הקרב החדש של הקבלנים שזכו במגרשים בחריש

האם בעלי המגרשים יורשו לבנות 20% יותר דירות על אותו שטח, מה שמכונה הקלת שבס?

יזמים וקבלנים שזכו במגרשים בחריש יוצאים כעת לקרב נוסף ביישוב. מחר (ה') עתידה הועדה המיוחדת בחריש להתכנס כדי לדון בסוגיה האם תאשר לבעלי המגרשים להגיש בקשות להקלת שבס לתוספת יחידות דיור או לא. גורמים המעורים בנושא מסבירים כי ייתכן והוועדה תפחית את אחוז תוספת השבס מ-20% כפי שניתן בדרך כלל לאחוזים נמוכים יותר או שתחליט לבטל את האפשרות כליל.

"לכולם היה ידוע תמיד שהמכרזים בחריש הם ל-5,000 יחידות דיור ועם תוספת השבס יהיו 6000 יחידות דיור", כך אומר יקי רייסנר, סמנכ"ל חברת צ.לנדאו בעלת מגרשים ביישוב, "בנוסף, גודל השטח העיקרי של ההדירות ביישוב עומד על 132 מ"ר עיקרי כולל ממ"ד מה שיאפשר בניית דירות גדולות בלבד. השבס יאפשר גם בניית דירות קטנות, ואם יבטלו אותו לא יהיו אפילו דירות 4 חדרים".

יזם אחר שזכה בשני מגרשים ביישוב, יגאל קרני מחברת מגידו השקעות ובנייה, תוהה גם הוא כיצד שוקלת הועדה לבטל את אפשרות תוספת השבס: "מדיניות הממשלה המוצהרת היא להגדיל את היצע יחידות הדיור. ביטול או הפחתת השבס ישיג בדיוק את התוצאה ההפוכה. התב"ע במקום מאפשרת בנייה של בניינים נמוכים בלבד, לא מדובר במגדלים שניתן לטעון שתוספת השבס תכביד על התשתית הקיימת. זה פשוט לא המצב".

תוצאה נוספת של ביטול או הפחתת השבס ביישוב עתידה להיות דחייה משמעותית בקידום התוכניות והתחלת הבנייה ביישוב. כל מי שזכה במכרז עשה תוכניות על-פי חישוב מסויים ונכון להיום רוב היזמים או הקבלנים כבר נמצאים בשלב האחרון שלפני הבקשה להיתר. אם הקלת השבס תבוטל כל התכנון ייאלץ להשתנות ומדובר בעוד חודשים של תכנון ועיכוב של התחלת הבנייה.

בעקבות החשש מביטול השבס התאגדו לאחרונה חלק גדול מהיזמים והקבלנים שזכו במגרשים ביישוב ושלחו מכתב לועדה המיוחדת במסגרתו הם מבקשים לא לפגוע בהקלת השבס. החברות שהתאגדו הן צ.לנדאו, מגידו השקעות ובנייה, י.ח.דמרי, קבוצת חנן מור, דונה, ג'י הנדסה ואפי נתיב. גורמים שונים מסבירים כי אם הועדה המיוחדת אכן תבטל או תפחית את השבס לא תהיה להם ברירה אלא להגיש ערר כנגד החלטה זו.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: " לבקשת היזמים יתקיים מחר דיון בועדה המחוזית בנושא ויועלו בו כל הסוגיות הרלונטיות. לא ניתן לחזות טרם הדיון מה תהיה החלטת הועדה".