חבר של לפיד, חברה של שלח

"יש עתיד" אתם חבורת אנשים ללא רבב, היזהרו פן ידבק בהם

אף אחד לא נולד מושחת. כדי לזכות בתואר הזה צריך לעבוד, לפעמים אפילו קשה. השחתה, עצמית ושל אחרים, היא תהליך, שבאופן רגיל מתחיל בקטן, וכאשר רואים כי טוב, עוברים למעשים "גדולים" יותר.

אבל השלב הכי חשוב הוא ההתחלה. בנקודה הזאת מחליט האדם להיות (מושחת) או לחדול מכך. לפעמים זו החלטה לא מודעת. אתה אומר לעצמך שכל רצונך הוא לעשות את הדבר הקטן הזה, ולעבור הלאה למעשים טובים. אבל דבר גורר דבר. במיוחד אם המהלך הראשון הצליח. הצלחה, כידוע, היא סם משכר והאדם אף פעם אינו שבע ממנה.

זו הסכנה הגדולה הרובצת לפתחם של אנשי "יש עתיד". ככל הידוע מדובר בחבורת אנשים שלא דבק בהם רבב. בדרך כלל הם שייכים לסוג האנשים המוגדרים כחיוביים. הציניים יאמרו שהם כאלה כי לא הייתה להם הזדמנות, ואם היא תיקרה בדרכם הם יהיו "כמו כולם", כלומה לא כל כך חיוביים. אין כמו השלטון לקידום הזדמנויות כאלה.

לפיד נעזר בחבר

בשבוע האחרון אירעו שני מקרים שצריכים להוות נורות אזהרה לאנשי "יש עתיד". ליתר דיוק, יאיר לפיד ועופר שלח. למקרה הראשון קוראים הלל קוברינסקי. מדובר באיש עסקים פרטי. בכירי האוצר, שהגיעו לישיבות עבודה במשרד, מצאו את קוברינסקי יושב סביב שולחן הדיונים, כאחד הבכירים. כרטיס הכניסה של קוברינסקי לדיוני האוצר, התברר, הוא היותו חבר קרוב של לפיד, מה שקרוי "מקורב", אבל קצת יותר.

התנועה לאיכות השלטון שמעה על כך ולא איחרה לפנות אל היועץ המשפטי לממשלה בבקשה להפסיק זאת, ונימוקיה עמה: "הדיונים שאליהם נחשף קוברינסקי בתפקידו כיועץ לשר האוצר הם מן הרגישים והחשובים ביותר - נתון המעלה תמיהה בדבר השתתפותו של מי שאינו עובד מדינה, הן מפאת חשש, ולו למראית עין, לפגיעה בכללי מינהל תקין, ובפרט ניגוד עניינים, והן מפאת היותו חופשי מכללי האתיקה והמשמעת של עובד כאמור".

היועץ יהודה וינשטיין גם הוא פעל ללא דיחוי, והעביר ללפיד דרישה להסברים. בקיצור, בסוף הוסכם כי "עד להשלמת הדיונים עם נציב שירות המדינה, מר קוברינסקי לא ישתתף בישיבות המתקיימות עם עובדי המדינה". להשלמת נימוקי התנועה לאיכות השלטון אוסיף עוד נימוק: המידע בישיבות שבהן השתתף קוברינסקי יכול להיות שווה לו, כאיש עסקים, הרבה כסף.

שחיתות? לא. עדיין לא. התנועה והיועץ המשפטי עשו ללפיד טובה גדולה שעצרו אותו בנקודה זו, אחרת זה היה עלול להתפתח למשהו מאוד לא נעים. גם כך כבר יש חוסר נוחות מהעובדה שלפיד לא הבין בעצמו את מה שהתנועה והיועץ הכריחו אותו להבין.

הנכס של שלח

לעופר שלח, איש "יש עתיד" וחבר קרוב במיוחד של לפיד, יש בת זוג בשם אורית בוצר. כאשר שרת הבריאות יעל גרמן חיפשה יועצת אישית, שלח המליץ לחברת מפלגתו על חברתו בוצר, יועצת זוגית ועורכת דין במקצועה. יעל גרמן נענתה. כאשר המינוי נחשף על ידי שי ניב ב"גלובס" (30.4.13), הסבירה דוברת משרד הבריאות כי גרמן "מאוד התרשמה מהחריפות, האינטליגנציה והדעות הפוליטיות שלה" (דעות פוליטיות? מה זה קשור לתפקיד שעניינו בריאות הציבור? אבל נניח לזה). יצוין שהתרשמות גרמן הייתה מפגישה אחת עם בוצר.

גם מפי בן זוגה זכתה בוצר לסופרלטיבים: "אורית היא אובר קווליפייד ... לזכות באישה בגילה ועם ניסיונה זה נכס". ממש מצער, שלא לומה תמוה, שעיתונאי בכיר לשעבר לא מבין שדבריו הם לחלוטין לא רלוונטיים. אז בוא תבין, עופר: אולי בת זוגך היא נכס. אבל בשוק העבודה יש הרבה נכסים. וכאשר אתה מתערב במינוי, אתה מעניק לנכס שלך עדיפות על פני נכסים אחרים. וזה לא תקין.

וגם: אתה מעמיד את שרת הבריאות במצב מאוד לא נעים. אם היא לא מקבלת את המלצתך היא אומרת בכך שבת זוגך אינה ראויה בעיניה, לא ממש נכס. שזה מאוד לא נעים כשמדובר ביחסים בין חברים למפלגה אחת. לא יפה, בלשון המעטה, להעמיד אנשים במצב כזה.

יאיר ועופר - כדאי לכם להיזהר. אתם עדיין - עדיין(!) לוח חלק. אבל הצלחתם כבר להיכנס לקו התפר. נורא קל לעבור אותו. קשה מאוד לחזור לאחור.

matigolan@globes.co.il