הנשק הכי יקר של צה"ל: צוללת חמישית בחצי מיליארד דולר

אח"י רהב תגיע לישראל בשנה הקרובה, לאחר שיושלמו פעולות שיאפשרו להכריז עליה כמבצעית

הצוללת החמישית של חיל הים בדרך: היום (ב') מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, ומפקד חיל הים, האלוף רם רוטברג, השיקו בנמל קיל שבגרמניה את צוללת הדולפין החדשה, שתכונה בחיל הלבן אח"י רהב. עלות הצוללת: כחצי מיליארד דולר, ושליש מהסכום מומן בידי ממשלת גרמניה. מדובר בכלי הנשק היקר ביותר שנרכש אי פעם בידי משרד הביטחון.

טקס ההשקה נערך בהשתתפות בכירים מגרמניה ומישראל, ובשיאו נופץ בקבוק שמפניה על דופן הצוללת. אח"י רהב תגיע לישראל בשנה הקרובה, לאחר שיושלמו פעולות שיאפשרו להכריז עליה כמבצעית.

במשרד הביטחון ובחיל הים אמרו היום כי מדובר באחת הצוללות המתקדמות בעולם, וכי היא תרחיב את יכולות הפעולה של צה"ל בזכות כושרה להתאים את עצמה למשימות חשאיות ובמרחק רב משטח ישראל. על פי פרסומים זרים, בכוחן של צוללות הדולפין לשאת טילים גרעיניים.

בשנים הקרובות עתידה להימסר לישראל צוללת דולפין שישית, גם היא מיוצרת במספנות חברת HDW שבגרמניה. במערכת הביטחון הגדירו אותה כ"דולפין משופר", שתיחשב לאחת המתקדמות בעולם. על פי הערכות, היא תימסר לחיל הים ב-2017-2018, וגם עלותה מוערכת בכחצי מיליארד דולר.

בחיל הים לא מרבים לדבר על פעילות צי הצוללות, ובמערכת הביטחון מתייחסים אליו כאל "הזרוע הארוכה מאוד" של ישראל. מפקד חיל הים לשעבר, האלוף (במיל') דוד בן בעש"ט, סיפר בעבר ל"גלובס", כי הוא קידם בעבר תוכנית להרחבת צי הצוללות עד לכדי הכפלתו: "הכפלת צי הצוללות תבטא את ההכרה מצד ישראל בעומק האסטרטגי של המרחב הימי ותעמיד לחיל יכולות אדירות. תפיסת הביטחון של צה"ל תקבל שיפור ושדרוג משמעותיים עם קליטת הצוללות נוספות", אמר.

חלק ניכר מהמערכות שמותקנות בצוללות מפותחות ומיוצרות בישראל. גורמים ביטחוניים אמרו כי בעקבות ההצטיידות בצוללות מקיימת גרמניה רכש גומלין בחברות אזרחיות וביטחוניות בישראל.