הדולר ממשיך לאבד גובה: השער היציג ירד בכ-0.4%

הדולר צנח במהלך המסחר ל-3.55 שקלים אולם בנק ישראל לא התערב ■ האירו נחלש ב-0.5% ל-4.7 שקלים ■ עסקת באפט-ישקר תכניס מיליארדי דולרים לשוק הישראלי ותכניס למדינה מס של כמיליארד שקל

למרות רכישות הדולרים של בנק ישראל השבוע, הדולר ממשיך לאבד גובה בשוק המט"ח המקומי היום (ה') והשער היציג נקבע בירידה של כ-0.4% מול השקל לרמה של 3.57 שקלים. במהלך המסחר הדולר צנח ל-3.55 שקלים, אך מאז תיקן. בנק ישראל לא התערב היום במסחר. האירו נחלש ב-0.5% לרמה של 4.7 שקלים.

בזירה העולמית, מריו דרגי הוריד היום את הריבית לשפל היסטורי. לאחר שהפדרל ריזרב הודיע אתמול כי תוכנית רכישת האג"ח שלו תמשיך כסדרה כל עוד לא יהיו שינויים במצבה של כלכלת ארצות הברית, הבנק המרכזי האירופי פרסם היום את הריבית לחודש מאי, ובהתאם להערכות, היא ירדה ב-0.25 נקודות האחוז ונקבעה על 0.5% - שפל היסטורי מבחינת אירופה.

לפני יומיים רכש הנגיד סטנלי פישר דולרים בשוק בהיקף עשרות מיליוני דולר ב-3 פעמים שונות במהלך היום (לפני ואחרי קביעת היציגים), אך גם ההתערבות שלו לא עזרה למטבע האמריקני והוא המשיך לאבד גובה אל מתחת רף 3.6 השקלים. פישר נכנס לשוק גם ב-8 באפריל השנה, לראשונה מאז קיץ 2011 ורכש על פי הערכות יותר מ-100 מיליון דולר.

שר האוצר יאיר לפיד הציע להגדיל את הגירעון השנתי לשיעור שיא של 4.9%. אם הצעת שר האוצר תאושר בממשלה ביום א', מסגרת ההוצאה הממשלתית תעלה ביותר מ-6.5 מיליארד שקל והקיצוץ בתקציב 2013 ייחתך בכמחצית - 6.5 מיליארד שקל לעומת 13 מיליארד שקל קיצוץ תקציבי מתוכנן. יעד הגירעון ב-2014 יחזור לשיעור ה"רגיל" של 3% אך הקיצוצים אמורים להאמיר לכ-18 מיליארד שקל. לפי תחזיות האוצר, ללא נקיטת צעדים מיידיים, הגירעון השנה יגיע ל-5.5% ובשנה הבאה ל-6%.

עוד ברקע למסחר במט"ח היום, עסקת הענק של וורן באפט בישראל, במסגרתה הוא רוכש את יתרת המניות של משפחת ורטהיימר בישקר הישראלית תמורת 2.05 מיליארד דולר. משמעות העסקה לשוק המט"ח, היא כניסתם של מיליארדי הדולרים לישראל והמרתם לשקלים - מה שצפוי לחזק אף יותר את השקל. בעקבות הרכישה, מדינת ישראל תקבל מס של כמיליארד שקל לפחות לפי הערכות של גורמים ברשות המסים, מה שצפוי לסייע לממשלה להתמודד עם הגירעון הענק בתקציב.

בנוסף להשפעה של כניסת הדולרים לשוק, במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי העסקה היא גם הישג עסקי שמקרין על הסנטימנט בעולם כלפי המשק הישראלי ועשוי למשוך משקיעים זרים נוספים. להערכתם, העסקה תיצור ציפיות נוספות להתחזקות השקל מול הדולר.

"כל הגורמים הללו הוציאו את העוקץ מההתערבויות המצומצמות של בנק ישראל עד כה, ואמנם הדולר-שקל נחלש כבר 9 ימים ברציפות, כאשר רמת התמיכה הבאה היא 3.56 ולאחר מכן 3.55 שקלים. קשה לראות כיצד בנק ישראל יוכל במשוואה הנוכחית לחולל שינוי כלשהו בשוק המט"ח. ייתכן כי הבנק יעדיף לעמוד מנגד לעת עתה, או לצמצם למינימום סמלי את היקף ההתערבות, ולחכות לשעת כושר טובה יותר, או יארוב להזדמנות בשער נמוך יותר, בסביבות 3.5 שקלים. ברמות המחיר הנוכחיות, השוק לא יסכים לשנות כיוון", לדבריהם.

גם כלכלני ATRADE סבורים כי הספקולנטים במט"ח מבינים כי ידו הנוקשה של פישר כבר לא קיימת והם מנצלים זאת היטב. "יתכן כי עצם העובדה שהנגיד מסיים את תפקידו בקרוב, פוגעת במידה מסוימת ביכולתו לעצור את מתקפת הספקולנטים, אם בנק ישראל לא יתעורר בקרוב, הרמה הבאה הצפויה לעמוד במבחן הינה 3.55 שקלים.