דאגה בארה"ב: האטה בפעילות היצרנית ובשוק התעסוקה

(עדכון) סקר ה-ADP הצביע על יצירת 119 אלף משרות באפריל ■ התחזיות בשוק עמדו על יצירה של 154 אלף משרות ■ מדד מנהלי הרכש בסקטור הייצור רשם קריאה נמוכה מהצפי

מספר נתונים כלכליים שפורסמו היום שלחו מסר חד וברור למעצבי המדיניות הכלכלית בארה"ב. מחד, שוק העבודה ממשיך לדשדש, שכן סקר ה-ADP שפורסם היום (ד') הצביע על כך שנוספו לסקטור הפרטי רק 119 אלף משרות באפריל, הרבה מתחת לצפי המוקדם בשוק שעמד על 154 אלף משרות ולאחר שבמארס נוספו לסקטור הפרטי כ-150 אלף משרות. מאידך, נרשמה האטה בפעילות הייצור שכן מדד ה-PMI רשם קריאה נמוכה מהצפי.

"מאז תחילת השנה כמעט בכל תעשייה בסקטור הפרטי נרשמה האטה", אומר מארק זנדי, כלכלן בחברת הדירוג מודי'ס, שמוסיף ואומר כי החברות הקטנות חוו אף צמיחה נמוכה יותר.

הדוח מגיע כיומיים לפני שהממשל האמריקאי מפרסם את דוח התעסוקה המלא לחודש אפריל. לפי התחזיות בשוק המשק האמריקאי ייצר כ-150 אלף משרות, שיפור משמעותי לעומת הנתון הקודם שהצביע על יצירה של 88 אלף משרות.

מעבר לכך, ישיבת הריבית החודשים של ועדת השוק הפתוח של ה'פד' אמורה להסתיים היום והבנק המרכזי של ארה"ב יפרסם את המדיניות המוניטרית והחלטת הריבית לחודש הקרוב. רבים העריכו כי ה'פד' עשויי להפסיק או להאט את קצב רכישות האג"ח, זאת לאור הקולות שנשמעו בחודשים האחרונים, הן מצידם של חברי ה'פד' והן מצידם של כלכנים בוול סטריט, שהתנגדו להמשך ההקלה הכמותית האגרסיבית בה הוא נוקט ב-3 השנים האחרונות.

במסגרת המדיניות הזו, נזכיר, ה'פד' רוכש מדי חודש אג"ח מגובות משכנתאות וממשלתיות בהיקף כולל של כ-85 מיליארד דולר. האם הנתונים החלשים בשוק התעסוקה יובילו להמשך מדיניות ההרחבה הזו? נחכה ונראה.

ב-17:00 התפרסם מדד מנהלי הרכש (PMI) בסקטור הייצור לחודש אפריל. המדד רשם קריאה יחסית נמוכה של 50.7 נקודות, מתחת לתחזיות בשוק שעמדו על קריאה של 51 נקודות. אומנם קריאה של מעל 50 נקודות מעידה על התרחבות בפעילות הכלכלית, אך כלכלנים מציינים כי מדובר בהתרחבות נמוכה מדי.