שר הפנים: לפתוח במו"מ עם סין להבאת עובדים זרים לבנייה

מדובר בבשורה חשובה לקבלנים הישראלים, שכבר תקופה ארוכה מלינים כי הפתרונות האחרים שמצאה המדינה אינם מוצלחים

שר הפנים, גדעון סער, הנחה אמש (ג') את רשות האוכלוסין וההגירה להתחיל בתהליך של משא-ומתן עם ממשלת סין לגיבוש הסכם בילטראלי להבאת עובדים זרים לבנייה. מדובר בבשורה חשובה לקבלנים הישראלים שכבר תקופה ארוכה מלינים על העובדה כי הפתרונות האחרים שמצאה המדינה אינם מוצלחים.

ממשרד הפנים נמסר כי הנחיית שר הפנים לפתוח במשא-ומתן עם ממשלת סין התאפשרה לאחר אישור עקרוני שהתקבל משלטונות סין למתווה להסכם שהועבר לפני מספר שבועות מישראל לשגרירות סין והמלצת הצוות הבינמשרדי.

יוזכר כי בחודש יולי 2011 ממשלת ישראל קיבלה החלטה בכל הנוגע לגיוס עובדים זרים לעבודה בישראל ולאופן העסקתם לפיה גיוס עובדים זרים ייעשה אך ורק במסגרת הסכמים בילטראליים שייחתמו בין מדינת ישראל למדינות אחרות.

ההסכמים הבילטראליים מסדירים את גיוס והעסקת העובדים הזרים ובעיקר מביאים למיגור תופעת גביית דמי התיווך וסחר בבני אדם. ההסכמים הבילטראליים מאפשרים בניית מנגנון מסודר ופיקוח מלא על התהליך - מתחילת גיוס העובדים ועד סיום ההעסקה בישראל וליווי בחזרה לארץ המוצא.

במסגרת ההחלטה הוקמה וועדה בין משרדית בראשות מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אמנון בן עמי, שתפקידה לבחון מדינות אפשריות לקידום משא-ומתן וללוות את התהליך עד לחתימת ההסכם.

מאז ההחלטה לגיוס עובדים זרים באמצעות הסכמים בילטראליים נחתמו הסכמים עם בולגריה ומולדובה בענף הבניין. מבולגריה הגיעו 760 עובדים וצפויים להגיע 1300 נוספים וממולדובה עתידים להגיע בחודשים הקרובים כ-800 עובדים.

בעקבות הודעת משרד הפנים על המאמץ המחודש להבאת עובדי בנייה מקצועיים מסין בירך הערב עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, את השר על פעילותו בתחום זה. "אני מברך את השר גדעון סער שהחל לאחוז במושכות הניהול של משרד הפנים באותו היגיון בריא ותפיסה ערכית בהם הוביל את משרד החינוך. זהו דבר חשוב מאוד שהשר סער רואה את הדברים בראיה רחבה ועל פי האינטרס הלאומי האמיתי מבלי לחכות לפעולתם או אי פעולתם של משרדי ממשלה אחרים."

גם יו"ר התאחדות תאגידי כח אדם זר לבניין באיגוד לשכות המסחר, אלדד ניצן, התייחס לנושא ואמר: "אני מברך את שר הפנים על היעילות המהירה שנקט בהבנת צרכי ענף הבניין מרגע כניסתו לתפקיד. על מנת להשלים את העניין יש לאמץ כעת את המתווה הנרקם במשרד ראש ההמשלה אשר יבטיח את הגעתם של עובדים מקצועיים לענף הבניה. מתווה זה יתרום מחד גיסא להגדלת היצע יחידות הדיור באופן מהיר, ומאידך, ישמור על זכויות העובדים הזרים המגיעים למדינת ישראל."