שקל ללא הפסקה: מתחזק לאחר קביעת הדולר היציג

הדולר היציג נקבע ברמה של 3.569 שקלים והאירו צנח ל-4.673 שקלים ■ כלכלני לאומי בסקירה השבועית: "לא מן הנמנע, כי התערבות בנק ישראל במסחר במטבע החוץ עלולה למשוך משקיעים ספקולנטים"

השקל ממשיך גם היום (ו') להתחזק במסחר מול המטבעות המרכזיים. הדולר היציג נקבע בירידה של 0.14% לרמה של 3.569 שקלים והאירו צנח בכ-0.7% לרמה של 4.673 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.31 דולרים.

לאחר קביעת השערים היציגים מתחזק השקל בעוד כ-0.5% לרמה של 3.55 שקלים לדולר והאירו נחלש בכ-0.2% לרמה של 4.665 שקלים.

חברת הדירוג S&P אשררה אתמול בערב (ה') את דירוג האשראי של מדינת ישראל במט"ח. הדירוג שאושרר הינו "+A" עם תחזית יציבה. במקביל הורידה חברת הדירוג את דירוג האשראי של ישראל במטבע מקומי, תוך השוואתו לדירוג האשראי של ישראל במט"ח, "A+".

בהודעתה, מציינת חברת הדירוג כי הורדת הדירוג במטבע מקומי נובעת מהידרדרות בביצועים הפיסקליים הנמוכים מהערכותיהם, העומדים בניגוד לנתונים חזקים אחרים במשק כגון: מדיניות מוניטרית גמישה וחשבונות חיצוניים חזקים. לטענת S&P , על פי המתודולוגיה של הדירוג לא ניתן לשמור על פער בין הדירוג במטבע מקומי לדירוג במטבע זר במידה והמדיניות הפיסקאלית מהווה מגבלה משמעותית על דירוג האשראי.

בריאיון ל"גלובס" אומר בלאל חפיז, ראש מחלקת אסטרטגיית מט"ח של דויטשה בנק בלונדון, כי "הגירעון הגבוה לא ישפיע על השקל משתי סיבות: הראשונה היא שהחשבון השוטף של מדינת ישראל טוב, ואין בעיה בצד ההכנסות. אם לישראל הייתה בעיה גם בחשבון השוטף, הקומבינציה ביחד עם הגירעון הייתה גרועה, אבל היחס הוא טוב וזה מאזן את המצב. "הסיבה השנייה, היא שאין האטה בצמיחה. כניסה למיתון, במיוחד במצב של גירעון, יכולה להביא לדאונסייד במטבע. בישראל זה לא המצב - התמ"ג צפוי לצמוח בכ-3.5% השנה, ויש את עניין הגז שמוביל להערכה מחדש של השקל". (לסיפור המלא)

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירתם השבועית כי "לא מן הנמנע, כי התערבות בנק ישראל במסחר במטבע החוץ עלולה למשוך משקיעים ספקולנטים בהציבו "רף תחתון" לשער השקל ולחדש את "מלחמת המטבעות" שאפיינה את שנת 2011 עת רכש בנק ישראל היקפים גבוהים של דולרים בשוק".

תנועות הון נכנסות והשפעת תחילת הפקת הגז בישראל צפויות להביא ללחצים לתיסוף שערו של השקל. מאידך, התערבות בנק ישראל במסחר במט"ח מצביעה על מחויבותו למניעת התחזקות משמעותית נוספת בשערו. לאור זאת, מעריכים בלאומי כי השקל ימשיך להיסחר סביב רמתו הנוכחית.