"הכלכלה מסריחה? אנחנו קונים מניות; הכוס חצי מלאה"

למרות רבעון נוסף של האטה בצמיחה בכלכלת ארה"ב, הסוחרים בוול סטריט, כך נראה, לא מתבלבלים וממשיכים לדחוף את שוק המניות קדימה ■ עד מתי זה יימשך?

למרות רבעון נוסף של האטה בצמיחה בכלכלת ארה"ב, הסוחרים בוול סטריט, כך נראה, לא מתבלבלים וממשיכים לדחוף את שוק המניות קדימה.

למרות צמיחה מתונה בלבד בשנים האחרונות בארה"ב, ואומדן צמיחה מעודכן של 2.5% "בלבד" לרבעון הראשון של 2013, המשקיעים ממשיכים לדחוף את שוק המניות בוול סטריט לזינוק של 136% ב-4 השנים האחרונות - בעוד הפדרל ריזרב ממשיך לרכוש איגרות חוב להגברת הנזילות במשק.

"יש בעיני איזשהו ניתוק בין שוק המניות למציאות", מסבירה קטי בויל, נשיאת Chapin Hill Advisors. "גופי המסחר התוך-יומיים פשוט שולטים בשוק. כל מי שמחזיק בחשיבה רציונאלית מבין שהשוק סובל מתמחור-יתר וכי הכלכלה מאיטה בפועל".

אולם, המשקיעים בינתיים מתבססים על התמריצים של הפדרל ריזרב, שרוכש מדי חודש אג"ח מגובות-משכנתאות בהיקף של 85 מיליארד דולר, במסגרת תוכנית ההרחבה הכמותית השלישית (QE3). בנוסף, גם מדיניות הריבית האפסית של הבנק המרכזי דוחפת את המשקיעים לחפש תשואה במניות.

וכך, ברבעון בו צמחה הכלכלה בפחות מ-3%, זינק ה-S&P 500 ביותר מ-9%.

"הנתונים הבסיסיים מרמזים שהמצב לא טוב, הכלכלה מסריחה", ממשיכה בויל. "סין בהאטה, אירופה במשבר, אבל - לה לה לה (la la la), אנחנו ממשיכים לסחור בשוק ולקנות מניות".

ג'ון סטולצפוס, אסטרטג מאופנהיימר, סבור כי השוק עולה רק לאור ההרחבה הכמותית של ה'פד': "הכוס כרגע יותר מחצי מלאה, השוק משתפר בגלל ה-QE. גם השיפור בשוק הדיור צפוי להמשיך ולדחוף את הכלכלה קדימה".

מנגד, הצריכה הפרטית בארה"ב - אחד ממקורות הדחיפה המרכזיים של הכלכלה - עלתה ברבעון רק בכ-2.6%. זאת, בעוד הממשל האמריקני מקצץ בתקציב ובשירותים ציבוריים, ומאיים בהעלאת מסים על האזרח האמריקני.

"יהיה כאב גדול בשוק", אמר ג'ים פולסון, אסטרטג בוולס קפיטל. "המדיניות של הממשל גורסת כי אין מה לעשות, עד שלא מתרחש מקרה חירום. אני לא כ"כ מבין מי קונה כאן, מחזורי המסחר לא בריאים. עד מתי המצב יימשך ככה? זו השאלה הגדולה".