ירידה של 10% במכרזים בתחום תשתיות ובנייה ציבורית

ברבעון הראשון של 2013 התפרסמו כ-1,234 מכרזים, לעומת 1,366 מכרזים בתקופה המקבילה אשתקד

עוד לפני הקיצוץ שיהיה או לא יהיה בתחום התשתיות, מסתבר כי מספר המכרזים בתחום זה כבר התחיל לרדת. כך עולה מבדיקת התאחדות בוני הארץ למכרזים שפורסמו בתחום התשתיות והבנייה הציבורית מאז תחילת השנה.

על-פי תוצאות הבדיקה שערך אגף התשתיות והבניה החוזית בהתאחדות בוני הארץ עולה כי חלה ירידה של כ-10% במספר המכרזים שהתפרסמו בתחומים האמורים. ברבעון הראשון של 2013 התפרסמו כ-1,234 מכרזים לעומת 1,366 מכרזים בתקופה המקבילה אשתקד. בהתאחדות מסבירים שהצמצום במכרזים בא לכדי ביטוי בין היתר גם בפעילות של רכבת ישראל, חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר), נתיבי איילון, כביש חוצה ישראל ועוד. עוד על-פי הנתונים, ירידה חלה גם במכרזים שפרסם משרד הבינוי והשיכון, 3 מכרזים בלבד מתחילת השנה לעומת 17 מכרזים בתקופה המקבילה אשתקד.

נסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, התייחס לנתונים וציין כי "ממשלת ישראל שמה לה כיעד את הגדלת היצע הדירות בישראל אולם הקבלנים לא יכולים להתחיל בבנייה בשל מחסור בתשתיות ובעיקר מחסור בכבישים ומתקנים לטיהור שפכים. ראינו את זה בראש העין, קבלנים רכשו קרקעות לפני שנתיים ורק עתה הכריז משרד השיכון כי יינתנו היתרי בניה, ואנו רואים את זה באזורים רבים אחרים".

בובליל הוסיף כי על קבינט הדיור המיוחד שקם לאחרונה לתת את הדעת למצב האמור ולפעול לשינויו: "אני קורא לקבינט הדיור לבחון את החסמים בענף באופן מערכתי, קידום מהיר של שיווק קרקעות לא יועיל ללא השקעה מתאימה בתשתיות ובמבני ציבור. רוכשי הדירות משקיעים את מיטב כספם בדירה חדשה ולא ייתכן שהם יאלצו לגור חודשים באתרי בנייה ללא שירותים מינימליים. כמו כן לא ייתכן שקבלנים ירכשו מהמדינה קרקעות במיטב כספם ולא יוכלו להתחיל לשווק את הדירות במשך שנים תוך שנגרמות להם הוצאות מימון כבדות על רכישת הקרקע".

את ממצאי הבדיקה המלאים יפרסמו אנשי אגף התשתיות ובנייה החוזית בהתאחדות בוני הארץ ביום עיון מקצועי בנושא "מכרזים וחוזים בתחום התשתית והבניה" שייערך מחר בכפר המכביה ובו יידונו בין היתר החסמים העומדים היום בפני הענף.