הערכות בישראל: לא תהיה תגובה סורית; נתניהו המריא לסין

(עדכון) - סוריה: שומרים את כל האפשרויות פתוחות ■ פייסל אל-מקדאד טוען כי ישראל כרתה ברית עם המורדים בסוריה ■ 2 סוללות "כיפת ברזל" נפרסו בצפון הארץ

אחרי יותר מ-48 של מתיחות בין ישראל לסוריה, ישראל משדרת "עסקים כרגיל": ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא הערב לסין, כמעט כמתוכנן, אחרי שדחה את הטיסה בשעתיים כדי לכנס את הקבינט. ההחלטה של נתניהו לנסוע מעבירה את ההערכה של גורמים ישראלים, לפיה לא תהיה תגובה סורית להתקפות האחרונות בשטחה שמיוחסות לישראל.

מוקדם יותר הערב פרסמה ממשלת סוריה תגובה רשמית ולפיה היא מאשימה את ישראל בתקיפות שאירעו סמוך לדמשק בלילה. על פי לשון התגובה, "סוריה שומרת לעצמה את כל האפשרויות פתוחות בנוגע לתגובה על התקיפות. בכך נחשף הקשר בין הציונים לחבורות הטרור הפועלות בסוריה".

פייסל אל-מקדאד (Faisal al Mekdad), סגן שר החוץ הסורי, אומר היום (א') כי התקיפה הישראלית בסוריה הינה "הכרזת מלחמה". דבריו נאמרו בראיון ל-CNN. יודגש כי נשיא סוריה בשאר אסד טרם הגיב באופן רשמי לאירועים האחרונים.

לדבריו, התקיפה הישראלית היא כחלק מברית בין ישראל לכוחות המורדים, אותם הוא מכנה "טרוריסטים" הפועלים בסוריה. לדבריו, דמשק תגיב למתקפה בזמן ובאופן שבו תבחר. רשת Sky הבריטית מדווחת כי בשעה זו נערכת בדמשק התייעצות ביטחונית לקבוע כיצד להגיב לשורת התקיפות הלילה.

המתיחות בגבולה הצפוני של מדינת ישראל הביאה את האחרונה לנקוט צעדים ביטחוניים: במהלך הלילה פרס צה"ל שתי סוללות כיפת ברזל באזור הצפון. נמסר, כי אחת מהן הוצבה באזור חיפה והשנייה באזור צפת.

בנוסף, אחר הצהריים הוחלט על סגירת המרחב האווירי בצפון לתנועה אזרחית. מחברת "ארקיע" נמסר כי "עקב הנחיית צה"ל על סגירת המרחב האווירי בצפון עד ל-9.5, נאלצת ארקיע להודיע על ביטול הטיסות הפנים ארציות בקו חיפה-אילת".

הבוקר (א') דיווחה סוכנות הידיעות הלבנונית הרשמית כי ישראל העלתה את רמת הכוננות בגבול עם לבנון. לדיווח אין אישור מכל מקור אחר. על-פי הפרסום, העלאת הכוננות מגיעה בעקבות המתיחות באזור בשל התקיפה שביצע לכאורה חיל האוויר הישראלי בדמשק.

יחד עם זאת, נמסר בדיווח, כי צבא לבנון וכוחות יוניפי"ל הגבירו את הסיורים והתצפיות בגבול בין שתי המדינות, זאת בשל הרגישות באזור. בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הגיב ישירות לדיווחים על מתקפה בסוריה, אך אמר בטקס לחניכת כביש לזכרו שלא אביו, כי "אבי לימד אותי שהאחריות הגדולה ביותר שיש לנו היא להבטיח את ביטחונה של ישראל ועתידה".

בתוך כך, שר החוץ של איראן גינה את תקיפות צה"ל לכאורה בסוריה. לסוכנות הידיעות פארס (Fars) קרא שר החוץ האיראני למדינות האזור להתאחד נגד ישראל, אך לא איים בתגובה נגד ישראל.

רה"מ בנימין נתניהו דחה את טיסתו לסין הערב בשעתיים על רקע האירועים בצפון, ויקיים דיון של הקבינט המדיני-ביטחוני. נתניהו אמור לטוס לסין עם רעייתו ושני בניו.