דיווח בתקשורת הזרה: מטוסי קרב תקפו מטרות בסוריה

(עדכון) פקידים אמריקאים העריכו כי מטרת התקיפות הייתה משלוח של כלי נשק שהיה מיועד לכוחות של חיזבאללה בלבנון ■ שגרירות ישראל בוושינגטון: "ישראל נחושה למנוע העברת נשק כימי או נשק אחר שישנה את כללי המשחק"

לפי דיווחים שונים בתקשורת הזרה כלי טיס תקפו אמש (ו') מטרות בסוריה וככל הנראה גם בלבנון. הידיעה פורסמה לפנות בוקר (שבת, לפי שעון ישראל) בערוץ החדשות MSNBC. ידיעה דומה פורסמה באתר של חדשות NBC. במקביל מדווח היום "ניו יורק טיימס", מפי פקידים אמריקניים, כי ארה"ב בוחנת עתה אפשרות להפציץ מטרות בסוריה במטוסי קרב ובטילי שיוט מדגם טומאהוק שמוצבים על ספינות הצי השישי בים התיכון.

לפי הידיעה ב-MSNBC, לא ברור אם המטוסים חדרו למרחב האווירי של סוריה. אתר אינטרנט של צבא לבנון דיווח על 16 חדירות של מטוסי קרב ישראליים למרחב האווירי של לבנון מיום ה' בערב ועד יום ו' אחה"צ (שעון מקומי). לא מן הנמנע שהמטרות בסוריה הופצצו ממרחק, בשיטת "שגר ושכח", באמצעות טילים מונחים (וכך המטוס אינו חייב לחוג על המטרה).

הפקידים האמריקניים אמרו, שלהערכתם המטרה העיקרית של ההפצצות היתה משלוח של כלי נשק שהיה מיועד לכוחות של חיזבאללה בלבנון. לדברי פקיד אמריקני בכיר, ההערכה היא, שההפצצות היו קשורות למערכות לשיגור נשקים כימיים. לפי הידיעה ב-MSNBC, מטרת ההתקפה לא היו מאגרי הנשק הכימי של משטר אסד בגלל החשש, שהשמדת מאגר, או מאגרים, תגרום לזיהום סביבתי קטלני. הבית הלבן הפנה שאלות של כתבים אמריקניים בנושא זה לדוברים ישראליים.

במענה לפניית "גלובס", ציטט דובר שגרירות ישראל בוושינגטון את התגובה לעיתונות האמריקנית שפירסמה השגרירות בעקבות פרסום הדיווחים בערוצי החדשות: "איננו יכולים להגיב על הדיווחים האלה, אך מה שאנו יכולים לומר הוא, שישראל נחושה למנוע העברת נשקים כימיים, או נשקים אחרים שישנו את כללי המשחק, מהמשטר בסוריה לידי טרוריסטים, ובמיוחד חיזבאללה בלבנון".

דובר צה"ל לא הגיב על הידיעה, אך מקור ב"ממסד הביטחוני" של ישראל אמר ל-CNN: "נעשה כל מה שנחוץ כדי לבלום העברת כלי נשק מסוריה לידי ארגוני טרור. עשינו זאת בעבר ונעשה זאת שוב, אם יהיה צורך בכך, בעתיד".

ושגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, אמר לאותו ערוץ חדשות: "אם המשטר בסוריה ינסה להעביר לארגוני טרור נשק כימי, או מה שאנו מכנים 'מערכות נשק שמשנות את כללי המשחק', ובמיוחד לחיזבאללה בלבנון, ישראל לא תישאר פסיבית".

בצעד נדיר, קרא השגריר לממשל אובמה לבדוק היטב לפני שתתקבל החלטה למסור נשק למורדים בסוריה. "אם ארה"ב אכן תחליט לספק נשק קטלני לקבוצות המורדים, מוטב שהיא תסנן אותן בזהירות רבה מאוד", אמר אורן. "היו לנו כמה ניסיונות רעים בעבר. כאשר משטר קדאפי קרס בלוב, היו טילי כתף מהמדינה הזו שעשו דרכם במהירות רבה מאוד לחצר האחורית שלנו. אנו מבקשים שתהיה בדיקה (של קבוצות המורדים) בסוריה". השגריר מיהר לסייג את דבריו באמירה, שהוא אינו מנפק המלצות מדיניות לממשל אמריקני.

ובינתיים, על רקע ההתקפה הישראלית החדשה, בוחן ממשל אובמה אופציות צבאיות להתקפה על סוריה, עם בעלות ברית, אם אכן יהיו בידיו הוכחות חותכות שמשטר אסד הפעיל נשק כימי. לדברי פקידים אמריקניים בכירים, שמצוטטים ב"ניו יורק טיימס", כוללות האופציות האלה התקפות על מערכות הנ.מ. של סוריה, על מטוסי חיל האויר הסורי ועל חלק ממערך הטילים שלה.

הפקידים הבכירים אומרים, שהתקפה ישירה על מאגרי נשק כימי אינה כלולה באופציות לפעולה. בהקשר זה אמר ל"טיימס" קצין בכיר בצה"ל, בראיון בתל-אביב: "התקפה על מאגר של נשק כימי עלולה לגרום לאסון שאתה מנסה למנוע".

אולם התקפות על מערכות השיגור העיקריות של נשק כימי עשויות לקצץ את יכולת משטר אסד לנסות לשגר נשק כימי למרחקים גדולים. "הפגיעה במערכות השיגור לא תוכל לקצץ את יכולת המשטר בדמשק לפגוע באיזה כפר בסוריה, או לשחרר חומרים כימיים בשטח או למסור משהו לחיזבאללה, אבל היא תגביל משמעותי את הנזקים הפוטנציאליים", אמר גורם אירופי שמעורב במגעים עם ארה"ב.

לפי הערכות ישראליות, פזורים בסוריה 15 עד 20 מאגרי גדולים של נשק כימי, רובם ליד שדות תעופה, עובדה שתקל על התקנת נשקים אלה על מטוסים.

פעולת צה"ל בסוף השבוע היתה ההפצצה השניה השנה של מטוסי חיל האוויר הישראלי בסוריה. בינואר הפציצו מטוסי חיל האוויר שיירה של משאיות שנשאו טילים מתוחכמים נגד מטוסים. לפי הערכות אז, היתה השיירה בדרכה ללבנון.

שר הביטחון, משה יעלון, הודה בעקיפין שישראל ביצעה את ההתקפה בינואר במסיבת עיתונאים משותפת עם שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, ב-22 באפריל, בתל-אביב. יעלון אמר, כי כל מאמץ סורי להעביר מערכות נשק מתוחכמות לארגוני טרור, כחיזבאללה, יהיה "קו אדום" מבחינת ישראל. "כאשר הם (הסורים) חצו את הקו האדום, אנו פעלנו, אנו ביצענו".

בעקבות ההפצצה בינואר, לא היתה תגובת נגד סורית. הכתבת המדינית הוותיקה של NBC, אנדריאה מיטצ'ל, אמרה לפנות בוקר, כי קרוב לוודאי שגם הפעם יהיה כך ושההפצצה לא תגרום להתלקחות אזורית.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הוציא אתמול מכלל אפשרות פעולה יבשתית של צבא ארה"ב בסוריה. במסיבת עיתונאים בקוסטה-ריקה, שבה הוא מבקר עתה, אמר אובמה: "עקרונית, כמבפקד העליון של הצבא, איני מוציא שום דבר מכלל אפשרות מפני שנסיבות משתנות. אבל, אינני חוזה תרחיש שבו רגליים על הקרקע, רגליים אמריקניות על הקרקע, יועילו לא רק לארה"ב אלא גם לסוריה".

"כאשר אני מתייעץ עם מנהיגים באזור, שמעוניינים מאוד בהסתלקותו של בשאר אסד... הם מסכימים עם הערכה זו", אמר הנשיא.

בשלב זה עדיין מתחבט אובמה בשאלה האם לספק נשק קטלני לקבוצות המורדים.

בכתבה אחרת מדווח היום "ניו יורק טיימס", כי צה"ל מחזק את נוכחותו ברמת הגולן: יחידות עילית של חיל היבשה ויחידות מודיעין הועלו לרמה בשבועות האחרונים; בולדוזרים מכשירים את הקרקע לחפירות חדשות בשטח; ובעמדה אסטרטגית ברמה מוצב טנק מרכבה שקנהו מכוון כלפי סוריה, כשהוא מוכן לתזוזה בהתראה של דקה.

הגברת נוכחות צה"ל ברמה מצביעה על החשש והדאגה הגוברים והולכים בקרב ההנהגה הצבאית והפוליטית בישראל, כותב העיתון. רבים בישראל אינם יכולים לראות שום תוצאה חיובית מבחינת האינטרסים של ישראל לסכסוך הדמים בסוריה. בפיקוד העליון בצה"ל מתייחסים לדרום סוריה כ"אזור בלתי שליט", שצופן בחובו סכנה מיידית.

זו המציאות החדשה ברמת הגולן", אמר ל"טיימס" תת-אלוף גל הירש, סגן מפקד מפקדת העומק (במילואים). "בין השיחים יש לנו יחידות שמוכנות לקפוץ ולפתוח באש. את יכולה לראות כאן טנקים, את רואה כוחות, ויש דברים רבים שאי אפשר לראות".