האח הגדול, עינינו פקוחות

אותו ציבור המצקצק בצדקנות הוא זה שנדבק למסך בציפייה לריגושים

"האח הגדול", יום א', 21:00 ערוץ 2 קשת

נדמה שלא הייתה עוד תוכנית מעוררת עניין ומחלוקת כמו "האח הגדול". מעריציה התמכרו לה עד כדי בהייה בלתי פוסקת בערוץ 20, זה שמשדר את הנעשה בווילה 24/7. מתנגדיה - לא רק שאינם צופים בה, אלא מבקשים אפילו לנקוט נגדה בהליכים, לפקח, לצנזר.

ולא רק בישראל - גם ברחבי העולם נקלע הפורמט המצליח הזה לליבו של דיון ציבורי, שנועד לכאורה לחשוף את תחכומם של המפיקים, אך למעשה חושף את ערוותו של הציבור: טעם הקהל הוא שדורש בכל פעם להעלות את מינון הריגושים, אבל צדקנות הקהל היא זו שמצקצקת בשפתיים, סופקת כפיים ושואלת: מה קרה לטלוויזיה?

בשנה האחרונה התנהל קמפיין מתוקשר נגד "האח הגדול". מי שחושב שהיה לקמפיין הזה קשר ל"זכות הציבור לדעת", שבשמה "נחשף" הליך שבו פוטמו המשתתפים בתרופות פסיכיאטריות, טועה. מדובר בסכסוך עסקי שבו לצד אחד יש ערוץ טלוויזיה, ולצד השני יש עיתון (ומעורבות בערוצי טלוויזיה מתחרים).

להפקת "האח הגדול" יש מהלכים וקמפיינים משלה, גלויים וסמויים. כל מי שצפה ביום שלישי בחדשות ערוץ 2, ודאי השתומם על כתבה שבתחילה נראתה חדשותית ומבדרת: העילה, לכאורה, הייתה זכייתו של משתתף הומוסקסואל בפורמט האוסטרלי של התוכנית, שמיד עם יציאתו מהבית הציע נישואים לבן-זוגו, באופן שעורר דיון ציבורי - אקטואלי מאוד כיום - בנוגע לזכותם של זוגות חד-מיניים להינשא.

בפועל, זה היה תירוץ קלוש למדי לפרומו בוטה לתוכנית שתעלה הערב (א'): ארז טל התראיין על קידום אג'נדות שונות באמצעות התוכנית. איתם ישראלי, המשתתף העיוור מהעונה הקודמת, דיבר על מהפיכה ביחס הציבור לעיוורים מאז התוכנית, לא פחות. מעניין שדווקא העיוורים הוזכרו ולא החירשים - שהרי ארז דה-דרזנר, כבד-שמיעה שהגיע לגמר, "ערק" לצד של "הרעים" והצטרף למשמיצי התוכנית.

אז עם כל הכבוד לאג'נדות השונות שמביאים איתם המתמודדים - מהפנים הצוחקות של המתנחל יורם כהן ועד לרצון הכן של אביבית בר-זוהר למצוא בן זוג שישלם את משקלה בזהב, הרצון העיקרי של המשתתפים הוא להתפרסם. תשוקה שאת מחירה ילמדו רק אחרי שייצאו מהווילה.

בלא מעט מדינות צועד הפורמט הזה בכיוון של "פורנו-לייט" - ככה זה כשמלהקים למסיבת פיג'מות מתמשכת מקבץ של אנשים צעירים ויפים (וגם כמה שלא).

בישראל, ממש כמו ב"פרשת הכדורים", משקף יחס הציבור לנושא מוסר כפול: נשיקה בין שתי נשים עוררה זעקות-שבר: אחת מהן הודחה מיד. לעומת זאת, רומנים עם רמיזות מיניות מתקבלים בברכה. הנה ההתקרבות, הנה הנשיקה, הנה הם נכנסים ביחד למקלחת בעוד המצלמה משוטטת לה למקום אחר.

רומן אחד כזה, בין יאנה לקותי - גיבורי העונה הקודמת, הצליח לחשוף את פניו של הישראלי המכוער, זה שיעמוד מחוץ לחומות המתחם ו"יזהיר" את קותי המסורתי ממוסלמיותה הממארת של יאנה... מה אתם יודעים, ממש סדאייב וקדאייב גרסת "האח הגדול".

אז הנה אנחנו והנה הם: מציצנים, חרמנים, צדקנים, מסורתיים, גזענים, מרחמים על עיוורים בטלוויזיה (אבל לא נוקפים אצבע למענם כאשר ספריות ברייל נסגרות מחוסר תקציב), מזכים את המראה שמציב "האח הגדול" בפנינו ברייטינג שיא, ובה-בעת מצקצקים בשפתיים לנוכח המראה הלא נעים שניבט ממנה אלינו.

כדורים, אג'נדות וסקס במקלחת - ברוך הבא לווילה, עם ישראל, ארזת לבד?