לאומי: הממשלה עשויה להחמיר את המלצות ועדת צמח

כלכלני לאומי: לא מן הנמנע כי התערבות בנק ישראל במסחר במטבע החוץ עלולה למשוך משקיעים ספקולנטים

"להערכתנו, למרות עדכון הכמויות במאגר 'לווייתן', לא מן הנמנע שהממשלה תחליט על החמרה נוספת ביחס למסקנות המקוריות של וועדת צמח. זאת, לאור האכזבה מתוצאות קידוחי "שרה" ו"מירה", עליהם התבססה הוועדה בגיבוש הערכתה המקורית". כך מציינים כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק ההון.

להערכת לאומי, המסחר בשוק המקומי יושפע בעיקר ממגמת המסחר מעבר לים. בנוסף, צפוי המסחר בשבוע הבא להתנהל על רקע תחילת עונת פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2013, ובהשפעת המדיניות הכלכלית המתגבשת, התקציב לשנתיים הקרובות וה"גזירות" הכלכליות. אלו, עלולים להעיב הן על רווחיות החברות במשק והן על הצריכה הפרטית.

בנוגע לשוק האג"ח מעריכים בלאומי כי בטווח הקצר צפוי המסחר באפיק המממשלתי להתנהל בדומה למגמה בארה"ב. זאת, על רקע סביבת האינפלציה הנמוכה וצפי ליציבות בריבית בטווח הקצר. "אנו מעריכים כי רמת התשואות הנוכחית באגרות החוב האמריקאיות הינן נמוכות ואינן מייצגות רמה פרמננטית. לאור האמור, אנו נותרים בהמלצתנו על החזקת חלקו הממשלתי של התיק במח"מ בינוני. במקביל, בתקופה הקרובה עשויות הציפיות האינפלציוניות לעלות, בעיקר בהשפעת עדכון צפוי למחיר החשמל. בשל האמור, אנו סבורים כי בטווח הקצר האפיק הצמוד עדיף במעט על פני האפיק השקלי. בטווח הבינוני והארוך אנו נותרים בהמלצתנו לשמירה על תמהיל מאוזן בין האפיקים".

בשוק האג"ח הקונצרני רמת התשואות, בפרט בסדרות בדירוגי השקעה גבוהים היא נמוכה ובמקרים רבים אינה משקפת במלואה את הסיכון הגלום בהן לטווח הבינוני-ארוך. לפיכך ובראיה של החזקת סדרות אג"ח לפדיון, סבורים בלאומי כי יש להתמקד בסדרות של חברות תזרימיות ובעלות מח"מ קצר (עד 3 שנים).

בנוגע למסחר במט"ח מציינים בלאומי כי "לא מן הנמנע, כי התערבות בנק ישראל במסחר במטבע החוץ עלולה למשוך משקיעים ספקולנטים בהציבו "רף תחתון" לשער השקל ולחדש את "מלחמת המטבעות" שאפיינה את שנת 2011 עת רכש בנק ישראל היקפים גבוהים של דולרים בשוק".

תנועות הון נכנסות והשפעת תחילת הפקת הגז בישראל צפויות להביא ללחצים לתיסוף שערו של השקל. מאידך, התערבות בנק ישראל במסחר במט"ח מצביעה על מחויבותו למניעת התחזקות משמעותית נוספת בשערו. לאור זאת, מעריכים בלאומי כי השקל ימשיך להיסחר סביב רמתו הנוכחית.