עסקת ענק: יפן תקים כור גרעיני בטורקיה תמורת 22 מיליארד דולר

העסקה נחתמה אתמול בין ראש ממשלת יפן שינזו אבה לבין ראש משלת טורקיה רג'פ ארדואן ■ העסקה מסמלת את ההתאוששות של תעשיית הגרעין היפנית מאז אסון הכור הגרעיני בפוקושימה ב-2011

ממשלת טורקיה בראשותו של רג'פ טאיפ ארדואן חתמה אמש (ו') עם יפן על עסקה בהיקף של 22 מיליארד דולר, במסגרתה תקים האחרונה בטורקיה תחנת כוח גרעינית. העסקה נחתמה ע"י ארדואן וראש ממשלת יפן שינזו אבה שביקר בטורקיה.

העסקה מסמלת את ההתאוששות של תעשיית הגרעין היפנית מאז אסון הכור הגרעיני בפוקושימה ב-2011 ועשויה לתרום רבות לכלכלה המדשדשת של המדינה. ארדואן הצהיר אמש כי העסקה הופכת את היחסים בין שתי המדינות ליחסים אסטרטגים והציע בבדיחות הדעת כי יפן תסיר את מועמדותה לקיים את המשחקים האולימפיים בשנת 2020 בשטחה, לטובת המועמדות של טורקיה.

"מה שקרה בפוקושימה הדאיג את כולנו, אך דברים כאלה יכולים לקרות והחיים נמשכים. הטכנולוגיה משתפרת וצעדים מוצלחים ננקטים כדי למנוע מקרים דומים בעתיד", לדברי ארדואן.

למעשה, העסקה היא חלק מהמאמצים של יפן לקדם את הטכנולוגיה הגרעינית המפותחת שלה בחו"ל, למרות הספקות שנוצרו לגבי הבטיחות של השימוש בכורים גרעיניים כמקורות לאספקת אנרגיה.בין החברות שיקחו חלק בהקמת תחנת הכוח הגרעינית בטורקיה, ניתן לציין את תאגיד התעשייה מיצובישי, חברת יטוצ'ו וכן חברת התשתיות הצרפתית GDF Suez.

עבור טורקיה, תהיה זו תחנת הכוח הגרעינית השנייה שהיא מקימה והיע עשויה להקטין את התלות של המדינה בייבוא של נפט וגז.