"ישראל היא לא המדינה השנואה בסוריה, אלא איראן"

בנאום חצי-פומבי נדיר בוועידת מילקן הצהיר נציג האופוזיציה הסורית ואחד מראשי המאבק, בתגובה לשאלת "גלובס": "מדינה נחשלת בגבול ישראל לא טובה לעולם - על ארה"ב והקהילה הבינלאומית להתערב ולמנוע זליגה של חוסר היציבות"

על רקע הדיווחים הגוברים על שימוש בנשק כימי בשטח סוריה והקריאות לקהילה הבינלאומית ולנשיא ארה"ב ברק אובמה להתערב, הגיע היום בצעד נדיר לכנס מילקן בלוס אנג'לס אחד מראשי האופוזיציה הסורית, המתפקד כיום גם כשליח האופוזיציה הסורית לארה"ב ושיגר בתגובה לשאלת "גלובס" מסר פייסני נדיר כלפי ישראל בעיצומה של הלחימה בסוריה - תוך שהוא קורא לנשיא ארצות הברית לגלות מנהיגות ולהתערב בסכסוך.

"אחרי הנזק הרב שהסב חיזבאללה לסוריה ולאור התחמושת שאיראן מעניקה לאסד בה הוא משתמש כדי לטווח בעם הסורי כדי למנוע את השינויים הנדרשים - המדינה השנואה ביותר היום בסוריה היא לא ישראל ולא ארצות הברית אלא איראן", כך הצהיר בגלוי פרופסור נאג'יב חאדביין, יליד טל - אחד מפרברי דמשק, שהשלים את לימודי הדוקטורט שלו בניו יורק ומלמד בשנים האחרונות מדע המדינה באוניברסיטת ארקנסו בארה"ב. חאדביין הוא אחד היוזמים של "הרשת הדמוקרטית" בעולם הערבי, מתפקד כנציג הבכיר של כוחות האופוזיציה הסורית בארצות הברית ונחשב לאחד מראשי הקואליציה המהפכנית בסוריה וכוחות האופוזיציה.

בצעד נדיר, הציג היום חאדביין בפני בכירים בממשל האמריקאי, מנהיגים מכל העולם ואנשי עסקים בכירים עדכון על הנעשה בסוריה תוך שהוא משתמש בבמה שניתנה לו כדי לקרוא לנשיא אובמה להוביל התערבות מהירה ונחרצת בסוריה, שעיקרה חימוש כוחות האופוזיציה ופעילות נחרצת כנגד משטר אסד "לאחר שחצה את הקו האדום הברור ועשה שימוש חוזר בנשק כימי כנגד אזרחים", לדבריו.

"אנחנו לא רוצים מישראל שום דבר כרגע. ישראל נמצאת בעמדה בעייתית ואנחנו מכירים בזה - מצד אחד היא מוטרדת מהסכנה של מדינה נחשלת שגובלת בה, מהסכנה של עליית כוחות קיצוניים ומהסיטואציה של מיליון פליטים שאנחנו רואים כתוצאה מהמדיניות של משטר אסד. מצד שני, יש שטח כבוש בצפון מדינת ישראל שנקרא הרי הגולן וזו סוגייה שצריך ליישב בין שתי המדינות", הודה חאדביין. "זו סוגייה שממשלה נבחרת תצטרך להתמודד איתה - אבל הרוב של העבודה בתחום הזה כבר נעשתה ואנחנו נחושים להתמודד עם העניין הזה בדרכי שלום", הוא הוסיף.

חאדביין המשיך ואמר כי "התחום שמעניין אותנו, מעל הכל, הוא בנייה מחדש של מדינה מתפקדת, של חברה, של זהות סורית עצמאית ודמוקרטית. עימות עם ישראל הוא לא בסדר העדיפויות שלנו, אנחנו רוצים חברה יצרנית שטובה לאזור ולשכניה. עימותים על טריטוריות ייפתרו בדרכי שלום - אין בכוונתנו שסוריה החדשה תהווה איום על שכניה".

ראשי המאבק הסורי נמנעו בעבר מלדון בסוגייה הישראלית ולהכיר בישראל בפומבי, אך חאדביין דווקא עושה זאת ובפה מלא: "זה אינטרס של הקהילה הבינלאומית לחזק אותנו. מדינה נכשלת באזור הזה היא סכנה לאזור ובכלל זה גם לישראל שמדרום לסוריה. אנחנו זקוקים לעזרה, גם בתחום של סיוע כלכלי וגם בתחום של תחמושת שתאפשר לנו להגן על הזכות של העם הסורי להגן על עצמו אל מול התוקפנות הנוראית של משטר אסד".

"לא נהיה מדינה מארחת לקבוצות קיצוניות"

חאדביין, שחונך בארה"ב, הפגין בשיחה שקיים עם באי הכנס ביטחון בהשגת השינוי המיוחל בסוריה. הוא "חמוש" באנגלית חסרת פגמים, מתנסח במקצועיות ובדיפלומטיות וזהיר בדבריו - דבר המעצים אף יותר את ההחלטיות שלו בדבר האפשרות להגיע להסדר שלום עם מדינת ישראל. "המצב היום בסוריה הוא של מיליון פליטים, מעל 70% אבטלה והרס בכל מקום. גם השטחים המשוחררים כמו שאנחנו קוראים להם, שמהווים 60% או 70% מהשטחים בסוריה לא באמת משוחררים -כי משטר אסד יכול לגרום לנו לנזק כבד בטריטוריות האלה".

בתגובה לשאלה כיצד הוא מעריך את הסיכויים להפיל את משטר אסד, הוא מגלה אופטימיות ומצהיר כי הסוף קרוב: "זה קורה, זה עכשיו. אנשים שומרים על אופטימיות גם כשמאות אנשים נהרגים מדי יום וזה מה שמאפשר לנו להמשיך בדרך הזו. הקואליציה החדשה שהוקמה בנובמבר מייצגת 14 מועצות שהוקמו בכל 14 המחוזות של סוריה, ומיד לאחר מכן בפגישה שערכנו במרוקו - 114 מדינות בעולם, כולל ארה"ב, הכירו בנו כגוף המייצג של העם הסורי. אנחנו רואים את עצמנו כמיני פלרמנט ובימים האלה משלימים את ההקמה של זרוע ביצועים, שתהווה את הממשלה הזמנית עד לכינון בחירות. אנחנו גם לומדים מהטעויות שנעשו במצרים כדי לא לחזור עליהן - הכוונה שלנו היא לאפשר מגוון של דיעות, עמדות וקבוצות כדי לוודא שאנחנו יכולים לבנות דמוקרטיה אמיתית ויציבה בסוריה"

- ריבוי קבוצות זה אומר גם קבוצות קיצוניות?

"החשש מפני עלייה של כוחות קיצוניים הוא לא רק של ארה"ב ושל הקהילה הבינלאומית - זו דאגה עבורנו הסורים, אנחנו לא רוצים להיות מדינה מארחת לקבוצות קיצוניות. אותם כוחות קיצוניים מהווים בערך 2,000 או 2,500 לוחמים ששותפים בקואליציה שלנו, רובם אגב אומנו על ידי אסד במקור כדי ללכת ולהרוג אמריקאים בעירק. הם לוחמים טובים ונחושים שהיו מסוגלים להביא נשק ואנחנו זקוקים לתמיכתם. לא רצינו שהמאבק הזה יהיה מאבק צבאי. לא קיווינו למהפיכה כמו בלוב, אלא לדגם דומה יותר לתוניסיה או למצרים. אסד הוא זה שמהיום הראשון ביקש להציג אותנו כמליציות קיצוניות והשתמש נגדנו באמצעים צבאיים. זו אחת הסיבות שאנחנו טוענים שזה אינטרס בינלאומי לסייע לנו לסיים את הסכסוך המזויין בסוריה, ולעשות זאת במהירות וביעילות".

לדבריו, במקור ביקשו העומדים כיום בראש המאבק לדמוקרטיזציה בסוריה לפעול עם בשאר אסד עצמו כדי להניע תהליך חיובי בסוריה, "רצינו וקיווינו שאסד עצמו יוביל את הרפורמות - אבל ילדים שכתבו סיסמאות בעד דמוקרטיה וחופש על קירות בסוריה נעצרו, עונו והמשפחות שלהן שילמו מחיר כבד; אנשים שנטלו חלק בפעילות לקידום דמוקרטיה נרדפו או שהתנקשו בהם", דברי חאדביין.

"מה שקורה בסוריה זו לא מלחמת אחים"

חאדביין מסרב להגדיר את המתרחש בסוריה כיום מלחמת אחים. "זה לא לבנון, המצב פה הוא אחר" הוא מבקש להדגיש. "חלק מהמטרה של הצבא החופשי של סוריה הוא למנוע מצב של חלוקת סוריה באמצעות כך שאנחנו כוללים את כל הקבוצות בסוריה להיות חלק מהשלטון החדש ומסוריה החדשה שאנחנו מבקשים לייסד; לכן גם חשוב לנו ליצור אזורים בטוחים שאליהם יוכלו הפליטים לחזור".

את דבריו ביומו השני של הכנס הגלובלי של מכון מילקן בלוס אנג'לס סיים חאדביין בקריאה נוספת לנשיא אובמה להתערב. "אנחנו רוצים לראות את ארה"ב מעורבת בשלושה מישורים עיקריים - אנחנו רוצים מהנשיא אובמה שידבר בזכותו של העם הסורי לקבוע את גורלו, כמו שסרגיי לברוב ברוסיה מדבר בזכותו של אסד להיות חלק בכל פיתרון בסוריה. מבחינה כלכלית, המשטר הבטיח הרבה מאוד תמיכה ואנחנו מעריכים את זה. מבחינה צבאית - אנחנו לא רוצים "מגפיים על הקרקע", אנחנו רוצים איזו דרך ביניים בין פלישה קרקעית לבין חוסר התערבות. אנחנו רוצים לראות מעורבות אמריקאית בהפסקת הרצח ההמוני של אנשים בסוריה. החלום שלי הוא להתעורר בבוקר ולגלות שפחות מ-100 איש מתו הלילה בסוריה. לעם האמריקאי, למנהיגות בארה"ב ולמנהיגים בעולם כולו יש את היכולת להתערב ולשנות את המציאות הנוראה אצלנו".