתרופה שנרשמו לחולים. כך, לדעת גרמן, יהיה במהלך זה כדי לתמרץ את היצרנים והיבואנים להשלים במהרה את ההנגשה הלשונית.

לדברי אורן "אסור לתת לרגולציה דורסנית לגבור על ההיגיון הבריא ועל משרד הבריאות לקיים הידברות עם התעשייה". באיגוד תעשיית הפרמצבטיקה שבהתאחדות התעשיינים אמרו, כי "אם משרד הבריאות לא יחזור מכוונתו לקנוס את היצרנים והיבואנים, אלה יימנעו ממצב של היחשפות לסנקציות כלכליות ולא ישווקו מוצרים. מצב זה עלול להוביל למחסור בתרופות".