יום תנודתי במיוחד בבורסות אירופה הסתיים בעליות

הבנק המרכזי האירופי פרסם היום את החלטת הריבית לחודש מאי ■ בהתאם להערכות, הריבית ירדה ל-0.5% ■ הפדרל ריזרב הודיע שתוכנית התמריצים שלו תמשיך כסדרה

המסחר באירופה נסגר היום (ה') בעליות שערים לאחר פרסום החלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי. הריבית באירופה ירדה לרמת שפל חדשה. הפדרל ריזרב בארצות הברית הודיע אתמול כי תוכנית התמריצים שלו תימשך כל עוד אין שינוי במצב הכלכלי של ארצות הברית.

כאמור הנושא המרכזי להיום הינו החלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי שפורסמה בשעה 14:45 שעון ישראל וכ-45 דקות לאחר מכן קיים נשיא הבנק מריו דרגי את מסיבת העיתונאים המסורתית שלו. הבנק הוריד את הריבית ב-0.25 נקודות האחוז וכעת שיעור הריבית באירופה עומד על 0.5% - רמת שפל היסטורית.

ההערכה בקרב האנליסטים הייתה שהבנק יוריד את הריבית וזאת על סמך נתוני המאקרו שפורסמו בשבוע האחרון באירופה שהצביעו כי שיעור האבטלה בגוש האירו עלה לשיא חדש ועומד כעת על 12.1%, במקביל נרשמה ירידה באינפלציה לשיעור הנמוך ביותר מזה 3 שנים ועומדת כעת על 1.2%. שילוב שני הדברים הללו נותנים לבנק האירופי מרווח תמרון להורדת הריבית.

ההערכות בנוגע להורדת הריבית מצד הבנק המרכזי האירופי גברו לאחר שאתמול הודיע הפדרל ריזרב כי תוכנית התמריצים שלו - במסגרתה הוא רוכש אג"ח בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש - תישאר על כנה, כל עוד לא יהיה שינוי במצבה הכלכלי של ארצות הברית.

בארצות הברית פורסמו אתמול נתונים מאכזבים בתחום התעסוקה. סקר ה-ADP, שבודק את מספר המשרות החדשות שנוצרו במגזר הפרטי, הצביע על יצירת 119 אלף משרות חדשות בחודש אפריל, כשהצפי היה ליצירת כ-150 אלף משרות. מחר צפוי להתפרסם שיעור האבטלה בארצות הברית לחודש אפריל.

בגזרת המאקרו האירופית, התפרסמו היום מדדי מנהלי הרכש בתחום הייצור לחודש אפריל, בגוש האירו, גרמניה, צרפת ואיטליה. באיטליה נרשמה עלייה מעל למצופה במדד לרמה של 45.5 נקודות, כשהצפי היה שהוא יעלה לרמה של 45 נקודות. בצרפת נותר המדד ללא שינוי, כצפוי על רמה של 44.4 נקודות. גם בגרמניה עלה המדד מעל לצפי ל-48.1 נקודות כשהצפי היה שהמדד יישאר ללא שינוי על רמה של 47.9 נקודות. בגוש האירו המדד עלה במעט ל-46.7 נקודות. נזכיר שכל קריאה מעל ל-50 נקודות מצביעה על התרחבות בהיקף הפעילות.

ירידות שערים באסיה

ירידות שערים נרשמו היום בבורסות אסיה ברקע הנעילה השלילית אמש בוול סטריט וכן ברקע נתון ייצור חלש בסין.

מדד ה-PMI (מנהל הרכש - ייצור) של HSBC בסין מצביע על ירידה ל-50.5 נקודות באפריל לעומת 51.6 נקודות במארס. עם זאת, עדיין מדובר בקריאה של מעל 50 נקודות, הרף המבדיל בין התרחבות להתכווצות כלכלית.

הכלכלן הראשי של HSBC סין ציין כי הנפילה במדד באפריל "מאשרת את ההתאוששות השבירה של הכלכלה הסינית".

ביפן נרשמים מחזורי מסחר נמוכים לקראת סוף השבוע הארוך, כאשר לא יתקיים מסחר מחר וביום ב' הקרוב.

בארה"ב פורסם אתמול סקר ה-ADP לשוק הפרטי, שהצביע על הוספה של 119 אלף משרות בשוק העבודה האמריקאי באפריל - אכזבה לעומת צפי להוספה של 154 אלף משרות בחודש החולף. כעת ממתינים הפעילים בשוק לדוח העבודה הרשמי, שיפורסם מחר, וצפוי להצביע על הוספה של 155 אלף משרות ועלייה של 0.1% בשיעור האבטלה הכולל ל-7.7%.

בינתיים, הפדרל ריזרב החליט אמש להמשיך במדיניות הריבית האפסית ובתוכניות להקלה כמותית גם החודש, לפי הודעת ה'פד', הריבית תישאר אפסית והבנק המרכזי ימשיך לרכוש אג"ח מגובות משכנתאות וממשלתיות בהיקף של כ-85 מיליארד דולר מדי חודש. זאת, ברקע לנתונים כלכליים פושרים שפורסמו בשבועות האחרונים, בייחוד בשוק התעסוקה ובפעילות הייצור

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]